Gå til innhold

Fødselsbrev?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble anbefalt å skrive det av jordmor.

Øverst skrev jeg navn, fødselsdato og hva brevet gjaldt. Neste linje ble adressert som et åpent brev, "til den det måtte angå".

Så skrev jeg bare en kort introduksjon av graviditeten (1,5 linje, jeg har et par medisinske hensyn som må tas og som har gjort at jeg har høyrisikosvangerskap). Men det står også i journalen din hvordan graviditeten har vært, så det er sikkert ikke nødvendig. 

Og så skrev jeg litt om mine forventninger til fødselen og tiden på barsel. Det er greit å få med det du tenker på nå, for det er ikke alltid så lett å komme på når du er midt oppi det. Du kan jo nevne smertelindring, hva du ønsker og ikke, om du ønsker badekar, en spesiell fødestilling, ol. Er det noe du er engstelig for, så skriv det ned, så de vet om det på forhånd. 

Gjør det kort og konsist, så jordmor kan lese det raskt. Jeg skrev en punktliste. 

Avslutter med at jeg ser fram til et godt samarbeid. Totalt ble vel mitt på en drøy halv side. 

Anonymous poster hash: b22ad...a51

Ser ikke behov for noe fødebrev. Nødvendige medisinske opplysninger står på helsekortet. Fødselen kan jeg ikke planlegge, den må jeg ta som den blir. Ellers er jo mannen min med meg og han vet hvordan han støtter meg. 

Anonymous poster hash: 86531...ebe

Annonse

Tenker bare at jeg har aldri født før. Jeg kan jo ikke planlegge fødselen, men jeg kan fortelle hva jeg ønsker, hva jeg er redd for og hvilke alternativ jeg er villig til å prøve før andre ting.

Anonymous poster hash: 2ac1c...af9

Tenker bare at jeg har aldri født før. Jeg kan jo ikke planlegge fødselen, men jeg kan fortelle hva jeg ønsker, hva jeg er redd for og hvilke alternativ jeg er villig til å prøve før andre ting.

Anonymous poster hash: 2ac1c...af9

Hvis du finner trygghet i et fødebrev, så synes jeg du burde skrive et :) 

Anonymous poster hash: 86531...ebe

Jeg har født tre barn og skrevet brev hver gang. Det trenger ikke være så langt og du bestemmer selv hva du vil si i det. Det kan være feks relevant historikk, om du er engstelig for noe spesielt, hva du vil at jordmor skal fokusere på, hva du tenker om smertelindring eller fars rolle under fødselen osv. Du kan jo selvsagt ikke planlegge fødselen og det er lurt å være åpen for at ting kan skje som endrer ønskene dine underveis, men det kan allikevel være fint å ha med et brev hvor du får forklart hva du tenker. Så slipper du å skulle huske på å si ting mellom riene. :-)

Fødselsregister skriver du om du har lyst. Noen skriver og noen gjør det ikke. Du må med andre ord ikke, men jeg synes det har vært veldig ok å gjøre det. Både som en forberedelse på fødselen for meg selv og fordi jeg har fått "snakket" med jm under fødselen gjennom brevet. Man har på en måte nok med å være i smerten og da er det deilig å slippe å huske på alt man vil si.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...