Gå til innhold

Kan man skrelle poteter og legge de i vann dagen før de skal kokes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten at det har noe å si på smaken?

Skal lage julemiddagen selv i år, tenkte å gjøre mest mulig klart dagen før så det ikke blir noe stress :)

I tillegg lurer jeg på om jeg kan koke opp kålrabi, sette det kaldt, for så å varme det opp og stappe dagen etter?

Takk for alle svar og eventuelle tips :)

Anonymous poster hash: 4775d...92b

Skrevet

Det går fint, bare pass på at vannet dekker poteten helt. Ellers blir de brune.

Skrevet

Ja og ja.

Anonymous poster hash: 25b0a...210

Skrevet

Tusen takk :)

Men hvordan oppbevarer jeg best mulig kålrabien? Deler den jo i biter under oppkok, burde den da ligge i vann over natten? Eller? :P

Skrevet

Tusen takk :)

Men hvordan oppbevarer jeg best mulig kålrabien? Deler den jo i biter under oppkok, burde den da ligge i vann over natten? Eller? :P

Jeg gadde ikke kokt kålroten dagen før..den hadde jeg ventet med som med potetene

Anonymous poster hash: f306f...d36

Skrevet

For meg virker det mer stress å koke kålrot, oppbevare den kjølig og deretter varme opp og mose den. Det går jo kjapt å koke kålrotbiter, så ser ikke helt den store gevinsten her.

Anonymous poster hash: 3b412...444

Skrevet

Jeg lærte akkurat at du kan lage hele stappa ferdig å fryse den, kanskje det er er alternativ?

Skrevet

Potetene står fint i kaldt vann :)

Ang. kålrabien, så mos den ferdig dersom du lager dagen før ;)

Anonymous poster hash: 148f5...bb0

Skrevet

Takk igjen :)

Er jo ikke selve miosingen av stappa som tar tid, det er å få av "skallet" og skjære det opp i biter ;) Kanskje jeg rett og slett skal lage den ferdig, ja!? Har jo spist restemiddag etter jul før og det har da smakt helt likt! :) Takk og takk folkens, har hatt så mye mareritt om at jeg glemmer å vanne ut pinnekjøttet og ikke har gjort klart noe før gjestene kommer :P

Skrevet

Skjær kålrabien i biter og legg det i vann over natten på samme måte som potetene.

Anonymous poster hash: df9cd...96c

Skrevet

Kålrabistappe får en litt annen smak dagen derpå synest jeg.

Men hva er problemet med å kutte kålrabien opp i biter, oppbevare den i litt vann over natten og koke den opp i samme vannet som den overnattet i da?

Du sier jo selv at det ikke er mosingen som tar tid. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...