Gå til innhold

ukens elev..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn skal være det over jul..

I fire dager skal han fortelle litt om seg selv, lære bort noe han kan osv....

Han gruer seg som en hund. Sier til meg at han må øve i hele jula..

Hva gjør det om han slipper?

Husker lignende fra skolen selv,sitter som en mare enda..

Han er 8 år..

Skrive mail å be om at han slipper?

Anonymous poster hash: 42fc8...5cc

Fortsetter under...

Skrevet

Å gjøre ting som er ubehagelig er en del av livet. Ikke la ham slippe. Bedre at han lærer seg å takle slike ting enn å skulke unna det man ikke liker.

Anonymous poster hash: fac80...b9a

Skrevet

Jeg hadde heller skrevet en mail til frøken og fortalt at han gruer seg, men at du likvel ser på det som viktig læring. Spørre om hun/han kan hjelpe han med å trygge han, finne noen aktiviteter sammen med læreren. Kanskje hjelper det på den vonde magefølelsen når læreren har "godkjent" det han skal legge fram.

Anonymous poster hash: bc03d...02f

Skrevet

Dette stritter helt sikkert i mot meningen til mange.

Men om min sønn på 8 hadde gruet seg så mye til å stå foran hele klassen å fortelle om seg selv, hadde jeg latt ham slippe. Selv har jeg scenescrekk, det ble på ingen måte kurert når jeg selv måtte stå foran min klasse å fortelle om meg selv og lære bort ting for noen tiår siden ;-)

Anonymous poster hash: d9615...764
Skrevet

Men om min sønn på 8 hadde gruet seg så mye til å stå foran hele klassen å fortelle om seg selv, hadde jeg latt ham slippe. Selv har jeg scenescrekk, det ble på ingen måte kurert når jeg selv måtte stå foran min klasse å fortelle om meg selv og lære bort ting for noen tiår siden ;-)

Jeg er delvis enig med deg. Husker selv da jeg gikk i grunnskolen og måtte fremføre noe, skalv som et aspeløv, stotret og stammet, framstilte meg selv som en idiot, selv om jeg var en av de skarpeste i klassen. Det har helt klart blitt bedre med årene.

Til hi, så tenker jeg at det er jo ikke noe han må øve på, og kanskje dere kn hjelpe ham gjennom julen med å finne ut hva han kan fortelle og lære bort. Da tenker jeg ikke sånn "nå, gutten min, nå skal vi fikse dette!" Men mer som en sånn "dette var du flink til! Kan du ikke lære klassen din dette?" Ikke ha fokus på det, men gjøre det så hverdagslig som overhode mulig.

Skrevet

Jeg har en jente som er veldig sjenert, så dette grudde hun seg veldig til når hun skulle være det. Men jeg viste at dette trengte hn å øve på, hun trengte å gjøre dette. Så her måtte vi foreldre hjelpe masse til for at det skulle gå ganske greit. Vi måtte hjelpe henne å finne måter hun kunne gjøre dette på som hun kunne klare og torde.

Hun er ikke den som liker å stå forran klassen og prate, og hvertfall ikke om seg selv. Så når jeg kom med forslaget om at hun kunne lage en plakat. Skrive korte settninger, lime på bilderr, tegne osv så ble dette straks helt anderledes og hun satte igang med iver og glede. Når hun kom hjem etter den første dagen var hun kjempe glad, for dette gikk kjempe bra. Skummelt var det i begynnelsen, men når hun hadde plakaten hun hang opp så følte hun at litt av oppmerksomheten ble rettet mot plakaten og ikke bare henne. Da kunne hun lese høyt hva som sto på den, vise og fortelle om bildene og alt gikk igrunn veldig bra.

Det endte med at hun torde å ta med instrumentet hun spiller og spille for hele klassen. Det hadde jeg aldri trodd hun hadde tort, for vi hjemme får ikke høre henne øve engang. Hun liker ikke å øve mens vi er hjemme. På korpset er det helt greit, for der er hun en i mengden og oppmerksomheten går ikke kun på henne.

Si ifra til læreren at barnet gruer seg og spør om tips om hvordan dere kan hjelpe barnet. At barnet dropper dette tror jeg vil virke mot sin hensikt, for da kommer barnet til å få mange spm og mange blikk fra sine klassekamerater. Og det er nok enda værre, for barn snakker og ikke like hyggelig desverre.

Anonymous poster hash: 09723...770

Annonse

Skrevet

Det er mange som tenker som deg, noe som fører til at elevene kan slite med karaktergrunnlag når de begynner på høyere trinn. Presentasjoner, muntlige eksamener, gruppearbeid etc. kan brått bli uoverkommelig hvis man alltid har fått slippe.

Enig i at du kontakter læreren og forklarer situasjonen slik at dere sammen kan finne en god måte å forberede på.

Skrevet

Hi her..

Jeg hatet dette selv,og det hjalp ikke meg å stå foran klassen.

Lærer vet godt om dette,Han har ppt inne og øver i små grupper.

Så skal han fortelle om hvor han bor,er nok ekstra sårt da mor og far akkurat har flyttet fra hverandre.

Synes ikke det er riktig at han skal grue seg hele jula..

Skrevet

Her skal ukens elev fortelle litt om selg selv, men ikke noen bestemt mal de må følge. Så trenger ikke fortelle om hvor de or hvis dette er vondt. Vi lagde også store plakater som hun viste frem mens hun snakket. Hadde noen bilder fra da hun ble født, familien, ferier hun har vært på, interesser osv. Prøv å finn noe som er ok å fortelle. Noen har også hatt power point presentasjoner.

Du bør ikke la han slippe. Det er en grunn til at de skal lære dette. Men hør med læreren om hvordan dere skal få dette til på best mulig måte for han. 

Anonymous poster hash: a7589...5ac
Skrevet

Sy litt flere puter under armene hans, så klarer han seg nok bra.

Anonymous poster hash: 2abb7...c4a

Skrevet

De skal ha framføringer og foredrag utrolig mange ganger fra barneskole til videregående. De skal lese norsk og engelsk høgt fra leseleksa,De skal ha sangframføringer (i store grupper) og kanskje måtte si noen setninger for foreldre på juleforestillinger.

Dersom du lar han som 8 åring slippe dette gjør du han en bjørnetjeneste. Dette må han øve på, slik han slipper å grue seg hver uke de skal ha noe i klassen.

Støtt han og øv. Det var en god ide med plakat, eller hør med læreren om dere kan bruke enkel PowerPoint med bilder og litt tekst. Da kan han lese av dette.

Gi beskjed til læreren at han gruer seg. Øv med han og hjelp han. Ikke overfør din egen skrekk for å snakke for flere på han, det er det du gjør dersom han får slippe.

Tenk for en mestring når han klarer dette! Det er anderledes idag på skolen enbårne vi gikk, mye er lagt opp som framføringer i gruppe eller enkeltvis.

Anonymous poster hash: 3bf66...ee2

Skrevet

Hvor lenge skal han få slippe muntlige framføringer da tenker du? Etter hvert vil det jo bli mer av dette, og han vil absolutt trenge trening.

Min datter begynte på videregående nå i høst, og jeg er overrasket over hvor mye muntlige framføringer/presentasjoner de har. Jeg hadde ikke på langt nær like mye når jeg gikk på skolen.

Anonymous poster hash: 88644...613

Skrevet

Sy litt flere puter under armene hans, så klarer han seg nok bra.

Anonymous poster hash: 2abb7...c4a

For et tåpelig innlegg!!!

Annonse

Skrevet

For oss som er introverte, er dette et av våre største mareritt. Ekstroverte forstår ikke dette overhodet.

Dessverre er det lagt opp til mye av dette i skoleløpet, noe som er en stor skam. Jeg tvinger absolutt ikke elevene mine til dette hvis jeg vet at de vil grue seg i lang tid først.

Les litt om introverte barn, snakk med læreren, og inngå en slags avtale om at han kan kanskje kan gjøre noe av det, og evt legge det frem på en annen måte. Lage en veggavis, power point el.

Lykke til!

Anonymous poster hash: b7a01...85a

Skrevet

Jeg tror det er å gjøre ham bjørnetjeneste å la ham slippe. Å stå foran klassen er noe han må garantert gjøre en del av senere og jeg tror det er mye lettere hvis han blir vant til det mens han er såpass ung. Jeg synes heller du bør oppmuntre ham og snakke litt med han om hva han har lyst til å fortelle og hjelpe ham å øve seg. Jeg er sikker på at det å gjennomføre dette selv om han synes det er tøft, vil gi ham følelse av mestring og stolthet :)

Skrevet

For oss som er introverte, er dette et av våre største mareritt. Ekstroverte forstår ikke dette overhodet.

Dessverre er det lagt opp til mye av dette i skoleløpet, noe som er en stor skam. Jeg tvinger absolutt ikke elevene mine til dette hvis jeg vet at de vil grue seg i lang tid først.

Les litt om introverte barn, snakk med læreren, og inngå en slags avtale om at han kan kanskje kan gjøre noe av det, og evt legge det frem på en annen måte. Lage en veggavis, power point el.

Lykke til!

Jeg er introvert, men det gjør meg ingenting å holde innlegg foran grupper (det har det aldri gjort). Det å være sjenert er noe annet enn å være introvert! 

Powerpoint eller plakat er jeg enig i, da kan dere øve hjemme med å ha stikkord/noe han skal si per bilde :)

Skrevet

Lykke til!

Jeg er introvert, men det gjør meg ingenting å holde innlegg foran grupper (det har det aldri gjort). Det å være sjenert er noe annet enn å være introvert!

Powerpoint eller plakat er jeg enig i, da kan dere øve hjemme med å ha stikkord/noe han skal si per bilde :)

Så fint for deg at det aldri har plaget deg. Nå regner ikke jeg med at du er representabel for all verdens introverte?!

Det er ikke noe problem for meg som introvert heller, men det er et faktum at for en veldig stor andel introverte, er dette et kjempeproblem.

Skrevet

Lykke til!

Så fint for deg at det aldri har plaget deg. Nå regner ikke jeg med at du er representabel for all verdens introverte?!

Det er ikke noe problem for meg som introvert heller, men det er et faktum at for en veldig stor andel introverte, er dette et kjempeproblem.

Neida, jeg er såklart ikke representabel for alle introverte, i samme grad som hun over sa at "...for OSS som er introverte, er dette et av våre største mareritt". Jeg sa bare "jeg", og påpekte at det er en vanlig misforståelse at introvert = sjenert. Så vidt jeg kan se påpekte faktisk jeg at introverte er forskjellige, som alle andre ;) 

Å snakke foran forsamlinger er et kjempeproblem for mange, men det har ingenting med introvertheten å gjøre. 

Anonymous poster hash: 1bb7d...407

Skrevet

Jeg likte det ikke, jeg gjorde det ikke, ingen verken tvinga meg, eller pressa meg.

Nå gjør jeg det på jobben og det er helt uproblematisk.

Tenker det kan skade mer enn det løser å drive å presse ungene. Særlig når de er 8! Det er 3. Klasse, og de er jo ikke så store

Anonymous poster hash: b157a...1d7

Skrevet

Takker for svar,og gode råd.

Kontakter lærer i morgen.

Må ikke glemme at han er ekstra sårbar nå etter bruddet mellom far og mor.

Hi

Skrevet

Jeg hadde hvertfall kontaktet læreren og fortalt om situasjonen. Jeg har en sønn (med iop forøvrig) som kan grue seg fysisk syk. Han må taes hensyn til, men ofte holder det at læreren vet om det og snakker med ham om det.

Skrevet

Hei, jeg synes også det er lurt å kontakte læreren og snakke om dette, så læreren kan hjelpe gutten din med dette. Jeg synes ikke at han burde "slippe" å fremføre noe, men kanskje dere i samarbeid med læreren kan finne frem til en måte de kan gjøre det på så han blir litt tryggere?

Jeg var også kjempenervøs for å fremføre noe da jeg var yngre, såpass mye at jeg begynte i skjelve som aspeløv i bena og hele kroppen ristet. ;) Ikke morsomt, men det var heldigvis ingen som gjorde narr av meg heller, så da gikk det litt bedre for hver gang. Når jeg ble eldre meldte jeg meg frivillig til å snakke i forsamlinger på skolen, og litt etter litt ble jeg tryggere på dette. Nå som voksen snakker jeg gjerne foran forsamlinger, holder kurs osv. og er god til det. Ltt nervøs blir jeg fortsatt, men ikke mer enn at jeg klarer å hente meg inn og gjøre det bra likevel.

Jeg tenker det er viktig at gutten din får øvd seg på dette, i trygge omgivelser. Kan dere få ham til å øve seg på å fremføre foran dere i julen? Rett og slett pugge alt han skal si, det hjalp meg, da ble jeg tryggere når fremføringen kom, og jeg stotret ikke like mye.

Lykke til. :)

Anonymous poster hash: 0f85a...02b
Skrevet (endret)

Jeg hadde selv aldri skaffet meg en jobb eller satt meg i en situasjon der jeg hadde måttet grue meg i flere uker til å gjøre noe. Men barna våres har faktisk ikke mulighet til å velge å ikke gå på skole og ikke mulighet til å velge hvilke situasjoner de blir satt i.

Jeg hadde aldri tvunget mitt barn til å gjøre noe som gjorde det så nervøs og utilpass at flere uker av livet blir borte på bekymringer og angst. Aldri i livet. Og å være ukens elev i fire dager er ganske mye. Et lite barn på åtte år burde ikke ha det som oppgave i det hele tatt. Det er altfor tidlig etter min mening.

Mitt barn hadde sluppet og Hi, jeg syns du skal si til læreren at din får slippe også. Om ikke at dere gjør det slik at han har en bitteliten framføring på noen minutter...

Endret av Sint naken biltyv
Skrevet

Jeg hadde selv aldri skaffet meg en jobb eller satt meg i en situasjon der jeg hadde måttet grue meg i flere uker til å gjøre noe. Men barna våres har faktisk ikke mulighet til å velge å ikke gå på skole og ikke mulighet til å velge hvilke situasjoner de blir satt i.

Jeg hadde aldri tvunget mitt barn til å gjøre noe som gjorde det så nervøs og utilpass at flere uker av livet blir borte på bekymringer og angst. Aldri i livet. Og å være ukens elev i fire dager er ganske mye. Et lite barn på åtte år burde ikke ha det som oppgave i det hele tatt. Det er altfor tidlig etter min mening.

Mitt barn hadde sluppet og Hi, jeg syns du skal si til læreren at din får slippe også. Om ikke at dere gjør det slik at han har en bitteliten framføring på noen minutter...

Da regner jeg med at ungen din skal få slippe fremføringer i resten av skoletiden også? Foredrag, legge frem gruppeprosjekter og enkeltarbeider? ?

Utrolig upraktisk for ungen din å gå med de sofaputene under armene. Her er det snakk om å forberede, ufarliggjøre. Ved å la ungen slippe bekrefter du bare hans redsel og gjør ungen en diger bjørnetjeneste.

Trist!!

Anonymous poster hash: ab1b7...4df

Skrevet (endret)

Da regner jeg med at ungen din skal få slippe fremføringer i resten av skoletiden også? Foredrag, legge frem gruppeprosjekter og enkeltarbeider? ?

Utrolig upraktisk for ungen din å gå med de sofaputene under armene. Her er det snakk om å forberede, ufarliggjøre. Ved å la ungen slippe bekrefter du bare hans redsel og gjør ungen en diger bjørnetjeneste.

Trist!!

Anonymous poster hash: ab1b7...4df

Alt til sin tid vettu. Jeg slapp når jeg var veldig liten og etterhvert som jeg ble eldre måtte jeg gjøre mer og mer av sånt. Jeg har fått god selvtillit og selvfølelse og mye av den kommer av at jeg i oppveksten min ble hørt, sett og respektert. Og nå har jeg en salgsjobb der jeg ukentlig har foredrag for store grupper. Jeg tror ikke på tvang men på å se og høre barna. Gi de respekt og man får respekten. Osv... Men samtidig er gode rutiner og klare rammer viktig:-) Det er nok ikke lett for alle å finne en god balanse der.

Nå syns barnet mitt det er gøy å fremføre ting men det er andre i klassen som syns det er tøft som slipper. Som åtteåring er fire dager med alenefrenføring altfor mye syns jeg. Det handler om å gradvis bygge de opp. Man setter seg ikke på hesten for første gang en dag å rir vm samme dag vettu.

Endret av Sint naken biltyv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...