Gå til innhold

Hva tenker dere hvis...?

Anbefalte innlegg

Jeg gir datteren min mitt eget navn?

Saken er at navnet mitt er et familienavn som jeg ønsker å føre videre, og jeg hadde lett gjort det om jeg ikke hadde hett det selv. Men jeg føler det blir litt… vet ikke helt hva jeg skal si, men… jålete å kalle henne det samme som meg selv?

Anonymous poster hash: 64a81...099

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144188165-hva-tenker-dere-hvis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner en som har gitt navnet sitt videre. Heter Ingvild Marie og datteren Emma Marie. Hva med å gi et slikt dobbelt navn? Jeg personlig synes det hadde vært rart å kalle ungen min etter meg selv. Kjenner også en familie der Andreas er et oppkallingsnavn i hver generasjon. Ganske komisk når noen roper Andreas i familiesamlinger og 4 Andreas'er svarer.

Anonymous poster hash: 2c9ba...b39

Det er mulig å gi henne et annet navn først, for eksempel hvis du heter Elise kan du gi datteren din navnet Sigrid Elise og bare bruke Sigrid til vanlig. Jeg vet om flere som har gjort det slik :) Og også noen som for eksempel heter Karen Sofie og kaller datteren Dina Sofie. Fungerer fint det :)

Anonymous poster hash: 9e021...dc2

Jeg synes det er koselig å videreføre navn, særlig når det er et familienavn, så lenge det er et navn man også liker:) (har fortsatt litt vondt inni meg etter tråden med de som videreførte et navn de virkelig ikke likte på grunn av familien..)

Av praktiske hensyn ville jeg dog selv ikke videreført eget navn alene, men hatt et navn til foran, eller eventuelt etter.

Anonymous poster hash: 45b6c...b2b

Anonymous poster hash: 64a81...099

Men jeg føler det blir litt… vet ikke helt hva jeg skal si, men… jålete å kalle henne det samme som meg selv?

Hvis det er eneste hindringen, kjør på! Det er vel nok av menn som kaller opp sønnene etter seg selv uten at de blir beskyldt for å være jålete eller selvgode.

Annonse

Jeg er enig med resten her. Å videreføre navnet 'alene' blir kanskje litt rart, men vet av mange som viderefører et navn sammen med et annet navn.

Jeg personlig har blitt oppkalt etter min mor. Vi har samme navn nr. 2 (ingen av oss bruker det til daglig da). Vurderer også å gi det som navn nr. 2 til datteren min, men er veldig usikker, da jeg syns det er veldig mange andre navn som er hakket finere - meeen, så er det veldig kos med oppkalling da. 

Valgets kval.

Enig med de andre!!

Bruk ditt navn som mellomnavn. Jeg har ei venninne som heter Kristine og dattera heter Mari Kristine.

Søstra til mannen min og mannen hennes har oppkalt begge barna sine etter seg selv. Dattera er oppkalt med moren sitt navn, og gutten er oppkalt med faren sitt navn. Søstra hans heter Silje Tomine og mannen hennes heter Ole Sivert. Dattera heter Leah Tomine og sønnen heter Sivert André :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...