Gå til innhold

"Så stor du er!"

Anbefalte innlegg

Hvorfor tror plutselig venner/bekjente at det er helt ok å kommentere størrelsen min og vekta mi bare fordi jeg er gravid?? Begynner bli mektig lei av å først høre "Å så stor du er!" og når jeg sier termin er om rundt tre måneder så får jeg høre noe sånt som "Så lenge igjen også er du blitt så stor allerede?!". Jeg vet ikke hva jeg skal svare når folk sier sånt og jeg blir både såra og sint... Spesielt om de kommenterer med at når de selv var gravide la de på seg 7-8kg og synes det var forferdelig mye, når de vet at jeg allerede har lagt på meg rundt 13kg..!

Hva skal jeg svare??

Jeg vil prøve nyte graviditeten og jeg er både aktiv og har et greit kosthold, men kiloene bare kommer uansett, og jeg prøver være komfortabel med det. Men det er jammen ikke lett når man til stadig får høre sånne utsagn..!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144186646-s%C3%A5-stor-du-er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen i det du sier Lillemyk. Tidlig i svangerskapet fikk jeg kommentarer om at jeg var så stor allerde og om jeg ikke ventet tvillinger. Ikke akkurat kult. Mange som har sagt hele veien at jeg har vært stor. Jeg har sagt ifra til noen og kommet med en frekk kommentar til en som datt ut av meg. Syntes folk bør tenke seg litt om, men det er helt tydelig at det gjør de ikke. En kollega fikk tydelig dårlig samvittighet og sa før jeg gikk ut i permisjon at jeg var liten og at hun skulle tenke seg om for hva hun sa til gravide fremover, mens andre har beklaget der og da men kommer med kommentarer igjen noen dager etter. Sluttet bevisst å gå med lyse topper og striper på jobb fordi det merket jeg at førte til litt færre kommentarer. Lag utgreiing. Poenget er at dette har jeg også virkelig kjent på. Si ifra om det blir for ille og gå med hodet hevet. Ingen har noe med hvor mye du har lagt på deg! Dette varierer veldig fra person til person.

Er ikke så gøy når det går andre veien heller, er selv veldig liten og ble senest i går 35+2 spurt om eg trengte mini pillene når eg var på apoteket og skulle hente allergi medisin, samme skjedde uke 28, stramme klær begge gangene. Når folk får høre hvor langt på vei eg er, så lurer de med en gang på om eg spiser nok og om den lille i det hele tatt vokser. Han følger kurven fint og symfyse målet er helt på normalen. Folk må skjønne at folk er forskjellige, så lenge baby har det bra er det viktigst :-)

Skjønner at du synes det er slitsomt.. Synes det er ganske tankeløst av folk å kommentere på den måten. Synes ikke 13 kg høres mye ut jeg da. Er vel helt sånn gjennomsnittlig. Du får prøve å ikke tenke så mye på det. Hvor mye du har gått opp eller ikke skal jo andre bare gi f i.. er jo som noen andre skrev her..det er jo såå forskjellig fra person til person. Noen går opp 7 kg, andre går opp 30..sånn er det bare!. Nyt graviditeten og lukk øra for uempatiske kommentarer!. De er ikke verdt energien din;).Klem!

Annonse

Alltid godt å vite man ikke er den eneste som opplever slikt! Også den andre veien... Tusen takk for svar og støtte  :)

Merkelig at fra folk finner ut du er gravid så blir både størrelsen og vekten din "felleseie" som alle kan kommentere noe på, man ville jo aldri gjort det med til bekjente/venner ellers... Jaja, får forsøke holde hode høyt og ikke tenke for mye på det - viktigste er jo at babyen har det bra, uansett hvor mye/lite man legger på seg, eller hvor stor magen blir :rolleyes:  Blir bare litt overrasket og oppgitt over folk innimellom - en ny verden for meg som ikke har vært gravid før hvert fall :tongue:  

En blir som du sier "felleseie". Folk tar på magen og kommenterer vekt og annet som har forandret seg ved en. Tenker jeg er en erfaring rikere etter dette svangerskapet; Jeg skal ALDRI kommentere en gravid kvinnes størrelse eller vekt igjen. For med alle hormoner gående og surre, føles det faktisk som overtramp.

Nei hev deg over dem. Du er faktisk helt fantastisk som du er. Uansett om magen er stor, liten, høyt eller lavt. Gravide kvinner stråler på sin egen måte og er på sitt vakreste. Ha ei fantastisk helg alle sammen :)

Anonymous poster hash: bd393...9b1

Å få høre om vekta si den ene eller andre veien er like frustrerende for en kvinne uansett om man er gravid eller ikke. Men ekstra ille er det jo nå med alle disse hormonene også :P Jeg har hele tiden ikke syntes magen har vokst noe særlig, og jeg gledet meg skikkelig fra starten av til å få stor og fin gravid mage...men den har latt vente på seg gitt. Nå har den så vidt begynt å stikke ut (25+2). Et par venninner av meg har termin samtidig med meg og de har gått rundt med fine mager i ukesvis allerede. Har blitt litt frustrert kan man si.....MEN og her kommer et stort MEN. For her om dagen kommenterte en person jeg akkurat hadde møtt (etter å ha fortalt hvor langt jeg var på vei) at "gud bedre å stor du er allerede, også er det sååå lenge igjen. Jaja, noen er slik. Min kone la på seg 25kg under svangerskapet hun!"

Og da kjente jeg at jeg ble lei meg. En skulle tru at jeg kanskje hadde blitt glad siden jeg har lengta etter at noen skulle legge merke til magen min. Men der å da følte jeg meg som en stor og feit elefant! Så er ikke greit nei. Blir nok aldri helt fornøyd :P

Åh, felleseie indeed. I løpet av den siste uka har jeg møtt intet mindre enn tre personer (bekjente) som har spurt med forferdelse om jeg er helt sikker på at det ikke er to inni der. Jada, jeg har gått opp 20+ kg, men det bryr meg midt i fletta. Svarer bare at det er sjekket grundig og vel og at jeg enda har endel igjen å vokse, så de får forberede seg på at vaggingen blir nok bare verre fremover (8 uker igjen).

Har funnet ut at jeg orker ikke å ofre kalorier og krefter på hva andre måtte synes om min kropp når jeg er gravid. I starten ble jeg sint og snurt, men hvorfor skal jeg gidde å dra med meg tyngden av at andre har meninger om min gravide kropp? Det sier mer om dem enn om meg.

Det er JEG som skal ha barn, og andres meninger kunne ikke hatt mindre betydning for min helse. Mine tanker kretser rundt at babyen skal ha det bra, og for at babyen skal ha det bra bør jeg ha det bra. Så det har blitt mitt mantra, og jeg koser meg som best jeg kan, ler av badevekta som snart viser tresifret tall for første gang i mitt liv, og stoler på at kroppen vet hva den gjør :)

Endret av ms.Pond

Jeg har også gledet meg veldig til å få gravid mage og er nå 31 uker på vei og bærer de ekstra kiloene m stolthet - gått opp 10 og synes jeg ser fin ut. En venninne av meg skal alltid kommentere med at jeg har blitt tjukk! Sånn "åh så tjukk du har blitt"! "Stor og rund " etc. Men jeg er jo ikke tjukk, jeg er gravid!! Merker at jeg blir skikkelig såret og irritert på henne, men gidder ikke si noe tilbake for jeg vet hun egentlig bare mener det på en hyggelig måte. Hun har alltid vært tynn som en fjøl og aldri vært gravid heller, men det er ikke koselig å bli kalt for tjukk når man er gravid! Ikke ellers heller da, men synes det er rart at det plutselig er greit å kalle en som er gravid som tjukk! Jeg sier bare tilbake jeg har gått opp akkurat det jeg skal og at jeg er veldig fornøyd m både magen og vektoppgangen. Dere er alle flotte, vær stolt av den store fine magen deres!

Anonymous poster hash: a23ef...ada

Jeg jatter med folk, men ja, det er mye man går og kjenner på. Det er en del folk som er frittalende og klåfingrat! Det er mange av oss gravide som er ekstra sårbare og nærtagende.

Kjekt med slike forum, så man kan øse av sin frustrasjon og være vitne at flere opplever enkelte situasjoner likens.

Jeg er lav og magen stikker rett ut. Ansiktet blir rundt, og jeg får et par babykilo å jobbe med etter fødsel. Det er en del kameler jeg måtte svelge iløpet av mine 3 svangerskap! Blir like målløs over hva folk får seg til å si.

Bra noen gravide glefser tilbake på kommentarer som virker støtende, jeg skulle ønske jeg også var snartenkt!

Haha møtte en bekjent i går også, som var frampå med hendene først. "Jasså, er du gravid ja? Oi, ikke lenge igjen nå ser jeg. Hva? Februar?? Dæven døtte du er diger! Skal du bli enda større altså? Jajamennsann, ikke bare bare å være deg nå, skjønner jeg! Får typen din plass i senga om natta eller?" Og så videre. Skal nevnes at dette er en litt sånn "moro-kar", så det var ikke helt uventet med den typen utsagn. Likevel, litt gangsyn bør kanskje kunne forventes? ;)

Men jeg bare ler jeg altså. Det er jo ikke vondt ment selv om det fort kan oppfattes sånn. Sist jeg var gravid fyrte jeg på alle plugger og freste fra meg, men nå ser jeg ikke poenget med å stresse over folks manglende folkeskikk i så måte. Det er tross alt ikke jeg som dummer meg ut ;) Det virker som om mange har en liten feilkobling når det kommer til gravide, og at det filteret som vanligvis skiller tanker fra ord ikke virker, og dermed renner det ut den ene upassende kommentaren etter den andre. 

Men helt klart, blir man fornærmet eller føler seg støtt, så synes jeg absolutt man skal si ifra. Gi beskjed om at det ikke er greit med sånne kommentarer, og at selv om det kanskje ikke var ment negativt så ble det oppfattet veldig sårende. 

Endret av ms.Pond

Annonse

Det er helt utrolig hva folk får seg til å si. Har fått høre det meste fra da jeg jeg var 3 mnd på vei til nå. Når jeg svarer at det er lenge igjen og at jeg er takknemlig for at magen vokser, sitter de med en forlegen måpemunn. Skulle gjerne ha et mer snedig svar... Heldigvis bryr jeg meg lite om det.  Jeg har termin i mars og har gått opp 13 kg. Er frisk som en fisk og føler meg ikke såååååå diger - er faktisk stolt av magen min :)

Stresser ikke med kommentarer om vekta i det hele tatt, det er jo en unntakstilstand og ikke slik en ser ut til vanlig. Det er jo opplagt at høygravide er svære så det bør jo ikke komme som en overraskelse når noen kommenterer det. Slår heller av en vits selv, alt er lettere med litt selvironi :-) Er folk ekstra freidige så tåler de som oftest en kommentar i retur og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...