hippmamma Skrevet 29. desember 2014 #1 Del Skrevet 29. desember 2014 Jeg hadde en fødsel som jeg overhode ikke unner noen med min første sønn. Nå vil jeg så gjerne ha innvilget planlagt ks. Dere som har vært igjennom runder for å få dette.. Hvordan foregår det? Hvem snakker man med dette om osv.. Jeg vil vite alt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tulla<3sep2010 Skrevet 29. desember 2014 #2 Del Skrevet 29. desember 2014 Jeg skal snart ha mitt andre ks pga fødselsangst.. Det blir ett ks på hver side av landet;) Men praksisen er at du må snakke med fastlegen/jordmoren på helsestasjonen for at de skal sende brev til s.huset så du får samtale med en jordmor der. De jeg har snakket med på s.huset har vært veldig trivelig og forståelsesfulle:) Det kan også være en fordel å skrive ned litt om hvorfor du ønsker ks i forkant så du kan ta det med. Jordmoren på s.huset må du til 2 ganger før hun evt sender deg videre til en av legene på føden som er den som gir deg ett endelig svar. Første gangen så fikk jeg nei av legen jeg snakket med på s.huset. Men jeg krevde å få snakke med overlegen på avdelingen (legen hadde ikke vært særlig grei med meg da) Hos overlegen fikk jeg ja:) Så det er mulig å "anke";) Jeg vil forresten anbefale deg å sette igang prosessen ganske tidlig, jo før jo bedre. Du får som regel ikke time hos legen på s.huset før etter uke 26 pga levedyktigheten til babyen før det. Men du får time hos jordmor slik at du er klar til å få "dommen" hos legen til rundt uke 26. Og sist men ikke minst, vil du ha ks så må du legge hele godvilja til og virkelig legge æren din i dramaqueen genet. Hvis du ikke har en veldig god grunn medisinsk etter forrige fødsel.. Selvfølgelig kommer det ann på hvilket s.hus også iforhold til hvor "strenge" de er:) Lykke til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146904036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #3 Del Skrevet 29. desember 2014 Mens jeg vil ikke anbefale KS. Jeg har hatt både vanlig vaginal fødsel, den uten dramatikk, der jeg var oppe å gikk uten smerter en halvtime etterpå og et KS (akutt) og selv om alt gikk bra også der så kunne jeg ikke gå, jeg måtte ligge med kateter første natten, smertene tok vekk mye av den gode kosen jeg opplevde første gang, smerter veldig lenge, stell av KS-sår ...vondt i ryggen av den spinalbedøvelsen, vondt å ligge på rygg, kan ikke ligge på mage. Så jeg vil faktisk anbefale å iallefall tenke på det - man tar jo til syvende og sist det man føler er best for seg selv, men du kommer nok ikke til å oppleve en sånn fødsel du hadde sist uansett. Anonymous poster hash: e69db...58f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146904074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leirha Skrevet 30. desember 2014 #4 Del Skrevet 30. desember 2014 Hva med å prøve å gå inn for å få planlagt ks etter å ha prøvd en stund?Du har jo født en gang tidligere, og fødsel nr2 er som regel myye bedre enn fødsel nr 1.Kjenner faktisk 3 stykker som har hatt en slik avtale.De har fått innvilget lavterskel-keisersnitt-Av ulike grunner, men alle var pga vanskelige fødsler, alle bunnet ut i vanskelige fødsler.2 av dem ente med ks til slutt, men det var overhodet ingen drama, ifht hva det hadde vært første gangen.Du kan jo høre, hvis du syns det er noe å tenke på? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146904139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hippmamma Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 30. desember 2014 Problemet mitt var at jeg gikk 16 dager over tiden, ble ikke hørt av en eneste lege eller jordmor, fikk sv.forgiftning så ble satt i gang, gutten min hadde en hjertefeil (noe vi visste på forhånd at han hadde 50% sjans for å få) uansett ble jeg steindårlig før de satt meg i gang.. Da tok det tre dager før han kom ut. Epiduralen funket ikke før etter fødselen, og gutten min satt fast i bekkenet. De måtte knekke halebeinet mitt for å få han ut med vakum. Problemet i ettertid har vært 2 grads revning og at skambeinet mitt ble flyttet innover slik at jeg ikke hadde noe vaginal åpning. Tok meg nesten to år å bli "normal" nedi der og kommer da altså ikke til å gjennomgå dette igjen! Heller 6 uker med smerter enn to år.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146904464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hippmamma Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 30. desember 2014 Og dette var på Riksen!! Denne gangen er det også 50% sjans for samme hjertefeil, så da tenker jeg at de burde se at det er mindre sjans for å stresse barnet med ks en vaginal fødsel!.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146904470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #7 Del Skrevet 30. desember 2014 Etter mitt ks hadde jeg vondt første dagen, så ble det gradvis bedre og bedre. Du får en "fast" dose med smertestillende på s.huset de første dagene. Jeg dro hjem dag 3 fordi jeg kjedet meg og var i god form, måtte tilbake dag 5 for å fjerne stiftene i såret da. Fra dag 4 brukte jeg ikke smertestillende eller noe.. Formen min var finfin:) Jeg var oppe å gikk på do selv i 16 tiden samme dag som som ks (det var kl 8.30). Klart man blir handikappet osv, men det går veldig fort over, så fremt man "presser" seg litt selv. Hvis alt er godt normalt så vil det ikke være noe grunn for å ligge i ro i sengen ett døgn etter ks. Jo forterer man er på bena, jo fortere blir formen bedre:) Og det er ikke vondt i 6 uker, det er vondt de første dagene, så blir det mindre og mindre vondt for hver dag. Etter 1 uke kan jeg ikke si at jeg hadde vondt, bortsett fra når jeg lo eller nøys;) hehe;) Ellers så "lugget" det mest i såret.. Det som er med de 6 ukene er at man ikke skal løfte noe tungt osv pga at såret kan sprekke opp, pådra seg brokk eller slikt. Det er ikke fordi det er vondt på slutten.. Jeg har vært i mye bedre form etter ks enn endel av venninnene mine som har født.. Men mange andre venninner har kommet seg fortere og vært mye mindre begrenset enn meg etter deres fødsler og.. Anonymous poster hash: 5c415...115 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146904959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #8 Del Skrevet 30. desember 2014 Hva med å prøve å gå inn for å få planlagt ks etter å ha prøvd en stund? Du har jo født en gang tidligere, og fødsel nr2 er som regel myye bedre enn fødsel nr 1. Kjenner faktisk 3 stykker som har hatt en slik avtale. De har fått innvilget lavterskel-keisersnitt- Av ulike grunner, men alle var pga vanskelige fødsler, alle bunnet ut i vanskelige fødsler. 2 av dem ente med ks til slutt, men det var overhodet ingen drama, ifht hva det hadde vært første gangen. Du kan jo høre, hvis du syns det er noe å tenke på? Det er jo en helt håpløs avtale. En kan ikke tilby elektive keisersnitt på ø-hjelps tid. Om en ikke har lagt et keisersnitt inn på et bestemt tidspunkt så går det utover andre strengt nødvendige operasjoner. HI - du må snakke med jordmor og legen din om dette. Det er stor variasjon i hvor restriktive sykehusene er. Anonymous poster hash: 476bf...682 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146904965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leirha Skrevet 30. desember 2014 #9 Del Skrevet 30. desember 2014 Hva med å prøve å gå inn for å få planlagt ks etter å ha prøvd en stund? Du har jo født en gang tidligere, og fødsel nr2 er som regel myye bedre enn fødsel nr 1. Kjenner faktisk 3 stykker som har hatt en slik avtale. De har fått innvilget lavterskel-keisersnitt- Av ulike grunner, men alle var pga vanskelige fødsler, alle bunnet ut i vanskelige fødsler. 2 av dem ente med ks til slutt, men det var overhodet ingen drama, ifht hva det hadde vært første gangen. Du kan jo høre, hvis du syns det er noe å tenke på? Det er jo en helt håpløs avtale. En kan ikke tilby elektive keisersnitt på ø-hjelps tid. Om en ikke har lagt et keisersnitt inn på et bestemt tidspunkt så går det utover andre strengt nødvendige operasjoner. HI - du må snakke med jordmor og legen din om dette. Det er stor variasjon i hvor restriktive sykehusene er. Anonymous poster hash: 476bf...682 Jaha? Rart at det har fungert så godt for noen da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146905314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #10 Del Skrevet 30. desember 2014 Med tanke på din forrige fødsel, så kan jeg ikke tenke meg det blir noe problem å få innvilget ks. Få fastlegen din til å sende en henvisning til sykehuset du skal føde på, så blir du innkalt til samtale. Hvis du bor i nærheten av flere sykehus, så ville jeg gjort litt forarbeid med å sjekke hvilket som var "rundest i kantene" på å innvilge ks, slik at du slipper en lang, tung prosess. Når jeg søkte om planlagt keisersnitt var det ikke noe problem å få innvilget. Hadde en tøff første fødsel og samtalene jeg var på var egentlig bare en formalitet der vi bestilte operasjonstid. Legen hadde lest journalen min på forhånd og hadde allerede bestemt seg. Lykke til! Anonymous poster hash: 6acbd...508 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146905375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hippmamma Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #11 Del Skrevet 30. desember 2014 Med tanke på din forrige fødsel, så kan jeg ikke tenke meg det blir noe problem å få innvilget ks. Få fastlegen din til å sende en henvisning til sykehuset du skal føde på, så blir du innkalt til samtale. Hvis du bor i nærheten av flere sykehus, så ville jeg gjort litt forarbeid med å sjekke hvilket som var "rundest i kantene" på å innvilge ks, slik at du slipper en lang, tung prosess. Når jeg søkte om planlagt keisersnitt var det ikke noe problem å få innvilget. Hadde en tøff første fødsel og samtalene jeg var på var egentlig bare en formalitet der vi bestilte operasjonstid. Legen hadde lest journalen min på forhånd og hadde allerede bestemt seg. Lykke til! Anonymous poster hash: 6acbd...508 Takk for svar! Pga mulig hjertefeil på babyen må jeg være på Riksen.. Selvom jeg ikke var så fornøyd det forrige gang. Men regner ikke med at jeg skal få avslag på ks denne gangen, så blir uansett en ny og forhåpentlig bedre opplevelse Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146906065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hippmamma Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #12 Del Skrevet 30. desember 2014 Hva med å prøve å gå inn for å få planlagt ks etter å ha prøvd en stund? Du har jo født en gang tidligere, og fødsel nr2 er som regel myye bedre enn fødsel nr 1. Kjenner faktisk 3 stykker som har hatt en slik avtale. De har fått innvilget lavterskel-keisersnitt- Av ulike grunner, men alle var pga vanskelige fødsler, alle bunnet ut i vanskelige fødsler. 2 av dem ente med ks til slutt, men det var overhodet ingen drama, ifht hva det hadde vært første gangen. Du kan jo høre, hvis du syns det er noe å tenke på? Det er jo en helt håpløs avtale. En kan ikke tilby elektive keisersnitt på ø-hjelps tid. Om en ikke har lagt et keisersnitt inn på et bestemt tidspunkt så går det utover andre strengt nødvendige operasjoner. HI - du må snakke med jordmor og legen din om dette. Det er stor variasjon i hvor restriktive sykehusene er. Anonymous poster hash: 476bf...682 Jaha?Rart at det har fungert så godt for noen da. Tror heller ikke at det er en god løsning. Jeg skal trots alt føde i august sånn som ca 50% av resten av Norge! (Litt overdrivelser) føden har nok å gjøre, så satser på at jeg får innvilget ks. Uansett så var jeg ikke ute etter å høre om jeg får ks eller ikke, for det er vel opp til meg og legen min. Jeg ville bare høre hvordan veien er dit! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146906076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #13 Del Skrevet 30. desember 2014 Hva med å prøve å gå inn for å få planlagt ks etter å ha prøvd en stund? Du har jo født en gang tidligere, og fødsel nr2 er som regel myye bedre enn fødsel nr 1. Kjenner faktisk 3 stykker som har hatt en slik avtale. De har fått innvilget lavterskel-keisersnitt- Av ulike grunner, men alle var pga vanskelige fødsler, alle bunnet ut i vanskelige fødsler. 2 av dem ente med ks til slutt, men det var overhodet ingen drama, ifht hva det hadde vært første gangen. Du kan jo høre, hvis du syns det er noe å tenke på? Det er jo en helt håpløs avtale. En kan ikke tilby elektive keisersnitt på ø-hjelps tid. Om en ikke har lagt et keisersnitt inn på et bestemt tidspunkt så går det utover andre strengt nødvendige operasjoner. HI - du må snakke med jordmor og legen din om dette. Det er stor variasjon i hvor restriktive sykehusene er. Anonymous poster hash: 476bf...682 Jaha? Rart at det har fungert så godt for noen da. Fordi om du vet om noen som har fått dette innvilget så betyr det på ingen måte at det er noen god løsning. Som nevnt vil et "planlagt" keisersnitt i løpet av en fødsel gå utover ø-hjelpen med potensielt katastrofale følger for andre. Det er heller ikke den beste løsningen for mor og barnet. Komplikasjonsraten er mye høyere når en fødsel er i gang enn når det gjøres planlagt. Skulle jeg noen gang oppleve et slik "ø-hjelps" indikasjon på et keisersnitt så kan jeg love deg at den operasjonen hadde blitt stoppet uavhengig av avtaler gjort på forhånd. HI - vil ikke tro du møter særlig motstand på Riksen med din forhistorie. Lykke til, er sikker på at du får en fin opplevelse denne gangen Og bare så det er sagt så mener jeg at kvinner i noe større grad enn i dag burde ha medbestemmelses rett til elektive/planlagte keisersnitt. Er kvinnen kompetent nok til å ta vare på et barn, så bør hun absolutt være i stand til å selv bestemme om hun vil ta den økte risikoen ved keisersnitt på tynn indikasjon (mener ikke at HI har tynn indikasjon). Men en kan ikke bruke ø-hjelps ressurser og tid til noen som evt vil prøve litt først. Anonymous poster hash: 476bf...682 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146906401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hippmamma Skrevet 2. januar 2015 Forfatter #14 Del Skrevet 2. januar 2015 Takk for svar! Jeg krysset fingrene for ks Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146912178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Økonomor Skrevet 3. januar 2015 #15 Del Skrevet 3. januar 2015 Ser at det er litt ulik praksis, men jeg spurte bare legen på fødeavdelingen. Var der for kontroll pga forrige svangerskap. Ikke noe jordmor, søknad eller diskusjon. Jeg la fram min historie fra første gang og legen sa at hun skjønte at jeg ønsket det og det var greit. I Oslo er de langt mindre restriktive enn for eksempel Bergen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146914935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hippmamma Skrevet 4. januar 2015 Forfatter #16 Del Skrevet 4. januar 2015 Jeg må være på Rikshospitalet, men hører at de er myke i kantene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144189643-dere-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-tidligere/#findComment-146916167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå