Gå til innhold

Alle vertinner fra i går!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det noe du planla som ble genialt eller noe du bet deg merke i som du manglet? Hva er viktig til neste gang?

Jeg fant ut at jeg mangler serveringsskjeer, sikkert en fin ting å ønske seg til en annen gang :)

Vil gjerne høre deres erfaringer.

Anonymous poster hash: e6f66...f00

Skrevet

Hadde ikke nok serveringsskjeer jeg heller oppdaget jeg! Også mangler jeg sausenebb av alle ting. Det plaget meg litt igår. Glemte å kjøpe!!! Ellers gikk det meste som smurt bortsett fra litt feilberegning av tiden så vi ble litt forsinket.

Skrevet

Neste gang skal jeg bli bedre til å koke mandelpotet, ha litt mer krem i riskremen og litt mer potetemel i rødsausen. Ikke alltid oppskriftene stemmer helt;) ellers så manglet jeg en sausmugge for å ha rødsausen i, så måtte bruke et rødt plastikkbeger fra IKEA...

Ja også trenger jeg flere hvite skåler for å ha mat i. Ellers var kvelden perfekt med sprø svor og god mat i godt selskap:)

Anonymous poster hash: 6c1c5...4cb

Skrevet

Manglet sausenebb og severingsskåler med litt størrelse. Så dette skal ordnes til neste gang :)

Skrevet

Det viktigste er å gjøre mest mulig klart i god tid. Det blir bestandig hektisk på slutten. Jeg vet det godt, men ender likevell bestandig med å beregne for lite tid på ting som borddekking og andre småting.

Anonymous poster hash: e2831...0b5

Skrevet

Neste gang skal jeg bli bedre til å koke mandelpotet, ha litt mer krem i riskremen og litt mer potetemel i rødsausen. Ikke alltid oppskriftene stemmer helt;) ellers så manglet jeg en sausmugge for å ha rødsausen i, så måtte bruke et rødt plastikkbeger fra IKEA...

Ja også trenger jeg flere hvite skåler for å ha mat i. Ellers var kvelden perfekt med sprø svor og god mat i godt selskap:)

Anonymous poster hash: 6c1c5...4cb

Prøv denne sausen til riskremen neste gang: 1 pk frosne jordbær fra frysedisken kokes opp sammen med ønsket mengde sukker. Mos bæra med stavmixer, jeg tiner bæra i posen først, så moser jeg i kasserollen før jeg har sukker oppi. Sausen avkjøles, men må gjerne være litt "lun" ved servering. Denne får jeg masse skryt av hver gang. Bruk også mye mer krem i riskremen enn noen oppskrifter anbefaler! ;-)

Anonymous poster hash: 6a367...bcf

Skrevet

Satt inn ribba litt for tidlig så kotelettkammen noe tørr, pimpernellpoteter kokt uten skall går i oppløsning, frosne tyttebær må røres i litt sukker før servering og brus fryser på verandaen i minus 8 grader!! ;) Gikk på et par bommerter, men smaken var god og selskapet fornøyd!! Lærer litt nytt hvert år!

Anonymous poster hash: 3cd0a...9f0

Skrevet

Jeg må lage dobbelt så mye riskrem neste gang, for 3 som ikke likte riskrem før, har nå funnet ut at det var kjempegodt, og spiste en hel del. Ellers så har jeg lært hvordan svoren på ribba kan sprøes opp igjen. Dette fungerer på ribbe som er stekt dagen før, og det er nok et krav at svoren ble sprø første gangen: Skjær ribba i porsjonsstykker med svoren på, sett i langpanne og dusj lett over med dusjeflaske med vann. Inn i ovnen på 230 grader i 15 minutter, og du har varm ribbe med knasende, sprø svor.

Skrevet

Dessertskjeer her også :-) Og nok like vannglass..

Skrevet

Har arrangert endel middagsselskap så føler vi har ting under kontroll når vi har gjester.

Forbred alt slik i god tid før gjestene kommer, dekk bordet, Finn frem bestikk og asjetter til dessert, sett frem ant kaffekopper og kaker lett tilgjengelig slik at man slipper å bruke tid på det mens gjestene er der. Da finner man hva som matcher å har oversikten så slipper man noe stress.

Samarbeid med mannen, her rydder vi begge av og mannen setter oppvasken rett i maskinen, mens jeg forberede neste rett.

Til neste år skal vi ha litt mer julebrus og en ekstra dessert da barna ikke liker riskrem.

Anonymous poster hash: ff11f...397

Skrevet

Mannen som beregnet hvor mye kjøtt pr pers og det ble ikke mer enn akkurat. Mitt største mareritt er at det blir for lite. Men nå inviterte vi en enslig nabo i siste liten så han skylder på. Hadde det vært jeg som beregnet kunne vi vel ha hatt 2-3 ekstra gjester uten problem. Men ja, kanskje jeg som har et problem..

Skrevet

Jeg kjøpte feil type alkoholfritt øl til min far. Ellers var det ikke noe jeg kommer på.

Vår første jul hjemme ble perfekt :)

Skrevet

Jeg hadde ikke sausenebb, serveringskjeer eller perfekt timing på maten, men det var ikke noe jeg tenkte på går jeg leste her:)

Skrevet

Manglet like dessertgafler til alle ( barna fikk annet så ikke krise) og kakespadene er vekk! Fant bare en. Ellers gikk det supert!

Anonymous poster hash: 966b5...18d

Skrevet

1. Trenger flere hvite serveringsskåler

2 kåkrot trenger lengre koketid enn man tror

3. Man MÅ skjære hakk i pølseskinnet før de trekkes

4. Mandelpoteter skal visst ikke kokes, bare trekke...

5. Pinnekjøtt skal slett ikke vannes ut så lenge som folk påstår

Men godt ble det likevel, selv med ihjelkokte poteter og sprengte pølser til pinnekjøttet 😉

Anonymous poster hash: 799d5...36e

Skrevet

Dessertgafler og annet serveringsbestikk. Fikk en sett igår men greit å ha flere. Sausnebb har jeg heller ikke..

Skrevet

Mangler passelig mugge til rød saus, visste det på forhånd, men orket ikke styre. Mangler flere store skjeer til servering og store skåler.

Anonymous poster hash: 39404...1c9

Skrevet

Greit å planlegge alt man skal servere, inkl tilbehør og hva man skal servere i. Så slipper man å løpe rundt etter sausenebb og serveringsskjeer mens gjestene venter ved bordet! Ikke like flink til å huske på det jeg heller, dessverre. Samme med dessertskåler/kaffekopper/kakefat og kakespader. Delegere de enkleste tingene til mannen (gi drikke til gjestene, tenne lys, servere etc.) Med mindre man har en mer huslig mann enn jeg har, selvfølgelig! 

Skrevet

Gammel i gamet, og hadde det meste på stell :) Nok bestikk, nok mat, og drikke :) Men hvis jeg skulle sette fingern på noe, så kunne jeg ha tenkt mer sølvtøy enn til 8! Vi begynner å bli endel her :)

Skrevet (endret)

Jeg var sikker på at jeg hadde 9 middagstallerkener av penserviset, men husket feil og hadde kun 8. Ingen krise, minstemann fikk en hverdagstallerken og han var likevel ferdig med spisinga 20 minutter før oss andre :)

Og i år som i fjor og alle år før der hadde vi ikke dramglass til akevitten. Vi drikker det aldri selv, og mangler det kun på julaften. Og derfor fikk de akevittørste i år som i fjor og alle år før hver sin bittelille kaffekopp fra oldemors gamle servise. Går så fint så :)

Endret av petite fleur
Skrevet

Alt som har med matlaging, servering og utstyr har jeg kontroll på etter å ha vært vertinne med den samme retten mange ganger. Men det jeg gjerne skulle gjort var å lage noe ekstra til barna, de to yngste satte ikke pris på pinnekjøttmiddagen. Når det er jul har jeg lyst at alle skal glede seg over maten.

Skrevet

Tja. Har gjort dette noen ganger nå, men glemte noe likevel. Servietter! Så det ble lilla adventsservietter i stedet for røde. Jaja, tror ikke noen la merke til det uansett. Ellers har jeg lært fra tidligere år, at jeg trenger ikke å bake kake. Folk er mer enn nok mette etter ribbe og dessert. Litt sjokolade og potetgull på bordet holder. Ingen spiser av det likevel.

Anonymous poster hash: bc28a...0c1

Skrevet

Vi hadde fem gjester vi ikke kjente og som ikke kjente hverandre. Det ble moro. Anbefales!

Anonymous poster hash: 53267...851
Skrevet

Dere to siste - jaha, da gjorde det ikke noe at jeg glemte kake likevel, da. Hadde egentlig tenkt å bake en kake, men det ble ikke tid. Ser jo at det ikke var nødvendig heller.

Siste anonym - det har jeg absolutt lyst til å prøve! Hvordan gjorde dere det ift gaver?

Anonymous poster hash: e6f66...f00

Skrevet

Jeg er velsignet med særdeles ærlige gjester, og så lenge ingen av dem klaget regner jeg med at alt gikk som det skulle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...