Gå til innhold

Kjenner du, eller vet du om noen som har overlevd bukspyttkjertelkreft??

Anbefalte innlegg

På lille-julaften fikk vi den tragiske beskjeden om at mamma på 54 år har fått kreft i bukspyttkjertelen.

Alt jeg har saumfart på nettet tyder på at det er svært dystre utsikter...

Kan man overleve dette?? Herregud, jeg vil ikke miste mamma :(

Anonymous poster hash: 2ceb2...3c4

Fortsetter under...

Ja,har hørt om flere!

Pankreas kan fjernes kirurgisk hvis det ikke er påvist spredning! Helt eller delvis.

Huff,det var nå en dyster melding å få i jula! Men det kan gå bra, hold på den tanken! Klem!

Anonymous poster hash: 82444...399

Overlevenlsesaten etter 5 år er ikke optimistisk, det er dessverre en av de verste variantene, og vanskelig å kurere. He jobbet som sykepleier på avd med slike pasienter. Ingen gikk på beina ut av den avd.. Så utrolig lei beskjed å få :(

Anonymous poster hash: d668f...b4e

Dessverre er det dystre utsikter. Gjennomsnittlig overlevelse er 6 mnd etter diagnosen er stilt. Det er den kreftformen med lavest overlevelse og den er ikke lett å behandle. Dette er sakset fra kreftforeningen.

I 2012 var det 773 mennesker som fikk bukspyttkjertelkreft i Norge. 391 menn og 382 kvinner. Det er sjeldent at personer under 50 år får sykdommen. Den gjennomsnittlige overlevelsen er på seks måneder. På verdensbasis er bukspyttkjertelkreft den 13. vanligste kreftformen.

Av de pasientene som får fjernet hele svulsten med operasjon, er det 80 til 99 prosent som får tilbakefall. Fem års overlevelse er på én prosent. Når kriteriene for operasjon er strenge, har man sett en økning i overlevelse til 15-20 prosent.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 448cd...af3

Annonse

Denne typen kreft er ofte veldig grei å behandle om den oppdages tidlig. Dessverre er det slik at den som regel ikke gir symptomer/erkjennes før den er avansert, og da er det dystre utsikter. 

Anonymous poster hash: 9e7d4...4a4

Min onkel gikk kreft i bukspyttkjertelen. Den fant legene ut veldig tidlig. Han ble operert og fikk stråling etter det. Et år senere ble han innlagt pga smerter i magen. Der så det den hadde spredd seg. Det tok ikke dessverre ikke mange dager før døde :(

Anonymous poster hash: 1b3db...988

Jeg er bare så redd!

Vi skal på sykehuset på mandag, vi får vel vite mer om akkurat hennes tilstand da, og herregud som jeg gruer meg!

Jeg vil ikke miste mammaen min!!! Og så kan jeg ikke gjøre noe, og det er helt jævlig!

HI

Lykke til! Har ingen solskinnshistorier dessverre, min bestemor døde av denne typen, men den ble oppdaget for sent.. Håper det går bra med din mor og at det er oppdaget på et tidlig stadie! Krysser fingrene for dere :)

Annonse

• 9 måneder senere...

På lille-julaften fikk vi den tragiske beskjeden om at mamma på 54 år har fått kreft i bukspyttkjertelen.

Alt jeg har saumfart på nettet tyder på at det er svært dystre utsikter...

Kan man overleve dette?? Herregud, jeg vil ikke miste mamma :(

Hvordan gikk det❤️?

Anonymous poster hash: c2fc2...a0e

Min bestemor hadde sterk betennelse i bukspyttkjertelen og legene sa at hun mest sannsynlig ikke kom til å overlevd. Hun lå lenge i koma også.

Men hun er i live i dag, veldig oppegående og har det supert! Vet at det ikke er det samme som kreft, men hun la nesten for døden! Det finnes håp!

God klem.

Anonymous poster hash: c0bb9...49d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...