Gå til innhold

Jeg mener at faddere ikke har noen plikt til å gi gave til fadderbarnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kommer denne gaveforventningen mange foreldre har fra? Å være fadder er kun en formalitet, eller i beste fall en oppfordring til å huske litt ekstra på barnet, dra på besøk etc. Foreldre er så utrolig griske og materialistiske på sine barns vegne!

Anonymous poster hash: 1d3db...47a
Skrevet

Jeg er fadder, og mener det er en selvfølge at jeg gir fadderbarnet mitt jule- og bursdagsgaver. På den andre siden blir jeg oppgitt over prishysteriet, og synes det er en uting å kjøpe kjempedyre gaver!!

Skrevet

Fadder sin oppgave er å påse at barnet lærer om kristendom og blir oppdratt i den kristne tro. At enkelte mener at en fadder er en ekstra gaveperson er, som du skriver, en misoppfatning av oppgaven.

Anonymous poster hash: 1e56c...66e

Skrevet

Nå er ikke mitt barn døpt og har ikke faddere, men oppfatningen om at faddere gir gaver har jeg fra oppveksten min. Jeg er vokst opp med å få gaver fra mine faddere og at mine foreldre ga gaver til sine fadderbarn.

Er det ikke sånn de fleste får sine oppfatninger og forventninger da? Men hvordan det startet i utgangspunktet aner jeg ikke...

Anonymous poster hash: 24b7b...dfc
Skrevet

Ønsker å gi gave til mine fadder barn, derfor får de det også. Men slik som fadderen til ene barnet mitt har rett og slett ikke rå til å gi julegave i år og det er helt greit. Syns heller hun skal bruke de får kronene hun har på sin egen jule feiring. Er en uting med denne gaveplikten og at alt skal koste så mye.

Skrevet

Ikke nødvendigvis gave, m jg forventer oppmerksomhet av et eller annet slag til barnet.

Skrevet

Ikke nødvendigvis gave, m jg forventer oppmerksomhet av et eller annet slag til barnet.

Hvorfor det?

Skrevet

Har man plikt til å gi gave til noen som helst ?

Anonymous poster hash: 5f8fc...dba

Skrevet

Hvorfor det?

Fordi å være fadder er mer enn å være vitne i dåpen. Å ta de med i kirka eller å komme på besøk er også en (god) form for oppmerksomhet.

Skrevet

Du er vel også en av dem som mener at besteforeldre ikke pøikter å besøke eller hjelpe til du, da?

Søren meg mange gærne folk på DIB..

Anonymous poster hash: 83b2e...e42

Skrevet

I den aktuelle tråden var fadderen en tante i tillegg. Og nektet å gi gave av MILJØMESSIGE (!) grunner. Da er man ikke annet enn skrudd i hodet.

Anonymous poster hash: fdecd...20c
Skrevet

Personangrep er fjernet fra tråden.

Kira

Brukermoderator

Skrevet

Det er jo bare trist å koble ordene "gaver" og "plikt" i det hele tatt.

Skrevet

I den aktuelle tråden var fadderen en tante i tillegg. Og nektet å gi gave av MILJØMESSIGE (!) grunner. Da er man ikke annet enn skrudd i hodet.

Anonymous poster hash: fdecd...20c

Men svært oppegående å kalle noen skrudd i huet.

Anonymous poster hash: 5f8fc...dba

Skrevet

I den aktuelle tråden var fadderen en tante i tillegg. Og nektet å gi gave av MILJØMESSIGE (!) grunner. Da er man ikke annet enn skrudd i hodet. Anonymous poster hash: fdecd...20c

Men denne tråden handler ikke om henne. På generell basis er jeg av den oppfatning at foreldre forventer for mye av en fadder. Jeg har et fadderbarn på 8 år. Forrige jul ringte jeg moren for å høre om jenta hadde en spesifikk dukke. Jeg fikk beskjed om at hun hadde, men at jeg gjerne kunne kjøpe en helt maken, for da kunne de være tvillinger. Denne jenta har altfor mye. Det ble siste gaven fra meg.

Skrevet

Jeg er ikke tante til alle fadderbarna, bare en.

Hilsen hun som av miljømessige grunner ikke vil gi en masseprodusert vare pakket i masse plast og luft fraktet rundt halve jordkloden med masse miljøfarlig gavepapir rundt. Meget egoistisk av meg å tenke på andre enn meg selv.

Anonymous poster hash: 40b22...751

Skrevet

Vi gir gave til fadderbarn, men alle er tanteunger uansett så de hadde fått gave uansett :) fadder til eldste her har ikke sett barnet på ca 3 år. Litt skuffet over det siden vedkommende bor 15-20 min unna. Kommer aldri om barna er hjemme. Har heller ikke fått gave/ kort/ tlf/ sms til jul eller bursdag. Hadde jo vært litt kjekt med et kort i posten.

Anonymous poster hash: c3e33...2e2

Skrevet

Jeg forventer ikke at faddere gir gaver så lenge de ikke ville gjort det av andre grunner enn at de er fadder. Men jeg forventer at de bidrar til å lære barnet om kristendommen. Det vil si at jeg mener de bør tilby å ta barnet med når de skal i kirka å få utlevert diverse gavepakker o.l. om de bor noenlunde i nærheten og har mulighet til det. 

Skrevet

Jeg er ikke tante til alle fadderbarna, bare en.

Hilsen hun som av miljømessige grunner ikke vil gi en masseprodusert vare pakket i masse plast og luft fraktet rundt halve jordkloden med masse miljøfarlig gavepapir rundt. Meget egoistisk av meg å tenke på andre enn meg selv.

Anonymous poster hash: 40b22...751

Du kan vel gi andre gaver enn "masseprodusert vare pakket i masse plast og luft fraktet rundt halve jordkloden med masse miljøfarlig gavepapir rundt" ?

Skrevet

Når man er fadder for et barn har man en nær relasjon. Jeg gir gaver til alle mine nærmeste.

Skrevet

Du skal bidra til å oppdra barnet i den kristne tro, men hos dere kan det virke som presten glemte følgende setning: Og huske på alle bursdager og julaftener med å gi de dyreste og lekreste presanger, og legge minst en 200-lapp på sparebøssa hver dåpsdag.

Eh nei, det er vel ikke sånn, men her er det i alle fall vanlig å gi fadderbarn gaver til jul og bursdag. Vi verdsetter det til våre barn og de vi er faddere til blir like glade :-)

Anonymous poster hash: 1eb23...433
Skrevet

Det er ingen plikt, nei. Men det er noe som sømmer seg!!

Skrevet

Det er ingen plikt, nei. Men det er noe som sømmer seg!!

Sikkert. Men de to barna vi er fadder for (svoger og svigerinne sine nr 2 av 3) ble vi ikke spurt om vi ønsket å være fadder til, vi ble utnevnt. Og begge barna har ørten faddere, det virker helt feil.menda verre, for nr 2 til svigerinnen var vi ikke en gang til stedet under dåpen (bodde i utlandet) og vi ser de maks 1 gang i året. Så her kan jeg ikke si at vi føles oss som ordentlig faddere med forpliktelsene som følger av det... De får julegaver, men det er fordi alle nevøene og nieser får gave.

Anonymous poster hash: 07f15...094

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...