Gå til innhold

Tilbakevendende blod i avføringen

Anbefalte innlegg

Flere som har baby med matintoleranse? (Melk, egg etc)

Babyen vår har det, derfor har jeg kuttet alt av meieriprodukter....sliter likevel med tilbakevendene blod i avføringen. Flere?

Babyen er ellers frisk og rask , strålende blid og virker ikke plaget i det hele tatt. Alle blodprøver er fine - har selvsagt vært i kontakt m lege.

Vurderer ny utredning hos barnelegen på stkehuset

Anonymous poster hash: 1bf21...0bb

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Ja, dette var som å lese om min bebis. Ble satt på melkefri diett, merket kanskje noe bedring av det, men ser det kommer innimellom likevel. Og jeg har kuttet ut alt av melk, til og med produkter det er spor av melk. Alle blodprøver er fine og bebis virker fornøyd.

Jeg tåler ikke egg selv så det kan ikke være egg heller.

Er det mye blod hos deg? Og har du sett noe mønster på dette?

Anonymous poster hash: b9919...7bf

Hei! Tusen takk for svar - "endelig" noen i samme situasjon (forstå meg rett, jeg unner ingen dette, men endelig noen å dele erfaringer med)

Det begynte da babyen var 3 uker ca, var hos barnelege og innfridde alle typiske tegn på melkeintoleranse. Stadig blod i avføringen, i tillegg til mye slim og en kraftig ufin lukt -mørk grønnaktig i fargen.

Hvordan begynte det hos dere, hva var symptomene?

Merket stor bedring på farge og lukt ganske raskt, blodet fortsatte å komme innimellom i inntill ca 6 uker (noe de sa det kunne ta før betennelsen i tarmen roet seg) Jeg la om kostholdet og kuttet ut alt av meieriprodukter. Det så ut til å hjelpe, men likevel har det fra tid til annen kommet rødt friskt blod i avføringen. Det har liksom inget mønster, kommer plutselig ved et bleieskift, så ikke ved neste- deretter kanskje 3 dager senere, så en pause, så igjen litt ofte - men ikke ved hver avføring. Osv..... finner inget mønster overhodet :-/ Har forsøkt å værenøye, men det er jo melk i sååmye man ikke tenker på.....alt fra tannkrem, potetgull, buljongterninger, brød, ++++ for ikke å glemme "kan inneholde spor av melk". -noe jeg ogsåhar kuttet alt av nå.

Noen av gangene med blod har det muligens skyldtes at jeg har fått i meg noe melk ufrivillig, via mat som har hatt det i seg uten at jeg har visst det. Forsøker å være SVÆRTnøye, men det er ikke alltid lett å vite absolutt alt. Vi benytter oss av havrefløte som erstatter for melk/fløte i mat.

Fortell gjerne hvordan dere har det? :-) takknemlig for deres erfaringer.

Min kar på 2 mnd hadde blod i avføringen idag og jeg ble jo selvfølgelig bekymret. Tenker å ta en tur til legen mandag. Han viser ingen tegn til å være i dårlig form. Har gul avføring. Ammer og gir tillegg da mm ikke er tilstrekkelig.

Hei! Tusen takk for svar - "endelig" noen i samme situasjon (forstå meg rett, jeg unner ingen dette, men endelig noen å dele erfaringer med)

Det begynte da babyen var 3 uker ca, var hos barnelege og innfridde alle typiske tegn på melkeintoleranse. Stadig blod i avføringen, i tillegg til mye slim og en kraftig ufin lukt -mørk grønnaktig i fargen.

Hvordan begynte det hos dere, hva var symptomene?

Merket stor bedring på farge og lukt ganske raskt, blodet fortsatte å komme innimellom i inntill ca 6 uker (noe de sa det kunne ta før betennelsen i tarmen roet seg) Jeg la om kostholdet og kuttet ut alt av meieriprodukter. Det så ut til å hjelpe, men likevel har det fra tid til annen kommet rødt friskt blod i avføringen. Det har liksom inget mønster, kommer plutselig ved et bleieskift, så ikke ved neste- deretter kanskje 3 dager senere, så en pause, så igjen litt ofte - men ikke ved hver avføring. Osv..... finner inget mønster overhodet :-/ Har forsøkt å værenøye, men det er jo melk i sååmye man ikke tenker på.....alt fra tannkrem, potetgull, buljongterninger, brød, ++++ for ikke å glemme "kan inneholde spor av melk". -noe jeg ogsåhar kuttet alt av nå.

Noen av gangene med blod har det muligens skyldtes at jeg har fått i meg noe melk ufrivillig, via mat som har hatt det i seg uten at jeg har visst det. Forsøker å være SVÆRTnøye, men det er ikke alltid lett å vite absolutt alt. Vi benytter oss av havrefløte som erstatter for melk/fløte i mat.

Fortell gjerne hvordan dere har det? :-) takknemlig for deres erfaringer.

Ja, det er jammen fint å høre at det finnes flere der ute som har opplevd dette. Jeg har vært mye bekymret pga dette.

Det startet hos oss ved ca 4 ukers alder. Syntes det var rart, for jeg hadde spist mye melkeprodukter de første ukene. Legene på sykehuset ba meg være melkefri i 3-4 uker, men sa det var ok å spise produkter med spor av melk. Jeg gjorde det, merket muligens en liten bedring, men det kom stadig igjen. Kunne være borte ved mange bleieskift for så å komme tilbake en periode.

Jeg var i kontakt med sykehuset igjen, og de ba meg også kutte ut spor av melk. Jeg må innrømme at jeg var litt irritert på dette, for jeg har ikke trodd at det kunne være melkeallergi for jeg synes ikke det har vært noen sammenheng med når jeg spiste mye eller lite melk. Gjorde som de sa, gikk "all in" for å kutte alt, laget nesten all mat fra bunnen av og leste innholdsfortegnelsen med haukeblikk. Droppet å spise ute også slik at jeg skulle være helt sikker. Etter dette har det vært utrolig mye bedre, men likevel har det kommet tilbake innimellom. De på helsestasjonen sier at jeg må kontakte lege igjen dersom det kommer blod, for de er veldig klare på at det ikke skal være blod i avføringen. Legevakten sier at det er normalt at det kan komme blod, særlig hvis bebis trykker mye, men må sjekkes for å utelukke infeksjon. En annen lege sier at det kan være pga umoden tarm. Det er til å bli litt rar av.

Enn så lenge er jeg helt melkefri. Altså ikke særlig mønster her heller, men det ble betraktelig bedre når jeg kuttet spor av melk.

Jeg bruker hovedsakelig melkefritt smør og soyamelk. Er nok ikke så flink med å få i meg alle næringsstoffer jeg burde, men det funker på et vis.

Har begynt å gi litt grøt til bebis nå, men sliter med å finne grøt uten altfor mye sukker og palmeolje i. Har hatt en grøt fra helsekost, men fra seks måneder skal de jo ha tilskudd av jern osv.

Har forresten fått melk på resept, men den har vi ikke prøvd enda siden jeg ammer. Erfaringer med denne?

Hvor gammel er bebisen din?

Vet akkurat hvordan dere har det, høres ganske likt ut som her. Vår har påvist melkeintoleeanse, i tillegg til at de tror hun har et lite blodkar ved endetarmsåpningen som har lett for å bli irritert/sprekke, spesielt hvis hun trykker hardt. Det har ikke vært særlig mønster her heller, det som har gjort det ekstra frustrerende.

Har dere vært hos barnelege? Var avføringen mørk grønn, slimete og illeluktende hos deres lille frem til du kuttet alt av meieriprodukter? Kan det være noe av det samme hos deres tror du, -at det er intoleranse for melk i tillegg til blodkar ved endetafmen? Kommer blodet ofte i forbindelse med at babyen presser/og evt har litt vanskelig for å få ut det som skal ut?

Hvor gammel er dereslille? :-)

Vi har prøvd "pepticate" såvidt tidligere, før jeg fikk nok melk. Har ellers blitt anbefalt å fortsette å introdusere mat, både grøt og moste grønnsaker som potet og gulrot (helst most med gaffel eller i sil, ikke blender/foodprosessor fordi det da blir blandet inn mye luft)

• 1 måned senere...

Annonse

Hei!

Vektoppgangen på barnet vårt har vært kjempefin. Ligget på gjennomsnittet på både vekt og lengde. Ikke opplevd eksem og utslett.

Mistenker du at barnet deres har melkeintoleranse eller allergi? Anbefaler henvisning til barnelege :-)

Lykke til!

Takk for svar! Normal vektoppgangen på jenta vår også men hun har siden hun ble født fått en flaske med MME på kveldene fordi jeg har trodd hun ikke har fått nok melk av meg. (Hadde ikke nok melk til førstemann).. Siste uka har hun fått to flasker per dag og hun har nå hatt blod i avf i 4-5 dager.. Ble henvist til barneavd i dag via fastlegen. Måtte visst være en barnelege som skrev ut melkefri MME. Jeg har ikke drukket melk/ spist melkeprodukter siste 2 uker, men siden snuppa får Nan Ha1 så har det jo egentlig lite for seg før vi får resept! Jenta vår har ingen symptomer på melkeallergi annet enn blod i avf og slimete, grønnlig(avogtil), orangeaktig og løs avf som lukter surt. Det kan virke som hun har vondt i magen når hun spiser av og til men et er liksom bare knip som går raskt over... Hun er nå snart 3 mnd og første gang hun hadde blod i avf var dagen etter 6 ukers kontrollen på HS hvor hun fikk Rotavirusvaksinen. Denne mistenkte vi først var årsaken til blodet.. Men nå tenker vi at det må være noe annet!

Det var de symptomene babyen vår hadde også. Blodig slimete avføring, som luktet stramt og var mørk grønn i fargen. Ikke noe kjekt :-/ håper dere får time hos barnelege raskt!

Lurt at du er veldig nøye på å kutte ut absolutt alt som inneholder melk eller spor av melk. Her ble det en stor bedring etter ca 6 uker,. Jeg må være veldig nøye, og har også måttet kutte ut alt som "kan inneholde spor av melk"- det er veldig mye.

Håper det "kun" er intoleranse hos dere også, og at hun vokser det av seg rundt 1 års alder.

Dere bør kutte ut morsmelkerstatningen hun får tvert, da vi har blitt fortalt at det kan bli verre og at det kan utvikle seg til allergi hvis de blir disponert for noe de er intolerante for så lenge. Legen på helsestasjonen kan gi dere resept på mme fri for kumelk, men det er kun barnelegen som kan gi blå resept- så da må dere betale for den selv midlertidig (spar på kvitteringene!)

Lykke til!! :-)

Takk igjen for informasjonen!! Legen min mente at det ikke skulle ta mange dagene før vi fikk time på sykehuset- håper inderlig det stemmer! Skal på helsestasjonen å snakke med barnelege der i morgen, så da håper jeg i det minste han kan gi oss en resept. Men hvordan fikk dere påvist at det kun er intoleranse og ikke allergi?? Vi skal til fastlegen og ta blodprøve i morgen også, men etter som jeg skjønner er det ikke sikkert den viser noe selv om hun kanskje har allergien uansett..

Det tar gjerne opptil 6 uker fra du kutter ut melk og mme med melkeprotein- til betennelsen i tarmen til babyen roer seg og slutter å blø. Vill kuttet mme, og heller forsøkt å amme litt oftere for å forsøke å få opp melkeproduksjon? (Som du kanskje allerede har gjort :) ) Vi brukte mme før legging pga at jeg ikke hadde nok melk, hadde forsøkt alle triksene i boka uten at melkeproduksjonen tok seg opp. Da vi mistenkte intoleranse kuttet vi mme, og da etter et par dager med amming nærmest "hele tida" og småirritert baby, så tok produksjonen seg opp og jeg fikk nok melk.

Her hadde baby alle de klassiske symptomene på intoleranse, så legen var veldig sikker. Allergi har vi blitt fortalt at er svært sjeldent når de er så små, så krysser fingrene for at det "bare" er intoleranse hos deres også.

Har senere tatt prikktest, som ikke slo ut, (Vet det kan være misvisende resultat på de)

samt blodprøve for å se at blodprosenten er fin.

Lykke til i dag! :-)

Annonse

Her har vi vært melkefri i litt over to måneder grunnet mistanke om melkeallergi, også spor av melk. Ifølge ernæringsfysiolog på melkeskolen på sykehuset sa vi skulle teste ut og begynne forsiktig med litt melkeprodukter igjen. Jeg spiste 5-10 gram melk og fikk da en baby som kastet opp to ganger og ble urolig og tydelig utilpass. Etter 1-2 uker kom det igjen blod i avføringen og nå har vi det nesten ved hver bæsjebleie.

Noen andre som har testet ut dette?

Her sliter også baby med kløe og utslett, men det er noe som har kommet i senere tid så det kan hende at kommer av noe annet enn melkeallergi.

Her har vi vært melkefri i litt over to måneder grunnet mistanke om melkeallergi, også spor av melk. Ifølge ernæringsfy på melkeskolen på sykehuset sa vi skulle teste ut og begynne forsiktig med litt melkeprodukter igjen. Jeg spiste 5-10 gram melk og fikk da en baby som kastet opp to ganger og ble urolig og tydelig utilpass. Etter 1-2 uker kom det igjen blod i avføringen og nå har vi det nesten ved hver bæsjebleie.

Noen andre som har testet ut dette?

Her sliter også baby med kløe og utslett, men det er noe som har kommet i senere tid så det kan hende at kommer av noe annet enn melkeallergi.Anonymous poster hash: b9919...7bf

uffda , stakkars liten :-/ Så sterk reaksjon av så lite melk, det høres ut som at baby er veldig sensitiv, slik som vår. Hvor gammel er deres? Jeg har nå vært melkefri ca 6 mnd, i begynnelsen spiste jeg ting hvor det stod "kan inneholde spor av melk", men etter noenmnd måtte jeg kutte ut det også, da babyen vår fikk tilbakevendende blodig og slimete grønn avføring. Vi ble fortalt at jeg skal holde meg unna absolutt alt av melk til baby er 9 mnd. Da kan vi forsøke svært forsiktig og avvente reaksjonen.

Reaksjonen barnet deres fikk nå, er det den samme reaksjonen babyen hadde før du kuttet melk? Er avføringen blodig og slimete, gusjegrønn? Hva har legen sagt etter den reaksjonen? Har legen sett på utslettet? Hvor på kroppen er det?

Ikke noe kjekt å høre at det er flere som sliter med dette. Men håper vi i det minste kan være til hjelp for hverandre!

Det var kun den ene dagen jeg spiste 5-10 gram melk, så jeg synes det var rart at det kom blod i avføringen først etter litt over en uke. Droppet selvfølgelig alt av melk og spor av melk etter dette skjedde. Sykehuset syntes også dette var rart, men snakket kun med de på telefon, det er jo litt ventetid for å få komme inn. Reaksjonen med oppkast var veldig likt som før jeg sluttet med melkeprodukter.

Utslettet har legen på helsestasjonen sett på og mente at jeg måtte bare smøre med fuktighetskrem, men har gjort det i noen uker nå, og føler det ikke er noen bedring. Stakkar liten som klør så hun blør :( det er forresten på overkroppen, spesielt rundt halsen.

Baby er straks 8 mnd, enn din?

Hvilken mat gir du? Og er babyen din helt fri for blod i avføringen etter du kuttet spor av melk? Har du prøvd å introdusere gluten i kosten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...