Gå til innhold

Noen som har forhøyet hjelpestønad sats 3 til sitt barn?

Anbefalte innlegg

Kan du fortelle litt om dianosen, utfordringer osv siden dere fikk sats 3.

Vi fikk forhøyet hjelpestønad sats 2 første gang vi søkte og da var barnet vårt nesten 4 år. Nå er barnet 7,5 år og vi søkte om sats 3, men fikk avslag.

Hadde virkelig håpet på å få sats 3, siden jeg har måtte gått ned i stilling pgabarnet vårt og de pengene hadde kommet godt med. Har 6500kr mindre i måneden nå siden jeg gikk ned til 80% stilling.

Vi kom frem til at vi hadde over 100 timer i uken i merarbeid pga barnet vårt. Men NAV mener barnet vårt ikke kvalifiserer for sats 3. Så hadde håpet noen som har sats 3 kan si litt om diagnose, hvordan barnet er, hjelpebehov osv slik jeg kan se om vi er helt på bærtur som mener barnet vårt kvalifiserer for sats 3.

Anonymous poster hash: 8d5f8...43e

Fortsetter under...

Hva er diagnosen eller medarbeider dere har for barnet da?

Vi har sats 2 selv og det sto i brevet at det var vurdert sats 3 men at vi ikke kvalifiserte helt. Jeg trodde ikke jeg fikk sats 2 engang.

Men vi har er barn med epilepsi og mange nattlige anfall så mye pass på dagen (han er snart 9) og mesteparten av anfall skjer om natta. Han ligger i seng med alarm og kameraovervåkning og vi er oppe med alarmen nå rundt 2-3 ganger i uka. Da vi søkte var vi oppe hver natt.

I tillegg er det mye regelmessig liv men medisiner hver 12.time med mat. Jeg måtte si opp jobben og har startet for meg selv for å få fleksibiliteten jeg trenger for å følge opp sønnen min.

I tillegg er han sterk allergisk og på våren så er rommet hans så pg si plombert for å redusere pollen. Skift og dusj før han kan gå inn på rommet og kan heller ikke ha med venner inn der. Han er i 4.året med vaksinasjon men ingen bedring enda. Må hente hva på skolen hvor han sover igjennom timen på gulvet og øynene er igjenklistret.

Anonymous poster hash: 5b5d3...5f3

Barnet har dianosen Moderat psykisk utviklingshemmet, er på stadiet med en 2,5 åring, men er 7,5 år. Store språkvansker som gjør at barnet er mye frustrert og gråter mye pga dette. Veldig store søvnvansker, urolig om kvelden og våkner flere ganger om natten. Må være en voksen på rommet når barnet skal legge seg, tar opptil flere timer før h*n sovner. Hvis ingen voksne er det ender det med at ungen vår slår seg helt vrang, hyler, skriker, hiver ting vegg i mellom osv.

Kan ikke være alene, verken inne eller ute. Store problemer med mat, spiser veldig lite. undervektig i forhold til alder og høyde. Kan bli sint under måltid og prøve å stikke av, hiver mat på gulvet, søler med vilje. Forstår ikke at komfyren som er på kan gjøre vondt så når vi lager mat må vi alltid holde et øye med barnet slik h*n ikke brenner seg ved å ta på komfyren.

Kan ikke gå på kino, teater eller ut hvor det er masse folk, barnet vårt blir da veldig utrygg, redd og begynner å hyle og gråte, prøver å løpe vekk.

H*n nekter også ofte å gå selv, vil at vi skal bære, noe vi ikke gjør. Da setter barnet seg rett ned på bakken og skriker/ begynner å gråte. Så vi kan aldri gå ut på tur hele familien, skal barnet være med på butikken må vi være to voksne, slik en kan ta seg av barnet.

Trenger hjelp og veiledning i personlig hygiene og påkledning

I tillegg så har vi jevnlig kontakt med skole, ppt og sykehus.

Vi trener også en del på språk og språkforståelse her hjemme.

Det var vel en del av hva vi strever med i hverdagen, har ikke tatt alt med for da hadde det blitt en del å skrive.

Men vi bruker over 100 timer uken i merarbeid, all vår våkne tid blir omtrent brukt på barnet vårt. Eneste pausen vi har er jo når barnet er på skolen og vi er på jobb. Skjønner ikke hva som må til for å få sats 3..

Anonymous poster hash: 8d5f8...43e

Jeg har det ikke, men venninnen min har det på sin sønn.

Han har kraftig epilepsi, må overvåkes 24 timer i døgnet og kan aldri være alene. Han har alarm og kamera på seg om natten og foreldrene har på vekkerklokke for å stå opp minst 2-3 ganger hver natt å se til han. På sitt sykeste hadde han 3 grand mal anfall i uken, 113, sykebiler osv. Tror mye av grunnen til sats 3 er at de ikke noen gang får hvile, at han trenger tilsyn også om natten. 

I tillegg har han store konsentrasjonsvansker, sliter både faglig og sosialt på skolen, må følges opp ekstra på veldig mange ting. Null impulskontroll, raserianfall osv. Han skårer høyt i tester på autisme, men akkurat ikke høyt nok til å få den diagnosen. Han sliter også med migrene og reflux, hatt lange perioder med spisevegring og har vært mye innlagt på sykehus.

Anonymous poster hash: 87f50...088

Jeg syns absolutt dere burde fått sats 3, uten tvil engang! Du må klage på vedtaket. På første vedtaket he fikk vi sats 1, jeg klaget og vi fikk sats 2. Jeg tror nesten klaging er obligatorisk for å få en høyere sats. Jeg skrev i klagen at saksbehandler umulig kan ha lest papirene jeg sendte med, for sats 1 hang ikke på greip. Jeg har en sønn med autisme, men han er høytfungerende. Da jeg søkte hadde han mange sterke utbrudd, han hadde en vogn han kunne sitte i ved behov (seks år gammel), han kunne ikke taes med ut til byen, på besøk etc som du beskriver. Han hadde skolevegring og jeg måtte hver dag rive en hylende unge ut av bilen, eller moren min måtte kjøre fra sin jobb for å levere barnet på skolen så det slapp sfo. Det var mye greier. Men likevel, langt fra det du beskriver. 

Anonymous poster hash: d6b34...568

Jeg har forhøyet sats 2 til datteren min. Hun er 8år, lettere psykisk utviklingshemming, forsinket språk og motorikk. Forsinket skjelettmodning, så hun er lav. Ca 115cm og 21 kg.

Hun er skjev i anklene, så skal ordne fotsenger. Mistenker dårlig hørsel. Eksem også.

Hun er kronisk forstoppet, så holder igjen når hun skal bæsja. Så nå er hun så forstoppet, som igjen har gjort at hun har mistet trikkeføreren, så hun bæsjer på seg opptil flere ganger daglig. Vi er under utredning.

På skolen har hun spesial undervisning i matte og norsk. Full assistent på skole og SFO.

Nå ble jeg litt lei meg når jeg begynner å ramse opp. For det blir bare mer og mer sukk.....

Anonymous poster hash: 388be...be2

Annonse

Klag! Når du gjør det, nytter du avslaget tak for deg punkt for punkt der de har konkludert med kvifor du skal ha sats 2 og argumenter med kvifor dette ikkje stemmer overens med dykkar situasjon. Eg fekk sats 2, klaga, og fekk sats 3. Har ein gut med barneautisme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...