Gå til innhold

Nesespray/Otrivin ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så forkjølet, lurer på om det er noe fare ved det å ta nesespray/otrivin ved tett nese ? :) 
Er i dag 7 uker på vei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier vel egentlig at en ikke skal bruke Otrivin når en er gravid, og uansett ikke mer enn ti dager i strekk til vanlig.

Selv har jeg brukt saltvannsspray (den jeg har brukt heter Miwana) med mentol, og syns den har hjulpet mye. Sikkert ikke like mye som Otrivin, men saltvannsspray kan en uansett bruke så mye og lenge en vil. Jeg må ha den med mentol, det hjelper ikke bare med saltvann, men den med mentol frisker opp en hel del :)

Jeg har ikke funnet den på alle type apotek, men mener det er på apotek 1 jeg har kjøpt den oftest.

Skrevet

Otrivin gir karsammentrekninger, en kan ikke utelukke at disse karsammentrekningene ikke også påvirker livmoren/morkaken. Derfor bør en styre unna. 

Anonymous poster hash: 1e4ec...f37
Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg har fått kronisk tett nese og har brukt nesespray sammenhengende i forrige svangerskap og nå. Jeg har prøvd det meste annet, men ingenting funker og jeg får regelrett angst av å ikke få puste fritt fra nesen, så da er ikke valget så vanskelig.

Skulle gjerne ha unngått dette, men inntil nå har jeg ikke funnet noe annet alternativ dessverre.

Får snakke med legen ang dette tenker jeg...

Skrevet

Jeg har fått kronisk tett nese og har brukt nesespray sammenhengende i forrige svangerskap og nå. Jeg har prøvd det meste annet, men ingenting funker og jeg får regelrett angst av å ikke få puste fritt fra nesen, så da er ikke valget så vanskelig.

Skulle gjerne ha unngått dette, men inntil nå har jeg ikke funnet noe annet alternativ dessverre.

Kronisk tett nese får du ved overforbruk av nesespray. Overdreven bruk ødelegger slimhinnen i nesen. Anbefaler deg å ta en tur til legen. 

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Kronisk tett nese får du ved overforbruk av nesespray. Overdreven bruk ødelegger slimhinnen i nesen. Anbefaler deg å ta en tur til legen. 

Ja såpass vet jeg jo! Det er jo blitt en ond sirkel. Men hva skal man gjøre da? Slet med angstanfall i deler av forrige svangerskap som jeg skrev og har unngått dette til nå heldigvis, ikke snakk om at jeg tar sjansen på å oppleve det igjen nå. VET at nesesprayavhengighet ikke er bra, men slik er det hos meg nå.

Skrevet

Ja såpass vet jeg jo! Det er jo blitt en ond sirkel. Men hva skal man gjøre da? Slet med angstanfall i deler av forrige svangerskap som jeg skrev og har unngått dette til nå heldigvis, ikke snakk om at jeg tar sjansen på å oppleve det igjen nå. VET at nesesprayavhengighet ikke er bra, men slik er det hos meg nå.

En ødelagt nese er verre enn ubehag ved tett nese. Den eneste løsningen er å slutte. Ved langvarig bruk er det også nesesprayen i seg selv som i stor grad bidrar til tetthet. 

Som regel blir tettheten nesten borte etter 2 ukers opphold, noen ganger tar det en månedstid. 

Les mer her: 

http://tidsskriftet.no/article/370406/

Gjest Trulte med to små
Skrevet

En ødelagt nese er verre enn ubehag ved tett nese. Den eneste løsningen er å slutte. Ved langvarig bruk er det også nesesprayen i seg selv som i stor grad bidrar til tetthet. 

Som regel blir tettheten nesten borte etter 2 ukers opphold, noen ganger tar det en månedstid. 

Les mer her: 

http://tidsskriftet.no/article/370406/

Skjønner du mener godt, men har du opplevd fysisk på kroppen å ha angst?? Det er så lett å være "bedreviter" og fortelle folk hva som er rett og galt, men inntil et menneske er klar for å ta den kampen ( slutte å røyke, avvennes med medisiner osv ) så vil alle slike innspill virke provoserende på de aller fleste. 

Ja, jeg har prøvd neseskyller, saltvann, akupunktur mm og skal ta meg en tur til legen, men inntil da får det bli slik det kan.

Er det noen andre som har gode råd som har hjulpet dem mht tett nese så tar jeg i mot med takk! :)

Skrevet

Mannen har kronisk tett nese antagelig pga overforbruk av otrivin, og fikk forskrevet en kortisonnesespray (reseptbelagt) som han nå tar i stedet som "avvenning". Funker som bare det ☺ slutta å snorke har'n og...

Jeg tar forøvrig også kortisonnesespray fast (Nasonex, husker ikke hva mannen sin type heter), pga kronisk bihulebetennelse. Den skal være helt trygg i svangerskap ☺

Anonymous poster hash: 311e8...742

Skrevet

Prøv akupunktur, slet med tett nese ved begge foregående svangerskaps og det hjalp meg faktisk, verdt et forsøk😊

Anonymous poster hash: f09d5...228

Skrevet

Jeg fant en på apoteket som heter Zymelin, den kan jeg fint ta :) 

Skrevet

Jeg fant en på apoteket som heter Zymelin, den kan jeg fint ta :)

Den har akkurat samme virkestoff som Otrivn, samme dose også. 

Skrevet

Står bare forskjeller i pakningsvedlegget ang. graviditet, samtidig som jeg har fått godkjennelse av fastlegen :) Han sa at Zymelin er greit, Otrivin er ikke ! 

Zymelin: 
Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for medisin.
Riktig bruk medfører ingen risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet. Virkning på barn som ammes er ikke sannsynlig. Kan benyttes under amming.
Datert: år 2011

Otrivin:

Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av
anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet. 
Datert: år 2005

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Prøv akupunktur, slet med tett nese ved begge foregående svangerskaps og det hjalp meg faktisk, verdt et forsøk

Jeg har stor tro på akupunktur og det hjalp meg mye i forrige svangerskap, men fikk ikke nok behandlinger for nesetettheten da det var andre ting vi jobbet med de timene. De få beh jeg fikk hjalp ikke på nesen. Men har hørt at det har hjulpet mange.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg kan bruke Rhinox i svangerskapet, men ikke otrivin o.l. Saltvannspray funker dårlig for meg så sjeleglad for Rhinoxen! Bruker den likevel minst mulig ved hver forkjølelse, men må man så må man:-)

Skrevet

Jeg er så forkjølet, lurer på om det er noe fare ved det å ta nesespray/otrivin ved tett nese ? :) 

Er i dag 7 uker på vei...

Ingen problemer, bare hold deg til tidsanvisningen på pakken, er det 10 dager eller noe :nisse:

Skrevet

Prøv akupunktur, slet med tett nese ved begge foregående svangerskaps og det hjalp meg faktisk, verdt et forsøk

Jeg har stor tro på akupunktur og det hjalp meg mye i forrige svangerskap, men fikk ikke nok behandlinger for nesetettheten da det var andre ting vi jobbet med de timene. De få beh jeg fikk hjalp ikke på nesen. Men har hørt at det har hjulpet mange.

Var egentlig ment som svar til HI, sånn hvis nese tetthet fortsetter etter forkjølelse, noe det gjorde hos meg😊

Skrevet

Jeg var avhengig av otrivin i over 3 år før jeg klarte å trappe ned (fordi jeg vil bli gravid). Fikk også helt panikk i starten av å ikke få puste. Men motivasjonen var stor og i starten satt jeg oppreist å "sov" med vinduet åpent uansett temperatur for å få puste. Gradvis ble det litt lettere (men ikke mye). Tilslutt fikk jeg operert og skjært bort nesemuslinger, det er fortsatt ikke bra men nå er det ikke mer de kan gjøre. Men jeg klarer iallefall å sove uten nesespray nå.

Anonymous poster hash: 10110...f1a
Skrevet

Jeg er storbruker av otrivin og bruker det flere ganger daglig. Jeg brukte det under første svangerskap da jeg ble tett i nesa. Siden den gang bruker jeg det ennå og jenta mi er idag 3 år. Fikk helt frisk og fin jente. Ble gravid igjen Jeg tok dette opp med fastlegen og en lege inne på øre nese hals på sykehuset og begge sa at det ikke er farlig for fosteret, men heller mer uheldig for meg som bruker det.

Skrevet

Er kronisk tett i nesa pga avhengighet av nesespray siden ungdomsskolen og der gikk jeg ut i 2001! Ble anbefalt å fortsette som vanlig under svangerskapet og heller ta kampen om å slutte når frøet har poppet grunnet stress hos meg når jeg "ikke får puste"... Det er også lokalt så det går ikke ned til fosteret...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...