Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 22. desember 2014 #1 Skrevet 22. desember 2014 Sliter veldig med krumkaker, får det aldri til!! Hva kan jeg gjøre galt? Har prøvd en oppskrift hvor man veide eggene og tok tilsvarende med andre ingredienser, Ingrid Espelid sin oppskrift og en oppskrift med stivpisket eggehviter.... De blir for myke og får ikke den gode sprøheten. Noen som kan hjelpe? Jeg er en rutinert hjemmebaker, og lager alt mulig annet uten problemer....
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #2 Skrevet 22. desember 2014 Har du forsøkt med et annet jern? Anonymous poster hash: e0706...8c2
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #3 Skrevet 22. desember 2014 Svigermor lager røren kvelden før, hun sier det er veldig viktig at den skal stå over natten før de stekes. Så bruker hun et sånt gammeldags jern, som du legger på ovnsplata. Anonymous poster hash: 0d88e...d92
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #4 Skrevet 22. desember 2014 Har du prøvd strull? Personlig synes jeg det er mye bedre, men det er smak og behag. De blir i alle fall sprø og deilige Anonymous poster hash: 33afe...3ae
Himmel og hav Skrevet 22. desember 2014 #5 Skrevet 22. desember 2014 Jeg vil tippe at det er jernet som lager for tykke kaker. Da blir de ikke stekt i midten og blir heller ikke sprø. Prøv å få låne et gammeldags støpejernsjern som du snur på plata, de lager de tynneste og fineste krumkakene.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #6 Skrevet 22. desember 2014 Vil tro at enten er temperaturen på jernet for lav, eller så lager du dem for tykke Anonymous poster hash: d00a3...d40
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 22. desember 2014 Forfatter #7 Skrevet 22. desember 2014 Vil tro at enten er temperaturen på jernet for lav, eller så lager du dem for tykke Anonymous poster hash: d00a3...d40 Jeg har prøvd alle mulige rører, tykke og tynne, jeg presser jernet hardt ned etter jeg har lagt i en skje røre, så jeg tror ikke jeg lager dem for tykke. Kanskje det rett og slett er jernet det er noe galt med. Det har ikke flere innstillinger, så kan ikke endre temperaturen. Kanskje låne et jern og prøve hvis noen jeg kjenner har et... Takk for svar!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 22. desember 2014 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2014 Har du prøvd strull? Personlig synes jeg det er mye bedre, men det er smak og behag. De blir i alle fall sprø og deilige Anonymous poster hash: 33afe...3ae Tenkte jeg skulle prøve strull, men har ikke gjort det ennå! Kanskje de heller ikke blir gode hvis det er jernet det er noe galt med...
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #9 Skrevet 22. desember 2014 Nå skal du få en superenkel oppskrift som alltid blir god:) 1 kopp av hvetemel, potetmel, smeltet smør, vann og sukker. Så har du i 1 egg å 1 ts kardemomme. Spe på m vann dersom røra blir veldig tykk. Viktig med nok varme i jernet ja og at røra ikke er for tykk. Anonymous poster hash: 5764b...3b0
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #10 Skrevet 22. desember 2014 Er kaffekopper forresten! Så du ikke ta store krus. Anonymous poster hash: 5764b...3b0
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #11 Skrevet 22. desember 2014 3 egg, 150 gram sukker, 150 gram mel, 150 gram smør, 1/2 ts kardemomme. Blir alltid sprø og gode hos meg, og jeg er ingen baker Anonymous poster hash: a6781...35b
Jenny** Skrevet 22. desember 2014 #12 Skrevet 22. desember 2014 4 egg 200g farin 250g hvetemel 1/2-1 ts kardemomme 200g smeltet smør 1 dl kremfløte Rør egg og farin til eggedosis Vend i mel og kardemomme Rør i smeltet smør og fløte til slutt. Denne oppskriften bruker alle i familien og har gjort i mange år. Blir alltid sprøe kjempe gode krumkaker. Lykke til med baksten ☺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå