Gå til innhold

Fra hvilken uke er det "trygt" å føde?

Anbefalte innlegg

Altså at det er minimalt med fare for babyen? 

Er forberedt på at jeg antakelig kommer til å føde for tidlig av medisinske årsaker, men jeg vet jo ikke noe om hvor tidlig det blir. Var på sykehuset med begynnende rier i uke 28, men heldigvis dabbet det av igjen, og livmorhalsen er ikke urovekkende kort. 

Har termin midt i februar, men ser for meg at babyen fint kan finne på å komme i januar. Håper bare den holder seg inne så lenge som mulig, og i alle fall til over nyttår. 

Når er man inne i den "sikre" perioden for å føde, med tanke på lungeutvikling, belastning og muligheter for skader og senskader for baby? Fikk en skikkelig støkk i uke 28, og leste om hvor vanskelig og alvorlig det kunne være for babyer å bli født da. Skal ikke nekte for at jeg tenker endel på dette, og engster meg litt for at ting skal sette i gang for alvor snart. Er 31 uker nå. 

Anonymous poster hash: b3b46...69d

Fortsetter under...

Fra 34 uker prøver de ikke å stanse fødselen hvis den begynner, så antar det er fordi det ikke er noe stort problem å bli født da. Vet også at fødselen blir planlagt ved 32/33 uker hos en del med trillinger/firlinger, men da er det jo mange faktorer som er annerledes. Er snart 31 uker selv, og googler stadig "prematur xx uker", så kjenner følelsen, selv om jeg egentlig ikke har noen grunn til å mistenke for tidlig fødsel.

Så vidt jeg har skjønt er det en (tidlig) terskel ved 27 uker (utvikling av lungene), og en ny terskel ved 32 uker (lurer på om det er sugeevnen?).

Men så klart, jo lenger jo bedre.

Uansett, når man er kommet såpass langt som deg, går det bra for de aller fleste (her i Norge). Les litt statistikk for å bli beroliget:)

Annonse

Barn født fra uke 34 ca har ofte lite men av å komme tidlig selv om de noen ganger trenger litt oppfølging / hjelp i starten. Dette er veldig individuelt min gutt var 36 uker og veldig frisk og fin, viste seg at han hadde høye bilirubinverdier altså var gul og måtte i lys. Det var det eneste. Andre som har født senere enn meg har havnet i kuvøse.

JEg kjenner endel som har født 10 uker før termin, disse barna har i all hovedsak klart seg meget fint. En av dem er riktignok endel syk så immunforsvar og lunger er påvirket av tidlig fødsel.

Du er på god vei med 31 uker så det går sikkert fint! Er jo sjans for at du ikke føder før også, til tross for prematurt rier. Krysser fingrene for deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...