Gå til innhold

Noen her som har født barn med skulderdystoci?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt første barn hang fast i skuldrene under forløsningen og fikk surstoffmangel og skade i den ene skulderen. Alt har gått bra i ettertid, men fikk jo skrekken kan man si... 

Nå er jeg gravid igjen, og tenker mye på neste fødsel. Noen som har erfaringer med fødsel etter skulderdystoci? Min første tanke er keisersnitt.... Skal ha prat med overlege litt senere i svangerskapet, og de vil jo sikkert veilede meg, men er interessert i andres erfaringer også.

Anonymous poster hash: fffd0...82b

Fortsetter under...

Skrevet

To ganger faktisk, og føder du store barn er gjentagelsessjansen høy!

Første gangen gikk det bra her, ungen veide 4725g og satt fast i skuldrene. De fikk han løs og alt gikk bra.

Neste barn ble estimert til å bli enda større så vi ble satt igang før termin. Det gikk ikke bra. Ungen veide 4858g og satt bom fast i skuldrene. De fikk ikke barnet løs og det begynte bli kritisk. Barnet får jo ikke oksygen når det sitter fast på denne måten. De måtte bare bruke rå makt, 5 stykker var de som brøt ungen løs. Skadene jeg fikk var nå en ting, men barnet var livløst og måtte gjenopplives, skulderen og armen ble alvorlig kvestet pga makten de måtte bruke.

Det ble heldigvis ingen hjerneskade, men skulder og arm er varig skadet. På papiret er barnet erklært 30% invalid pga den betydelig nedsatte funksjonen i skulder, arm og hånd.

Mener ikke å skremme deg, men skadene til vårt barn blir fulgt opp på barneavdelingen på Haukeland og både leger og fysioterapauter der ble sjokkert over at de tvang meg til å føde et så stort barn vaginalt når tidligere fødsel hadde vist at bekkenet mitt var for smalt. De sa at der visste de alt om sjansen for gjentagelse og jeg ville fått ks, det fikk jeg ikke på det mindre sykehuset jeg sognet til.

Prater meg varm nå, men vær klar over muligheten for gjentagelse, særlig ved stort barn. Så du minst ha oppfølging og vekstestimering på barnet.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 75bcc...cdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...