groggen Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 Er student og alenemor, så pengene rekker ikke til. Lever på lån fra lånekassen, og det strekker desverre ikke til. Har akkurat nok penger i måneden til å betale fasteutgifte (husleie, mobil, SFO og avdrag på et lån) og billig mat så vi overlever.Men jeg trøster meg med at dette er den siste jula som fattig!!! Neste jul er jeg forhåpentligvis i jobb!Denne julen har jeg ikke råd til å handle julegaver. Ikke til sønnen min, familien min og gudbarn. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det til de som "forventer" å få julegave fra meg? Hvordan forklarer man at man ikke har råd til å gi julegave? :-/
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Det er vel ikke så mange måter å si det på annet enn å si det rett ut. Anonymous poster hash: 71814...e29
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 Si det rett ut og så raskt som mulig, mange er allerede godt i gang med gaveinnkjøp. Det kan jo være at noen i familien vil hjelpe deg litt økonomisk hvis de får vite at du sliter ? Anonymous poster hash: 46d89...00d
groggen Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 15. desember 2014 Det er vel ikke så mange måter å si det på annet enn å si det rett ut. Anonymous poster hash: 71814...e29 Det er vel ikke så mange måter å si det på annet enn å si det rett ut. Anonymous poster hash: 71814...e29 Ja, sant. :-) Problemet ligger i at jeg har mottatt snap fra et par stykker, der de har sendt bilde av julegave til meg. Føler det er kjempe ekkelt å si at jeg ikke har råd til å kjøp noe til dem, og at jeg helst ikke vil ha noe selv. :-/ HI
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #5 Skrevet 15. desember 2014 Si det rett ut. Anonymous poster hash: c02c4...d45
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 I siste liten å komme med det nå? De fleste er godt i gang og allerede ferdig med julegavene. Du burde sagt fra for lenge siden at du ikke kan være med på gavebytting i år. Anonymous poster hash: 58cd1...9be
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Si det rett ut at du ikke har råd til å kjøpe gave, men kan lage gave. Eks middagsinvitasjon, snømåking, barnepass, kakebaking mm Anonymous poster hash: d2e9e...e82
Klompelompe Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Bare si det rett ut De aller fleste har forståelse for det! Til guddatteren din kan du jo gi bort en opplevelse som ikke koster mye, og som du ikke trenger å tenke på like før jul - turdag f.eks!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Bare si det som det er. :-) alle vet at studenter ikke har mye penger. Anonymous poster hash: e6c64...ac0
Katteskinnet Skrevet 15. desember 2014 #10 Skrevet 15. desember 2014 Si det som det er. Ville da også tro at de fleste oppegående voksne ikke gir gaver kun for å få...?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 Alt for sent å komme med det nå! Dette skulle du ha sagt med en gang du så at du ikke kom til å klare det.. hadde du virkelig tebkt å bare sitte der og ta imot og si, beklager i år har jeg ikke råd til å gi noe tillbake? Anonymous poster hash: dbb28...3b9
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #12 Skrevet 15. desember 2014 Si det som det er at du rett og slett ikke har råd til gaver i år. Gi dem heller en gave som ikke koster. Har du noen du kan være barnepasser for så kan du gi dette som gave, er det barn så gi de en opplevelse som f.eks en dag i skogen med grilling og aking.... Har du råd til å kjøpe litt ingredienser så lag noen karameller/småkaker. Fyll dette opp i syltetøyglass, sett på et pent tøystykke på toppen med en rød sløyfe. Har hvert år noen ord i tankene som broren min (som er i overkant mer velstående og bruker å gi rikelig i gaver) sa til meg da jeg et år sa et det ble begrenset med gaver fra meg: "Man gir etter det man føler man har råd til. Jula skal ikke blakke en totalt" Anonymous poster hash: a42e9...a12
Luksusdyret Skrevet 15. desember 2014 #13 Skrevet 15. desember 2014 Veldig spesielt å komme med det nå, når folk mest sannsynlig allerede har kjøpt gaver til deg. Dårlig gjort.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #14 Skrevet 15. desember 2014 Alvorlig talt folkens, dette er ikke lett for HI, og dere gjør det bare verre. Det er nok ingen vei utenom å si det rett ut. Du vil nok få forståelse for det, og sannsynligvis vil du få gaver likevel. Håper du får en fin jul tross alt. Anonymous poster hash: f9bd5...a95
Todii Skrevet 15. desember 2014 #15 Skrevet 15. desember 2014 Jeg hadde aldri blitt sur for at venninner eller familie ikke hadde kjøpt julegave til meg. Jeg har selv hatt det trangt og har måtte gi beskjed om at ikke det blir gave, og alle har tatt det veldig bra Du er jo ikke fattig for alltid.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #16 Skrevet 15. desember 2014 Skjønner at det ikke er lett, men dette visste du ærlig talt om før 9 dager før julaften altså! Synes du skal ta noen av rådene du har fått vedr julegave som ikke koster penger men heller litt tid. Jeg hadde satt mye mer pris på barnepass enn en pynteting eller håndkrem i alle fall Anonymous poster hash: 3c7ff...18f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #17 Skrevet 15. desember 2014 Som mange sier - bare si det som det er, det er noe de fleste kan forstå. Si at dette er siste julen som student og at du satser på å komme sterkere tilbake neste år. Ser at mange reagerer på at du ikke har sagt fra til folk før nå. Jeg synes imidlertid det er forståelig. Det å ha dårlig råd er ganske stigmatisert i samfunnet i dag, og man føler seg lett som en taper som ikke har det andre har. I hverdagen blir det ikke så synlig, men til jul når man liksom skal gi andre noe, da blir det veldig synlig. Og derfor også enda vanskeligere. Det er fullt forståelig. Jeg reagerer på at flere nevner "gavebytte" og at det er dårlig gjort at andre sikkert har kjøpt til deg nå. Det synes jeg blir helt feil holdninger, og jeg kan virkelig ikke forstå den tankegangen! Jeg har vært i perioder med grei økonomi og jeg har vært i lange perioder med svært dårlig økonomi, er det siste nå også pga langvarig sykdom. Når jeg kjøper gaver til folk så er det aldri fordi jeg forventer noe tilbake. Kjempekoselig at jeg får gaver, men å kjøpe gaver bare for å "bytte", det har jeg aldri hatt sansen for. Da virker det mer som om man gir fordi det er forventet, ikke fordi man gir fra hjertet. Så hvis noen har kjøpt gave til deg, HI, så ikke føl for mye på det. En annen gang i livet kan situasjonen plutselig ha snudd seg, kanskje kan du hjelpe dem med noe de trenger hjelp til en gang, og det betyr minst like mye som en gave man gir bare for å "bytte gaver". Så fortell det som det er, si at du føler på at det er slik i år, men at du kommer sterkere tilbake neste år. Er det noen du kan gi praktiske gaver til, så kan det være flott. Pass en hund en helg, ta med et barn på tur i skogen, pass barn en natt eller en helg osv. Anonymous poster hash: e4bd1...39e
Sjokoladebanan Skrevet 15. desember 2014 #18 Skrevet 15. desember 2014 Jeg må bare spørre. Er det virkelig slik at når man gir gave så forventer man å få tilbake? Jeg syns gavehysteriet har nådd nye høyder. Jeg gir gave fordi jeg vil glede noen, ikke fordi jeg har en forventning å få igjen. Da er det ikke gave lenger, bare bytting av ting. Hvis en alenemor, student med dårlig råd hadde sagt det i oktober at hun ikke hadde råd, hadde dere droppet å gi gave da eller, siden dere ikke får tilbake mener jeg? Til deg med dårlig råd. Hvis du omgir deg med mennesker med noenlunde empati så vil de forstå din situasjon. Klem til deg. Å vil du gi noe så synes jeg at tipset med å gi en opplevelse o.l var veldig lurt. :-) Håper du får en fin jul trossalt.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #19 Skrevet 15. desember 2014 Gir dere virkelig gaver bare til dem dere får gave tilbake fra?? Skjønner jeg må være litt sær jeg... Jeg gir gave til de jeg føler for, bryr meg overhode ikke om jeg får tilbake eller ikke. Dersom min søster/venninne/mor for den sags skyld kom og sa at de ikke hadde råd til gave til meg eller barna mine, så hadde jeg ikke brydd meg overhodet! Ikke om de så sa det på julaften - mens pakkene ble åpnet. Til folk jeg VET har dårlig råd, men som jeg har lyst å gi en gave til, bruker jeg bare kjøpe. Venter til siste liten på julaften med å levere slik at de ikke har mulighet til å stresse ut for å kjøpe noe i gjengjeld. Er virkelig ikke derfor jeg gir gaver! Men för å svare, bare si det som det er. Er verdens ærligste sak, sikker på at de setter mer pris på at du sier det som det er enn at du Feks bruker dyr kreditt for å kjøpe noe du ikke har råd til Anonymous poster hash: 5f62e...b75
mamsi<3 Skrevet 15. desember 2014 #20 Skrevet 15. desember 2014 Forstår deg veldig godt, det beste er nok bare å si det som det er. Synes det er dumt at du får pes av andre for at du ikke har sagt noe før. Man skal da ikke gi gaver kun for å få noe tilbake.. det er bare egoistiske mennesker som forventer noe tilbake når de gir du skal se at familie og venner som bryr seg om deg har forståelse for at du ikke har råd til julegaver. Hadde du vært min venn som hadde dårlig råd så hadde jeg heller ønsket at du skulle ha penger til mat til familien, enn at du skulle gi meg en gave god jul
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #21 Skrevet 15. desember 2014 Jeg syns også du burde sagt fra for lenge siden og ja jeg kjøper kun gave til de jeg får igjen av. Sparer hele året for å kjøpe disse og om jeg ikke får igjen vil jeg faktisk heller bruke de pengene på å kjøpe noe til meg selv. Anonymous poster hash: 3593c...05c
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #22 Skrevet 15. desember 2014 Forstår deg veldig godt, det beste er nok bare å si det som det er. Synes det er dumt at du får pes av andre for at du ikke har sagt noe før. Man skal da ikke gi gaver kun for å få noe tilbake.. det er bare egoistiske mennesker som forventer noe tilbake når de gir du skal se at familie og venner som bryr seg om deg har forståelse for at du ikke har råd til julegaver. Hadde du vært min venn som hadde dårlig råd så hadde jeg heller ønsket at du skulle ha penger til mat til familien, enn at du skulle gi meg en gave god jul Og jeg syns det kun er egoistiske mennesker som forventer å få gave uten å gi noe tilbake. Anonymous poster hash: 3593c...05c
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #23 Skrevet 15. desember 2014 Og jeg syns det kun er egoistiske mennesker som forventer å få gave uten å gi noe tilbake. Anonymous poster hash: 3593c...05c Jeg forventer aldri å få noe i gave selv om jeg gir noe, derfor fortsetter jeg å tro at andre føler det samme. Naivt tro på godhet og oppriktighet i de jeg er glad i og bryr meg om, muligens. Skulle jeg gi bare for å gi, da kan man nesten like gjerne bare bytte pengeseddel.... eller droppe det, for begge går jo i null. Gir jeg en gave så er det med hjertet og jeg forventer aldri noe tilbake. Nå når jeg ikke har mulighet til det økonomisk så prøver jeg å stille opp på andre områder. Folk er informert om at jeg ikke har råd, og dropper de gave til meg fordi de ikke får noe tilbake, så er det greit. Men for meg så sier det også noe om vennskapet, hvor dypt det stikker. Men, folk er forskjellige, det viktige er at man sier fra og at man omgir seg med personer som man forstår og som forstår deg - da slipper man misforsåelser og negative holdninger. Anonymous poster hash: e4bd1...39e
Luksusdyret Skrevet 15. desember 2014 #24 Skrevet 15. desember 2014 Jeg må bare spørre. Er det virkelig slik at når man gir gave så forventer man å få tilbake? Jeg syns gavehysteriet har nådd nye høyder. Jeg gir gave fordi jeg vil glede noen, ikke fordi jeg har en forventning å få igjen. Da er det ikke gave lenger, bare bytting av ting. Hvis en alenemor, student med dårlig råd hadde sagt det i oktober at hun ikke hadde råd, hadde dere droppet å gi gave da eller, siden dere ikke får tilbake mener jeg? Til deg med dårlig råd. Hvis du omgir deg med mennesker med noenlunde empati så vil de forstå din situasjon. Klem til deg. Å vil du gi noe så synes jeg at tipset med å gi en opplevelse o.l var veldig lurt. :-) Håper du får en fin jul trossalt. Nei, men kanskje noen av dem også hadde dårlig råd, men kjøpte gave siden de trodde at HI skulle kjøpe til dem og det var forventet at de kjøpte tilbake? Her er det i hvert fall vanlig at man gir til nærmeste familiemedlemmer hver jul.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #25 Skrevet 15. desember 2014 Si det rett ut at du ikke har råd til å kjøpe gave, men kan lage gave. Eks middagsinvitasjon, snømåking, barnepass, kakebaking mmAnonymous poster hash: d2e9e...e82 Jeg er ikke HI, men som student og/eller alenemor er ikke slike tjenester så lett å finne tid eller anledning til. Spesielt hvis de kan brukes på valgfritt tidspunkt. Så skal man få det til å gå opp ift barnet og at det ikke er rett før en oppgaveinnlevering eller i eksamensperioden. Hvis dere pleier å bytte gave så burde du sagt fra før, men hvis det kom overraskende på så er det greit å si det rett ut, det forstår de nok. Hvis ikke vennene dine vet om hverandre så kan du evt pakke opp gavene ør jul og gi de til andre venner slik at de får gave uten at du trenger å kjøpe noe. Anonymous poster hash: 08698...d9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå