Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #1 Skrevet 29. desember 2014 Kontoen er registrert på barnets navn men er jo i min bank/nettbank .. Eldste er på ca 70k nå og har forstått at dette skjer ved 100k. Skjer dette automatisk og hvordan funker det -mtp uttak etc? Har ingen planer om at h*n skal ta ut noe før 18 år men HVIS-er det da dem som skal godkjenne ? Noen med erfaring ?? Anonymous poster hash: 48a5d...e50
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. desember 2014 #2 Skrevet 29. desember 2014 Grensa er vel på 170 nå hvis jeg ikkr husker feil. Og det skjer ikke automatisk, det må oppdages først. Vet om mange som har mye mer hvor ikke de gjør noe så lenge pengene kommer jevnt og trutt
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #3 Skrevet 29. desember 2014 Okei-da har vi et lite stykke igjen Evt pengene kommer jevnt så da kan det jo hende det ikke oppdages ? Ikke at det gjør meg noe da.. Takk for svar:) HI Anonymous poster hash: 48a5d...e50
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #4 Skrevet 29. desember 2014 Kan du ikke overføre noe av pengene til din konto? Tenker på om han får trøbbel med å få stipend og studielån. Og du burde tenke på å sette dem i fond/obligasjoner om det er meninga at de ikke skal brukes på en stund. Anonymous poster hash: 91843...ff9
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. desember 2014 #5 Skrevet 29. desember 2014 Jeg ville nok gjort som hun over sier. Satt over endel i eget navn med tanke på stipend senere.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #6 Skrevet 29. desember 2014 Det varierer nok, men her i Oslo er det så vanlig å ha sånne summer på sparekonto at det er sjelden det skjer noe fra overformynderiet. Jobber i bank selv og har aldri opplevd det på 100k. Ikke 170 heller, men de kan jo i teorien gjøre det. Men det betyr jo ikke noe om praksis så lenge det er sparing til de er over 18. Anonymous poster hash: b1bfb...f6a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #7 Skrevet 29. desember 2014 Har vært i kontakt med dem men de sier at det skjer ved arv eller gave fra andre enn foreldre såfremt du har skrevet et gavebrev til barnet ( dette kan banken hjelpe deg med). Kommune i nord Norge, vet ikke om det praktiseres likt i hele landet. Har aldri hatt noe problem med overformynderi, har bare vært hjelpeverge for andre og da rapportere jeg regnskapet dit (nå har fylket overtatt denne funksjonen i alle fall) Anonymous poster hash: fa521...025
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #8 Skrevet 29. desember 2014 Det er banken som sier ifra til overformynderiet, men de gjør ikke det så lenge det er foreldrene selv som sparer opp pengene over tid. Når du overfører penger fra din konto til barnets konto hver måned er det ingen som tenker at de må beskytte barnets interesser så du ikke skal sløse bort pengene deres. Det er jo dine penger som blir spart til barnet og banken melder ikke fra. Det er bare når store summer kommer plutselig, f.eks arv, at de kommer på banen med en gang. Har selv et barn med 1,5 mill på konto, og det passer overformynderiet på. Har aldri prøvd å ta ut penger fra den kontoen, men de sier det ikke er problematisk så lenge de skal brukes på noe til henne. Men vær obs på begrensingene ungen får i lånekassen med formue. Tenk også over hva en formuende 18-åring som føler seg rik kan gjøre. Uansett hvor godt oppdratt de er kan det bli en vanskelig å tenke fornuftig om de får råderetten over mange hundre tusen akkuraj når det skal kjøpes russebuss, reises til syden for å feire at 13 års skolegang er over osv. Anonymous poster hash: ab322...a5d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #9 Skrevet 29. desember 2014 Kult for barnet å få så mye penger tilgjengelig på 18 årsdagen. Kan bli ei flott russetid! Anonymous poster hash: 1d698...7eb
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #10 Skrevet 29. desember 2014 Får håpe jeg har lært h*n bedre enn at det går til russebuss etc. Er noen år igjen enda, h*n er 7 år.. Kommer hovedsakelig fra foreldre og besteforeldre så det blir ikke en stor sum på en gang! Er det lurere å sette pengene på fond -er det noen som gjør dette isteden og er det et lite sjansespill ? Har ikke anelse ! Anonymous poster hash: 48a5d...e50
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #11 Skrevet 29. desember 2014 Det lureste er å ha pengene i ditt navn, og når barnet er gammelt nok, opprette bsu om du ikke vil investere i fond etc. Anonymous poster hash: 10804...33e
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #12 Skrevet 29. desember 2014 Det med Lånekassen har ikke slått meg i det hele tatt.. ! Takk for opplysningen! Anonymous poster hash: 48a5d...e50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå