Gå til innhold

Hvor mye kontanter kan man sette inn i banken uten mistanke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et litt merkelig spørsmål, men jeg har en sparegris som plutselig har blitt full, og da jeg telte over den (spart i 5 år) så lå det plutselig 20 000,- der. I tillegg solgte jeg bilen min for 10 000,- og fikk kontant betaling. Tenkte å sette disse 30 000.- inn i banken, men tror dere at banken vil mistenke noe? Og hvor mye kontant kan man sette inn i banken før de begynner å bli mistenksomme?

Anonymous poster hash: 753e4...15e

Skrevet

Sålenge du ikke har skaffet pengene på ulovlig vis så har du jo ingenting å bekymre deg for ;)

Skrevet

Man kan sette in 4999kr i banken uten at de er nødt til å melde fra. Over 5000kr blir det meldt videre til skatteetaten. Men det er ikke ulovlig å sette inn 30000kr og tror ikke det er så uvanlig heller. Banken bryr seg ikke skatteetaten derimot kan sjekke det opp om de ønsker.

Anonymous poster hash: 76478...538

Skrevet

Okei, men de 30 000 blir ikke regnet som noen form for inntekt? Vil ikke miste stipendet mitt siden jeg er student :-)

Skrevet

Jeg satte inn 15.000 ihvertfall, ingen som reagerte på det. Var bestefar som plutselig hadde 15.000,- i kontanter til hvert barnebarn....

Anonymous poster hash: 0c923...836
Skrevet

Jeg jobber i bank, og vi opplever veldig ofte dette. Det er så vanlig med store beløp etter dåp, konfirmasjon, jul osv at det sjelden er grunn til bekymring. Så lenge du ikke driver med hvitvasking så er det bare å slappe av:)

Anonymous poster hash: 27631...964

Skrevet

Vi fikk 50000kr til bryllupet vårt og måtte jo selvfølgelig sette de pengene inn i banken. Ingen som reagerte på det og har ikke hørt noe fra Skatteetaten i ettertid. Dette var for tre år siden.

Skrevet

Hvis du er beykymret kan du ikke bare bruke av pengene da? Betale mat osv med de, og så går det etter noen mnd opp i opp mot det du da ikke bruker fra konto?

Anonymous poster hash: e2497...a36
Skrevet

Ikke sett de inn før jul, mtp skatt/årsoppgjør etc ;-)

Så vent til Jan !

Anonymous poster hash: 72c65...12f

Skrevet

Okei, så lenge Skatteetaten ikke anser det som inntekt er jeg trygg :-) Ellers mister jeg stipendet mitt. Neinei, vil ikke bruke dem på mat eller andre nødvendighet. Selve motivasjonen til å faktisk spare så mye penger ligger jo i å kunne se det ekstra beløpet på sparekontoen :-)

Skrevet

Okei, men de 30 000 blir ikke regnet som noen form for inntekt? Vil ikke miste stipendet mitt siden jeg er student :-)

Det er jo midler/formue, og det vil vel påvirke stipendet ditt? Formue var illegale avgjørende for hvor mye stipend jeg fikk en gang i tiden hvertfall.

Anonymous poster hash: 88315...572

Skrevet

I banken hvor jeg jobber er rutinen at vi spør om hvor pengene kommer i fra hvis det er over 50 000. Det beløpet du nevner ville jeg ikke ha reagert på i det hele tatt, så lenge det ikke skjer ofte.

Anonymous poster hash: c02c7...604

Skrevet

Jeg fikk selv 4- 5000 omtrent månedlig av min bestemor cash som gave ett års tid. Satte naturligvis inn det på kontoen min.

Visste jo med meg selv at jeg ikke hadde gjort noe galt. Mulig banken stusset, men det er jo ikke mitt problem.

Anonymous poster hash: 0408b...bd0
Skrevet

Man kan sette in 4999kr i banken uten at de er nødt til å melde fra. Over 5000kr blir det meldt videre til skatteetaten. Men det er ikke ulovlig å sette inn 30000kr og tror ikke det er så uvanlig heller. Banken bryr seg ikke skatteetaten derimot kan sjekke det opp om de ønsker.

Anonymous poster hash: 76478...538

Dette er jo bare tull

Skatteetatansatt

Anonymous poster hash: 28399...dfd

Skrevet

Det er jo midler/formue, og det vil vel påvirke stipendet ditt? Formue var illegale avgjørende for hvor mye stipend jeg fikk en gang i tiden hvertfall.

Anonymous poster hash: 88315...572

Du må ha flere hundre tusen på konto for at det skal påvirke stipendet ditt.

Anonymous poster hash: 0c923...836

Skrevet

Jeg satt inn over 100 000,- en gang, ingen som spurte hvor de kom fra. Vi hadde solgt en bil og fikk kontant betaling.

Anonymous poster hash: ba347...1b5
Skrevet

Okei, så lenge Skatteetaten ikke anser det som inntekt er jeg trygg :-) Ellers mister jeg stipendet mitt. Neinei, vil ikke bruke dem på mat eller andre nødvendighet. Selve motivasjonen til å faktisk spare så mye penger ligger jo i å kunne se det ekstra beløpet på sparekontoen :-)Anonymous poster hash: 753e4...15e

Penger er penger. Du kan overføre 10000 av lønnen din pr. Mnd i tre måneder fremover. Kontantene kan du da bruke til vanlig forbruk.

Anonymous poster hash: af5a8...975

Skrevet

Jeg jobber i bank, og vi opplever veldig ofte dette. Det er så vanlig med store beløp etter dåp, konfirmasjon, jul osv at det sjelden er grunn til bekymring. Så lenge du ikke driver med hvitvasking så er det bare å slappe av:)

Anonymous poster hash: 27631...964

Hva med meg som en 8- 10 ganger i året fikk en gave på 5000? Jeg har heller aldri drevet med hvitvasking eller noe kriminelt, men hadde det blitt mistanke om det altså...?

Anonymous poster hash: 0408b...bd0

Skrevet

Jeg satt inn over 100 000,- en gang, ingen som spurte hvor de kom fra. Vi hadde solgt en bil og fikk kontant betaling.

Anonymous poster hash: ba347...1b5

100 000 i kontanter? Og hvor hadde bilkjøperen fått de pengene fra?

Anonymous poster hash: 125f0...fff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...