Gå til innhold

Uke 31/32, fortsatt seteleie

Anbefalte innlegg

Ja denne ubesluttsomme ungen har enda ikke snudd seg!

Ble oppdaget på ultralyd i slutten av uke 31-ellers så alt bra ut.

Burde ta en ultralyd privat i uke 36/37 for å sjekke?

Hvordan klarer leger å skikke hoefeste og seteleie...? Tenker om de tar feil også ender jeg opp med setefødsel som er helt UAKTUELT!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144187431-uke-3132-fortsatt-seteleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir vel innkalt til sjekk av leie etter uke 36 hvis det er seteleie før det, blir du ikke? Jeg ble i alle fall det, trodde det var rutine. 

Når det kommer til å merke leie, så kjenner du det veldig godt når babyen snur seg såpass sent, fikk jeg høre. Min har prøvd flere ganger, men jeg har en tilstand som gjør at det ikke går. Det merkes godt at han forsøker likevel, innimellom såpass at jeg nesten må hive etter pusten.

Det finnes råd for å få babyen til å snu seg, men jeg kjenner de ikke personlig. Du kan se litt her: http://spinningbabies.com/baby-positions/breech-bottoms-up/what-to-do-about-breech 

Det er ikke alle som har det så travelt med å snu seg, såvidt jeg vet er det helt normalt fram til uke 36, og noen snur seg også senere. Men siden du er bekymret så ville jeg bedt om en kontroll i uke 36/37 for å sjekke leie, gjerne med ultralyd. Du skal vel ikke behøve å ta det privat, kontakt sykehuset ditt, så har de det i journalen. Legene vil vel også gjerne vite hva slags leie babyen har. 

Takk for svar damer!

Snuing er også høyst uaktuelt da jeg har foranliggende morkake.

Nei jeg har født begge jentene naturlig uten smertestillende og ønsker selvfølgelig dette, men å føde i seteleie eller vending osv kommer jeg plent å nekte. Yngste jenta som kom riktig vei hadde skikkelig hofteleddsdysplasi og sete leie/setefødsel øker risikoen for dette. Dessuten føder jeg store unger så hadde ikke følt meg trygg, hverken for meg eller enda viktigere ungen.

Endret av Trilletrill

Ja det lurer jeg på også. 

Jeg var sikker på at hodet var oppe og bena ned i uke 32. Siden jeg kjente spark nede og lite oppe. Det var noe annerledes. Men legen mente hodet var nede, men jeg sa jeg var usikker på det, nesten helt sikker på at det ikke var sånn, da ble legen usikker også.

Jeg vil gjerne vite HELT sikkert hvordan babyen ligger, skal på kontroll i uke 35, (på lille julaften) og hvis da ikke legen vet da, hva gjør jeg da liksom? 

Er fremdeles litt usikker nå på hvordan babyen ligger.

Annonse

Jordmor mente at hodet lå ned, mens jeg var overbevist om at baken var ned. Jordmor var ikke helt sikker. Dette var rundt uke 32. Ble enig om at om vi ikke var sikre på at hodet var ned ved neste kontroll, rundt uke 36, skulle jeg på ultralyd. Fremdeles usikre og ultralyd viste at hodet var ned:)Uke 38 nå. Det jeg trodde var spark nede (kjentes noen ganger ut som han var på vei ut) var hender. Altså er man usikre på leie blir man sendt til ultralyd.

Ingen av mine har ligget i hodeleie i uke 31-32! Da har de enda noen uker å snu seg på. Min yngste lå i tverrleie frem til uke 34, men snudde seg riktig vei da. De kjenner etter på kontrollen i uke 36 og er det mistanke om seteleie da så får du time til ul.

Er redd for seteleie selv denne gangen da jm på forrige kontroll kunne fortelle at babyen lå med hodet ned, men når vi var på ul 15 minutter senere så satt babyen fint med rumpa ned. Vet ikke om jeg tør å stole på denne jm og aner ikke selv hvordan babyen ligger.

Anonymous poster hash: 3f458...ec3

Usj, nei det er ikke noe særlig. Jeg er personlig i mot keisernitt med mindre det finnes en rimelig god grunn for det (fødselsangst er ikke en men så har jeg ikke hatt noen fæle fødsler heller så skal ikke være "så stor i kjæften"), derimot er setefødsel en meget god grunn. Har fått inntrykket at det ikke er mange land som har setefødsler lenger fordi det er såpass risikofylt. Håper da disse ungene snur seg riktig vei!

Jeg har hatt et planlagt keisersnitt, og det gikk over all forventning. Faktisk en veldig fin opplevelse. Så hvis det kommer til det er det ingenting å grue seg for etter min erfaring i alle fall. Er helt rolig ift det jeg skal ha på nyåret også :) 

Men, som sagt, så er det god tid til at babyen skal snu seg enda :) Stå litt på krava, be om ultralyd på neste kontroll, så ser du med sikkerhet hvordan det står til. 

Jeg har hatt et planlagt keisersnitt, og det gikk over all forventning. Faktisk en veldig fin opplevelse. Så hvis det kommer til det er det ingenting å grue seg for etter min erfaring i alle fall. Er helt rolig ift det jeg skal ha på nyåret også :)

Men, som sagt, så er det god tid til at babyen skal snu seg enda :) Stå litt på krava, be om ultralyd på neste kontroll, så ser du med sikkerhet hvordan det står til. 

Ok, godt å høre:) Lykke til på nyåret også!

Min lå i tverrleie/seteleie om hverandre frem til dagen før jeg skulle settes igang. Først tok de ul for å sjekke at han hadde snudd seg med hodet ned, før de skulle sette inn ballong dagen etter. Det hadde han ikke, så igangsetting ble avlyst. Dagen etter skulle jeg komme tilbake for å sette dato for ks. Legen ville ta en kjapp ul, og da hadde han jammen snudd seg med hodet ned. Så de kan snu seg anytime. :)

Anonymous poster hash: 2974a...c8d

Annonse

Jeg er i uke 34+2 og har er lite knøtt som ligger i seteleie! Legen på Ullevål mente det var liten sjanse for at hun kom til å snu seg nå siden det er så trangt (det er to der inne). Det var ikke helt planen! Hadde er veldig sterkt ønske om å føde vanlig, men nå tror jeg ikke jeg tørr, er redd for å utsette knøttene for unødvendig risiko. Har litt angst for keisersnitt, så godt å høre at keisersnitt og kan være en god opplevelse!

Jeg er i uke 34+2 og har er lite knøtt som ligger i seteleie! Legen på Ullevål mente det var liten sjanse for at hun kom til å snu seg nå siden det er så trangt (det er to der inne). Det var ikke helt planen! Hadde er veldig sterkt ønske om å føde vanlig, men nå tror jeg ikke jeg tørr, er redd for å utsette knøttene for unødvendig risiko. Har litt angst for keisersnitt, så godt å høre at keisersnitt og kan være en god opplevelse!

Altså TV1 i seteleie går jeg utifra? Hva sier legene angående vaginal fødsel eller keisersnitt da?

Min lå i seteleie frem til rundt uke 31 tror jeg, så snudde han seg. Men jeg har også forstått det slik at de gjerne kan gjøre det helt til uke 35-36, og tydeligvis etter det også. Når det er sagt, dersom du har foranliggende morkake, altså som stenger for fødekanalen, blir det ikke uaktuelt å føde vaginalt da uansett? Eller er det bare jeg som tror jeg har lest det et sted?

Min lå i seteleie frem til rundt uke 31 tror jeg, så snudde han seg. Men jeg har også forstått det slik at de gjerne kan gjøre det helt til uke 35-36, og tydeligvis etter det også. Når det er sagt, dersom du har foranliggende morkake, altså som stenger for fødekanalen, blir det ikke uaktuelt å føde vaginalt da uansett? Eller er det bare jeg som tror jeg har lest det et sted?

Ligger morkaken foran åpningen blir det automatisk keisersnitt ja.

Hun må ha ment at morkaken ligger foran.  Mange som sier feil. Jeg hadde også mokaken foran og syns det var fryktelig vanskelig å si, uten at folk sa foranliggende :)  Med morkaken på fremre vegg altså ut mot magen er det sikkert vanskeligere å snu.

Jeg kjenner til to setefødsler og begge har vært uproblematiske, i alle fall med tanke på leie.  De fleste får vel lov å velge ks?

Jeg har aldri peil på babyens leie og med nr 1 fant ikke legen dette ut i uke 35 heller. Ble aldri henvist og 4 dager senere gikk vannet. Ingen viste hvilken vei baby lå, men vel inne på føden så ble det konstantert hodeleie :) 

Med siste var det også usikkert hvor hodet var langt ut i svangerskapet, men på kontroll 4 uker før termin var jm ganske sikker på hodeleie. 

Hun må ha ment at morkaken ligger foran.  Mange som sier feil. Jeg hadde også mokaken foran og syns det var fryktelig vanskelig å si, uten at folk sa foranliggende :)  Med morkaken på fremre vegg altså ut mot magen er det sikkert vanskeligere å snu.

Nettopp! Usch, klarer aldri å si riktig. Morkaken stenger ikke for åpningen nei men ligger på fremre side! Men nå spørs det om han har snudd seg, er straks 35 uker på vei og kjenner til tider ubehagelige dytt/spark på oversiden av magen....Men legen/jordmor kan vel kjenne seg frem. Dvs. jordmor siden legen min ikke er helt stødig på det tror jeg. Uansett må han jo ut dene ene veien eller den andre:)

Ok, unnskyld, da misforsto jeg.

Jeg har også morkaken foran, altså på fremre side. Barnet snudde seg litt tidligere hos meg enn hos deg da (rundt uke 31), men det høres ut som om din baby også har lagt seg med beina opp, hvis du kjenner spark den veien. Spør jordmor, han/hun kjenner det helt sikkert. Hvis det forblir usikkert kan du få UL for å se på leie, be om det hvis du ikke får tilbud om det. Jeg mener det var i uke 36.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...