Gå til innhold

Er fibromyalgi arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min er ufør grunnet "smerter" bl.a

Lenge siden hun ble det så har liksom ikke en eksakt diagnose (sier hun hvertfall)

Nå viser det seg at søstera mi har fibromyalgi.

Jeg sliter også med mine ting, men har ikke så store plager at jeg ikke kan jobbe.

Så nå lurer jeg på, er det andre som har dette i familien? At det er arvelig?

Anonymous poster hash: f9a5d...999

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg føler at legene kaller det fibromyalgi når de ikke finner noe galt, men pasienten fortsatt har vondt.

Anonymous poster hash: 36a22...520
Skrevet

Jeg føler at legene kaller det fibromyalgi når de ikke finner noe galt, men pasienten fortsatt har vondt.

Hva du føler er jo ganske uvesentlig, fibromyalgidiagnose må du til spesialist å få og den settes etter faste kriterier.

Til HI.

Alle typer revmatisme har en viss form for arvelighet. Noen i større grad enn andre, jeg har bechterews, det har også min far og min bror. Søsteren min har ikke arvet det, men er bærer av sykdommen likevel.

Anonymous poster hash: f88d2...123

Skrevet

Virker ganske vagt for min del...   Hvordan stille diagnosen?

Smerte er hovedsymptomet på fibromyalgi. Det er smerter de fleste søker hjelp for. Mange med fibromyalgi tror at de har en form for betennelse fordi smertene er så sterke. Men slik er det ikke. Fibromyalgi alene gir ikke utslag verken på blodprøver eller bildundersøkelser (røntgen, ultralyd MR etc.) 

Et klassisk kjennetegn på fibromyalgi er at et relativt lett trykk på bestemte punkter på kroppen kjennes smertefullt. Disse unormalt trykkømme punktene kalles på engelsk for ”tenderpoints". Man vet ikke årsaken til positive tenderpunkter, men oppfatter det som et uttrykk for generelt nedsatt smerteterskel. Dette fenomenet er imidlertid ikke bare forbeholdt personer med fibromyalgi.

Andre med lokalisert smerte har ofte positive tenderpunkter i nærheten av det smertefulle området. Personer uten smerte kan også ha positive tenderpunkter, men disse er som regel langt færre, og moderat smertefulle, i motsetning til hos personer med fibromyalgi.

Skrevet

Svigermor har fibromyalgi, og mannen har også begynt å bli plaget med smerter nå. Han har ikke fått noen diagnose ennå, men har mye av de samme plagene som moren.

Anonymous poster hash: c418f...092
Skrevet

Smerte er hovedsymptomet på fibromyalgi. Det er smerter de fleste søker hjelp for. Mange med fibromyalgi tror at de har en form for betennelse fordi smertene er så sterke. Men slik er det ikke. Fibromyalgi alene gir ikke utslag verken på blodprøver eller bildundersøkelser (røntgen, ultralyd MR etc.) 

Et klassisk kjennetegn på fibromyalgi er at et relativt lett trykk på bestemte punkter på kroppen kjennes smertefullt. Disse unormalt trykkømme punktene kalles på engelsk for ”tenderpoints". Man vet ikke årsaken til positive tenderpunkter, men oppfatter det som et uttrykk for generelt nedsatt smerteterskel. Dette fenomenet er imidlertid ikke bare forbeholdt personer med fibromyalgi.

Andre med lokalisert smerte har ofte positive tenderpunkter i nærheten av det smertefulle området. Personer uten smerte kan også ha positive tenderpunkter, men disse er som regel langt færre, og moderat smertefulle, i motsetning til hos personer med fibromyalgi.

De forsker heldigvis hardt på dette, og denne studien er spennende. Den har vekket internasjonal oppsikt og det jobbes videre mange steder i verden. Når de tar ryggmargsprøve av fibromyalgipasienter viser tester at de alle har en betennelse i sentralnervesystemet....

http://www.nrk.no/livsstil/kan-ha-lost-gaten-bak-folkesykdom-1.10997925

Annonse

Skrevet

Diagnosen kan påvises ved hjerneskanning...

file:///C:/Users/Lene%20K.%20Lauvrak/Downloads/Uttalelse%20IL-8,%20Norges%20Fibromyalgi%20Forbund.pdf

Skrevet

Om vi får en vitenskaplig måte for å stille diagnosen vil jeg tro at antall diagnoser vil falle kraftig. En venninne av meg med fibromylagi ble helt stresset når hun leste dette. Men foreløpig , tror jeg, at alt for mange som klager seg til legen over tid havner under denne paraplyen.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg har fibromyalgi, det har også min mor. Min bestefar hadde en annen reumatiske diagnose.

Det arvelige elementet er absolutt tilstede.

Mens min bestefar var veldig dårlig, er Hverken min mor eller jeg sykmeldt eller ufør. Kanskje det handler om bedre behandlingsalternativer som er tilgjengelig nå eller livsstil.

Anonymous poster hash: 20195...1dc

Skrevet

Denne amerikanske behandlingsmetoden kan muligens være av interesse, med tanke på å bli kvitt/redusere smerter i forbindelse med muskel- og skjelettlidelser.

Link til video:

https://www.youtube.com/watch?v=dZdJQsfgOEo

herregud!! Kan du drite i å reklamere med den dritn der???

Anonymous poster hash: 77524...ad2

Skrevet

Om vi får en vitenskaplig måte for å stille diagnosen vil jeg tro at antall diagnoser vil falle kraftig. En venninne av meg med fibromylagi ble helt stresset når hun leste dette. Men foreløpig , tror jeg, at alt for mange som klager seg til legen over tid havner under denne paraplyen.

Word! Reduksjon på 70-80 %, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 8bcfb...582

Skrevet

Om vi får en vitenskaplig måte for å stille diagnosen vil jeg tro at antall diagnoser vil falle kraftig. En venninne av meg med fibromylagi ble helt stresset når hun leste dette. Men foreløpig , tror jeg, at alt for mange som klager seg til legen over tid havner under denne paraplyen.Anonymous poster hash: 36a22...520

Word! Reduksjon på 70-80 %, tenker jeg.Anonymous poster hash: 8bcfb...582

om ikke flere.

Vondt i viljen, det er en diagnose som passer mange av de!

Anonymous poster hash: 77524...ad2

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...