Gå til innhold

Lønner det seg egentlig å ta master?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er snart ferdig utdannet sykepleier og som omtrent alle andre som tar bachelor, gleder jeg meg til å begynne å jobb med grei lønn. Mamma er veldig på at jeg skal ta master og da helst bli anestisisykepleier, og det hadde synes jeg høres spennende ut, men jeg merker nå at jeg er såpass skolelei at jeg ønsker å jobbe litt og etablere meg. For å ta mater som sykepleier, må man ha jobbet i 2 år retter en bachelor før man kan ta master. Jeg kan med andre ord ikke hoppe rett på. Men etter å ha sett lønnsstatestikker og forskjeller på lønn i forhold til bachelor og master, er jeg overrasket over at master kun har 100 000,- mer i året ca. Jeg husker ikke de nøyaktige tallene, men jeg gjorde et regnestykke og fant ut at det tar meg 16 år før jeg går i pluss på å ta en master basert på at jeg mister 2 år med lønn. I tillegg kommer jo gjelden fra Lånekassen utenom. Jeg er klar over at jeg er ung og har mange muligheter (23 år) men 16 år er mye for at det skal gå opp i 0 med tanke på tapt inntekt. Hva mener dere? Lønner det seg å ta en master?

Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: f2e6c...694

Skrevet

De fleste jeg kjenner tar master i tillegg til å jobbe.

Broren min tar det nå og jobber i tillegg 100% og har en ekstra helge jobb + unger.

Blir tøft, men holder ut sier han. Han kommer til å gå opp 117 000 kr og det trenger han nå som konen hans har gått fra han.

Anonymous poster hash: eb549...61e
Skrevet (endret)

Økonomisk lønner det seg ikkje med bachelor i sjukepleie heller, inntektstapet under utdanning samt studielån med renter er ikkje tjent inn att når du går av med pensjon.

Spørsmålet er: kva vil du med utdanninga di? Ønskar du ein jobb som krev mastergrad?

Endret av ★
Skrevet

Lønn er ikke vesentlig så lenge det går rundt. Kunnskap er.

Gjest Julia1984
Skrevet

Kunnskap er bra og i tillegg utvider du din kompetanse betraktelig. Du trenger jo ikke ta master nå. Jobb noen år og så kan du ta den...

Skrevet

Broren min er anestesisykepleier. Han tok tilleggsutdanning etter å ha jobbet en stund. Det viktigste for han var at han fikk en mye mer spennende jobb. Han har hatt flere ulike stillinger, vært med i ambulanse og helikopter, ulike operasjonsavdelinger osv. Det er lettere å få avdelingslederstillinger med fast dagtid hvis man ønsker det. han prøvde det, men trivdes ikke, da han liker action og de gode fridagene turnusarbeid medfører.

Lønn er altså ikke det viktigste her. Han er i hvert fall veldig glad for at han gjorde det. Nå jobber han på ortopedisk kirurg avdeling på et større sykehus og har en variert arbeidshverdag, sovende nattevakt og hvor vakter innebærer at man jobber når det trenges, ikke på rutine. Skjer det ikke noe spes i helga, ser de film, sover, bestiller julekort på nett etc. Det er nok rett og slett flere muligheter til stillinger. 

Å ta utdanning samtidig med jobb er svært krevende. Særlg hvis man har barn. Hvis du tror det er noe du ønsker, ville jeg gjort det emd en gang. Ferdig mye fortere og rett inn i jobb etterpå. Men du må jo ha lyst selv. :-)

Anonymous poster hash: 6729b...d5c
Skrevet

Takk for mange svar :-) Jeg har ikke studielån eller noen form for gjeld så den biten byr ikke på problemer. Jeg er glad i å jobbe, og praktisk flink å det jeg driver med. Jeg høres kanskje kynisk ut, men om jeg får mer kunnskap bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg ønsker å jobbe både dag, kveld og helg og ikke kun dagtid. Og i bunn og grunn så er selve lønnen det eneste jeg bryr meg om og ikke større kunnskap eller kompetanse (med mindre jeg får høyere lønn) som vanlig sykepleier tjener man i gjennomsnitt 470 000,- i løpet av et år. Her er det x antall år med ansinitet som jeg allerede har og 3 delt turnus. Lønna er faktisk ikke så gal som mange tror. Men det kommer selvsagt ann på øyet som ser :-)

Skrevet

Jeg opplever at min utdanning (master) har gitt meg flere muligheter i arbeidslivet. Angrer ikke en dag på at jeg tok videre utdanning etter bachelor. For meg er utfordringer og valgmuligheter i arbeidslivet det viktigste. Man skal tross alt (forhåpentligvis) stå lenge i arbeidslivet og jeg vektegger utfordrende oppgaver og trivsel høyere enn lønn. Med master følger gjene grei lønn, uansett bedre enn bachelor. 

Høres ut som du er på rett hylle akkurat nå. Kanskje opplever du behov for ytterligere kunnskap etter hvert - og da kan du gjerne ta videreutdanning/master. 

Det er DU som skal trives i jobben din og det er DU som skal legge ned innsats i eventuelle studier. Både jobb og studier går gjerne bedre, på alle måter, dersom man trives og opplever en mening med det man gjør. 

Lykket til, uansett :) 

Skrevet

Takk for mange svar :-) Jeg har ikke studielån eller noen form for gjeld så den biten byr ikke på problemer. Jeg er glad i å jobbe, og praktisk flink å det jeg driver med. Jeg høres kanskje kynisk ut, men om jeg får mer kunnskap bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg ønsker å jobbe både dag, kveld og helg og ikke kun dagtid. Og i bunn og grunn så er selve lønnen det eneste jeg bryr meg om og ikke større kunnskap eller kompetanse (med mindre jeg får høyere lønn) som vanlig sykepleier tjener man i gjennomsnitt 470 000,- i løpet av et år. Her er det x antall år med ansinitet som jeg allerede har og 3 delt turnus. Lønna er faktisk ikke så gal som mange tror. Men det kommer selvsagt ann på øyet som ser :-)

Da tror jeg ikke det lønner seg for deg, nå.

Om noen år kan det hende du skifter mening og heller ønsker andre typer stillinger eller det kan hende arbeidsmarkedet endrer seg. Da kan du vurdere å ta mer utdanning. Hvis du nå har den kompetansen du tenger for å få den typen jobb du vil ha og heller ikke har noe spessielt lyst til å lære bare for å lære, ser jeg ingen grunn til at du skal begynne på master nå.

Anonymous poster hash: 9ac9a...02d

Skrevet

Må man ikke jobbe som sykepleier i minst to år før man tar videreutdanning? Iallefall er det slik med anestesistudiet mener jeg å huske. 

Anonymous poster hash: 64842...882
Skrevet

Må man ikke jobbe som sykepleier i minst to år før man tar videreutdanning? Iallefall er det slik med anestesistudiet mener jeg å huske. 

Unnskyld, her gikk det litt fort, jeg så ikke at du hadde tatt høyde for det selv. 

Skrevet

Jeg tok master på 2 år med en jobb på 120 % ved siden av. Det er tøffe år, men jeg tjener mer og har flere muligheter nå enn hva jeg hadde før.

Anonymous poster hash: d74d6...2b5
Skrevet

Jeg kjenner 3 anestesisykepleiere, og alle har tatt etterutdanningen mens de var i jobb. Hun ene tok det i forbindelse med en svangerskapspermisjon.

Alle tre gjorde det i 30-årene, eller å ha jobber mye mer enn 2 år. De gjorde det jo for å komme litt oppover på stigen, få mer ansvar og nye arbeidsoppgaver. Alle tre er gift med menn som tjener mer enn godt så det økonomiske tror jeg ikke var noen stor motivasjonsfaktor for noen av dem. Hun ene er i dag midt i 40-årene og er sjefssykepleieren (aner ikke hva tittelen egentlig er) på intensivavdelingen. Hun har ansvar for vaktlister, fordeling av arbeidsoppgaver osv og er sjefen til alle sykepleierne på avdelingen, hun tjener greit.

Anonymous poster hash: 324da...216
Skrevet

Om du ikke er kunnskapstørst og ønsker nye utfordringer så nei.

Om du ønsker flere valgmuligheter, mere ansvar, mere spenning og høyere lønn, så ja!

Tar maste ved siden av full jobb, barn, idrett og alt som hører med! Går fint:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...