Gå til innhold

Hvordan er det å ha kanin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen venner som har fått kaninunger og vurderer å ta over en. Hadde alltid kaniner som barn, men det begynner å bli en stund siden og jeg hadde jo aldri hovedansvaret for disse.

Dere som har kaniner, er det mye jobb? Vet at de skal ut av buret hver dag og trenger en del kos. Rense bur osv er jo selvsagt. Kan man f.eks la andre passe kaninen en stund hvis man skal reise bort, eller blir de veldig avhengige av de som passer den til daglig?

Burde man helst ha to kaniner, må de ha selskap av andre dyr?

Noe annet du vil tipse om?

Vi har en treåring som er veldig dyrekjær, men det blir selvsagt voksne som skal ha alt ansvar ;-)

Anonymous poster hash: 7c959...a13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig hyggelig. De bør være to. De trives ikke alene.

Være ute av buret er viktig og kan de gå løs hele døgnet er det best. Mine er løse. De er renslige og gjør fra seg i buret og ødelegger heller ingenting.

Viktig å ha litt kaninkeker og aktiviteter på gulvet. Google hva de liker og prøv deg frem.

Kaniner er faktisk en av de dyrene som er i bur som tar mest skade av de. (Skjelettet ødelegges) De trenger masse mosjon.

Anonymous poster hash: b8965...5a6

Skrevet

Kjedelig, de er lite sosiale. 

Anonymous poster hash: 9783d...d76
Skrevet

De stinker.

Anonymous poster hash: d34e4...85c

Skrevet

Lillebroren min hadde kanin da han var ca 10 år gammel. Den endte opp med å bli aggressiv, og det skjønner jeg godt, for den satt i buret alene døgnet rundt og fikk ikke noe oppmerksomhet. Luktet gjorde den også, men det var sikkert pga manglende stell.

Så vær i alle fall forberedt på at barn kan gå lei fort og at det må være den/de voksnes ansvar å ta seg av den.

Anonymous poster hash: f7b4a...c76
Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Går ikke marsvin  og kaning godt i lag. Utenom det vet jeg fint lite, da jeg er kjempeallergisk mot disse nøstene :(

Skrevet

Marsvin og kanin skal ikke gå sammen, marsvin tilhører gnagerfamilien mens kaniner tilhører harefamilien. Med andre ord, de kan ikke spise samme mat. Kaniner skal ha høy som hovedmat, og bittelitt pellets tilpasset vekten dens utenom. Marsvin kan spise korn og frø, kaniner blir feite og kan utvikle tarmsykdommer av korn.

Kaniner bør være to, og de bør kastreres. De skal ikke bo i bur, men de kan ha et bur som base/til å sove i osv selvsagt. De trenger MYE mosjon, og et par timer ut av buret hver dag er langt fra nok.

De må til veterinær for tann og helsesjekk minst en gang årlig osv.

Barn har ingenting rundt kaniner å gjøre for å kose, de fleste løfter kaninen helt feil, og barn blir gjerne for voldsomme med dem.

Ikke kjøp kanin før du vet hva du går til, selv om noen mener en kanin overlever med dårlig/feil fôr, bo i bur osv betyr ikke det at det er riktig. Skal du skaffe deg kanin skylder du den å sette deg skikkelig inn i hvordan den kan få det best mulig.

Anonymous poster hash: 81ed3...d91

Skrevet

Orker ikke å lese alt det de andre skriver, men :P har hatt kaniner i 14 år:

De skal være to stk, og begge skal være kastrerte. De kan bruke dokasse og bli renslige på samme måte som katter.

Du må skifte på dokassen/buret jevnlig, og de må få høy og pellets hver dag (ikke gnagerblanding, men pellets fra f.eks Oxbow, Beaphar eller Cuni Complete). De kan gjerne bli passet av andre når du er borte, de blir sjelden knyttet noe særlig til personer...

De skap få løpe løse minst 4 timer hver dag, men aller helst ha muligheten til å løpe i en luftegård 24/7. Du må klippe klørne til kaninene, det er vanskelig og ikke noe moro... De spreller og noen få kan bite. Man må lære seg en spesiell måte å holde dem fast på. Det koster ikke så mye å ha kaniner, men det er heller ikke mye selskap i dem sammenlignet med katt og hund. Buret skal være så stort at de kan gjøre 3-4 gode hopp bortover/oppover i buret. Du må lese mye om kaniner og være veldig obs på den minste adferdsendring; kaniner er byttedyr og gjør det de kan for å skjule sykdom og smerte. Hvis de bor ute, kommer de til å grave så du må sørge for å grave ned netting 0,5 m ned i bakken rundt hele innhegningen.

Anonymous poster hash: 75707...853

Skrevet

Ikke gjør det. Bare stress og de ødelegger huset. Tygger på sofaen osv ...

Anonymous poster hash: 59d39...470

Skrevet

Har hatt kaniner i 13 år og har hatt over... 50,- 60 stk kanskje. Våres er veldig tamme og de oppfører seg som hunder når vi kommer til dem. Kommer løpende mot oss for å motta kos :')  Og er det fint vær, så slipper vi løst hunnkaninene sammen i en 50 kvm2 innhegning og hannen i en egen, litt mindre innhegning. Står oftest i kaninbøker (gamle bøker), at dvergkaniner og marsvin blir bestevenner, men nye studier viser at kaninens duftkjertel som er under haka, er giftig for marsvin. Vi hadde 2 marsvin før som bodde sammen med en kanin hver. Og nr. 2 marsvin døde dessverre av kaninens duftkjertel. Marsvinet måtte vel ha kost litt på kaninen under munnen og inhalert det og dødd.
Mye mosjon er viktig, viktig! På lange sommerdager har vi ofte kaninene ute over 12 timer med tilskrekkelig med vann hele tiden.
Kaniner kan ikke svette, og får fort heteslag på varme sommerdager.
Er mye å hente seg inn i om en har glemt gammel kost med det å ha kaniner. Men ja, vi fikk kaniner da jeg var 7, og vi har alltid hatt ansvar på de og skifter 1 gang i uken på burene, det holder akkurat. En blir ansvarsbevisst med å ha egne kjæledyr og ta ansvar for dem, ingen tvil om det. Men mange går lei kaniner, og tror de ikke trenger kos og stell. Kaniner er det mest vanskjøtsle dyret i Norge.
Det er ikke bare å skaffe seg, og ha dem der. De skal ha kos og stellet de behøver. Vi har tatt over uendelig mange kaniner av folk som har gått dem lei.

Anonymous poster hash: 7e79a...454
Skrevet

Husk også at de kan leve temmelig lenge. Nabogutten fikk kanin da han var 10. Stor stas for alle. :-)

Ikke like stas da han var 22, student og måtte hjem på besøk for å stelle kaninen...

Jeg vil tro de aller færreste kaniner lever i over 12 år (mine ble aldri eldre enn 4-5 år), men noen gjør det. :-)

Anonymous poster hash: da668...10c

Skrevet

Husk også at de kan leve temmelig lenge. Nabogutten fikk kanin da han var 10. Stor stas for alle. :-)

Ikke like stas da han var 22, student og måtte hjem på besøk for å stelle kaninen...

Jeg vil tro de aller færreste kaniner lever i over 12 år (mine ble aldri eldre enn 4-5 år), men noen gjør det. :-)Anonymous poster hash: da668...10c

Viktig poeng :)

Anonymous poster hash: 75707...853

Skrevet

Vi har to kaniner, fantastisk søte skapninger, sosiale og kosete. Problemet er bareåt de har begynt å gnage på absolutt alt. Ledninger, dørkarmer, soffan, spisebordet, lekene til ungene er bare noen av tingene de har gjort stor skade på. Så nå har vi laget en innheining i kjelleren til dem og skal de være ute av den må de voktes som hauker. Utrolig slitsomt og jeg har konstant dårlige samvittighet for at de ikke går mer løse enn det de gjør.

Anonymous poster hash: 9db41...380

Skrevet

Vi har kanin, den har blitt innekanin nå og oppfører seg som en hund. Han har sine favoritter her i huset og det er de to yngste som er 9 og 11 år. Han går løs i gangen, tisser og bæsjer i kassen sin og gnager ikke på noe. Veldig koselig med en liten kanin hoppende rundt i gangen ;-)

Skrevet

Takk for mange svar! Jeg innser at dette er noe jeg må lese meg litt mer opp på, så vi får vente litt og vurdere det til våren. Har ikke plass til innhegning/stort utebur, så vi får kanskje heller se på muligheter når vi flytter.

Anonymous poster hash: 7c959...a13

Skrevet

Nei, ikke gjør det. Utrolig kjedelige dyr. 

Anonymous poster hash: 1041e...ba1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...