Villbringebringebær Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 Prøvd mange ulike oppskrifter. Vil gjerne prøve igjen ikveld
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Bruker du termometer? Anonymous poster hash: ceea5...fe5
Iiiiik Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 (endret) Hvor harde eller myke de blir kommer an hvor lenge du koker dem. Blir de for myke, er de kokt for kort. Jeg lagde nettopp karamell til å ha inni konfekt, den er myk. Jeg kokte den i 30 min. Prøve med 45 minutter lanskje? Endret 15. desember 2014 av Iiiiik
Villbringebringebær Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 15. desember 2014 Jeg ryker termometer og lar det koke til 120 grader. Passer også på å ikke røre for jeg vil ikke ha krystallisering. Hvis jeg koner det lenger blir det ikke så mye hardere, men smaker mer som knekk altså litt brent smak. Smaken bør alltid super, men ikke konsostensen. Kan jeg få oppskriften dere som blir bra? Og fremgangsmåte? Takker for tips
Jezebel Skrevet 15. desember 2014 #5 Skrevet 15. desember 2014 Jeg dytter litt på denne. Får heller ikke til karameller
Villbringebringebær Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2014 Ingen som vil dele sin oppskrift?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Disse ble bra. du trenger jo ikke ha salt på da. et tips er å vende de i melis før du har de på glass. Da klistrer de seg ikke i hop. Anonymous poster hash: e575c...639
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Søk på fløtekarameller på nrk.no. Der var det nettopp en oppskrift hvor det ble forklart hvordan du kan teste hvordan konsistensen blir underveis mens du lager dem. Var veldig enkelt, tror det ca var å dryppe en dråpe i kaldt vann, den konsistensen dråpen fikk da var ferdig konsistens. Ble den for myk så skulle de kokes lenger, teste underveis. Anonymous poster hash: 9fc9a...e96
Jezebel Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Søk på fløtekarameller på nrk.no. Der var det nettopp en oppskrift hvor det ble forklart hvordan du kan teste hvordan konsistensen blir underveis mens du lager dem. Var veldig enkelt, tror det ca var å dryppe en dråpe i kaldt vann, den konsistensen dråpen fikk da var ferdig konsistens. Ble den for myk så skulle de kokes lenger, teste underveis. Anonymous poster hash: 9fc9a...e96 Jeg tror kanskje jeg er evneveik, for jeg mislykkes fullstendig selv om jeg gjør dråpetesten:-) Kanskje det ikke er meningen at jeg skal spise fløtekarameller til jul?
Villbringebringebær Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #10 Skrevet 15. desember 2014 Takk for oppskrift.men jeg blir alltid skeptisk når det står de må oppbevares i kjøleskapet. Det skal være gaver og de kommer til å være i romtenperatur i maaaaange timer, jeg vil da unngå synde smelter sammen i glassene. Du som bruker denne oppskriften går det da å ha de i rom temp uten at de smelter sammen?
Katteskinnet Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 2 dl kremfløte 1 dl lys sirup 100 g smør 100 g sukker 1 ts vaniljesukker Kok opp alt sammen. Og la småkoke under omrøring til massen er 120 grader (den er da tykk og karamellbrun). Dette tar ca 20-30 min avhengig av temperatur. Om du ikke har termometer kan du stikke en teskje karamellblanding i kaldt vann og se om du kan trille en kule av massen. Hell i en brødform av teflon, gjerne med bakepapir i bunn. Etter et par timer kan den deles opp. Denne bruker jeg. Har aldri brukt termometer, men det har likevel gått bra
Villbringebringebær Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #12 Skrevet 15. desember 2014 2 dl kremfløte 1 dl lys sirup 100 g smør 100 g sukker 1 ts vaniljesukker Kok opp alt sammen. Og la småkoke under omrøring til massen er 120 grader (den er da tykk og karamellbrun). Dette tar ca 20-30 min avhengig av temperatur. Om du ikke har termometer kan du stikke en teskje karamellblanding i kaldt vann og se om du kan trille en kule av massen. Hell i en brødform av teflon, gjerne med bakepapir i bunn. Etter et par timer kan den deles opp. Denne bruker jeg. Har aldri brukt termometer, men det har likevel gått bra Takk. Og den kan være i flere timer i rom temp uten at de smelter sammen?
Katteskinnet Skrevet 15. desember 2014 #13 Skrevet 15. desember 2014 2 dl kremfløte 1 dl lys sirup 100 g smør 100 g sukker 1 ts vaniljesukker Kok opp alt sammen. Og la småkoke under omrøring til massen er 120 grader (den er da tykk og karamellbrun). Dette tar ca 20-30 min avhengig av temperatur. Om du ikke har termometer kan du stikke en teskje karamellblanding i kaldt vann og se om du kan trille en kule av massen. Hell i en brødform av teflon, gjerne med bakepapir i bunn. Etter et par timer kan den deles opp. Denne bruker jeg. Har aldri brukt termometer, men det har likevel gått bra Takk. Og den kan være i flere timer i rom temp uten at de smelter sammen? Vi pleier bare å avkjøle i romtemperatur. Pakker dem inn i cellofan Fungerer fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå