Gå til innhold

Ville dere kjøpt bilstol på Europris når den bare brukes til og fra bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

*100-300kr ekstra... istede for europris setet.

Måtte bare rette litt.

Hva koster setet på europris da?

Anonymous poster hash: 565bb...a80
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å kjøpe dette hos Europris så lenge barnet er stort nok til for å bruke slike seter. Det er strenge regler for barnestoler og de gjelder for alle som skal selge eller produsere disse. Det er jo ikke så lenge siden at en Recaro barnestol (og noen andre modeller som jeg ikke husker i farten), fikk stryk karakter på en kollisjonstest. Og dette er barnestoler fra selskaper som man bevist antar skal være trygge å handle fra. Tror ikke Europris tuller med sikkerheten til barn bare for å tjene penger.  

Det jeg fant ut, når vi skulle ha barnesete, var at vi måtte se etter et E merke på stolen. Det betyr at den er godkjent i EU eller noe slikt. Det skal også være et regelverk som heter ECE (eller noe slikt) som den må være testet etter. Mener at Europris også hadde barnestoler som var testet og godkjent etter et tysk regelverk som skal være strengere en det som er kravet (skulle være Tysklands svar på Naf eller noe slikt).

Uansett, vi ente iallfall opp med å kjøpe et barnesete fra Europris. Det fungerer helt topp og guttungen sier han sitter godt (selv etter mange timers på biltur). Når vi skal ha nytt sete til sistemann kjøper vi nok dette også på europris.

Anonymous poster hash: 8f773...5f2

Alle bilstoler i salg i Norge er godkjente (EU). MEN, det betyr ikke at alle stoler er bra. Det stor forskjell på et sete til 399,- fra Europris og et som er en del dyrere. De beste bilstolene har vært testet i den europeiske barnesete testen ICRT/ADAC og evt. svenske Plus test.

Bilstolen du har er garantert ikke testet, selv om den er godkjent.

Hvorfor skal sikkerheten til ungene koste minst mulig?? Mindre enn en jakke/vinterdress osv.? Skjønner det ikke.

Anonymous poster hash: 46ddc...027

Skrevet

Vurderte bistol fra Europris til min "konebil", som også bare brukes til og fra barnehage når gutten er med, helt til jeg så at de var kun forovervendt, og det kjøper jeg ikke til min 1-åring. Kanskje de har andre stoler der du bor eller de har fått nye, men de jeg så på i vår var kun forovervent. Men vet ikke hvor gammelt barnet ditt er. Jeg kjøpte heller en Britax brukt fra ei venninne jeg stoler på (at den ikke har vært i en kollisjon). Hadde lite kr.

Anonymous poster hash: 8f7e1...f07

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å kjøpe dette hos Europris så lenge barnet er stort nok til for å bruke slike seter. Det er strenge regler for barnestoler og de gjelder for alle som skal selge eller produsere disse. Det er jo ikke så lenge siden at en Recaro barnestol (og noen andre modeller som jeg ikke husker i farten), fikk stryk karakter på en kollisjonstest. Og dette er barnestoler fra selskaper som man bevist antar skal være trygge å handle fra. Tror ikke Europris tuller med sikkerheten til barn bare for å tjene penger.  

Det jeg fant ut, når vi skulle ha barnesete, var at vi måtte se etter et E merke på stolen. Det betyr at den er godkjent i EU eller noe slikt. Det skal også være et regelverk som heter ECE (eller noe slikt) som den må være testet etter. Mener at Europris også hadde barnestoler som var testet og godkjent etter et tysk regelverk som skal være strengere en det som er kravet (skulle være Tysklands svar på Naf eller noe slikt).

Uansett, vi ente iallfall opp med å kjøpe et barnesete fra Europris. Det fungerer helt topp og guttungen sier han sitter godt (selv etter mange timers på biltur). Når vi skal ha nytt sete til sistemann kjøper vi nok dette også på europris.

Alle bilstoler i salg i Norge er godkjente (EU). MEN, det betyr ikke at alle stoler er bra. Det stor forskjell på et sete til 399,- fra Europris og et som er en del dyrere. De beste bilstolene har vært testet i den europeiske barnesete testen ICRT/ADAC og evt. svenske Plus test.

Hvorfor skal sikkerheten til ungene koste minst mulig?? Mindre enn en jakke/vinterdress osv.? Skjønner det ikke.

ADAC var det Europris stolen var testet og godkjent av (det er tysklands svar på Naf). Så jo, den er testet. :-) 

Skrevet

ADAC var det Europris stolen var testet og godkjent av (det er tysklands svar på Naf). Så jo, den er testet. :-) 

Da må det være lenge siden, jeg kan ikke se at den er testet de siste 4 årene hvertfall.

Har du en link til testen?

Europris sier også at den er godkjent og testet, men kan ikke si noe om hvordan den gjorde det i testen. Ikke akkurat tillitsfullt vil jeg si.

Anonymous poster hash: 73d5d...35e

Skrevet

Aldri i verden! Barnas sikkerhet i bil tuller vi ikke med. Vi sparer ikke noen hundringser på barneseter. 

Men kjære vene, konebil??? Hva slags bil er det? Er det virkelig noen som fremdeles har konebil? Jeg ser for meg en eller annen bitteliten bøtteknott med små trillebårhjul i hjørnene.  Det er mange av disse små knottene som ikke er særlig trafikksikre. Hvordan tør dere? "Konebilen" min er større og tyngre enn mannens bil, vi kjører SUV'er begge to, og aldri i verden om noen får meg ned i en liten knott av en bil igjen. 

Anonymous poster hash: 18320...bff
Skrevet

Jeg mener det ikke handler om hvor stolen kommer fra, men om den er godkjent sikkerhetsmessig eller ikke. Ikke minst hadde jeg sjekket om den er anbefalt, om ikke, hadde jeg ikke kjøpt den.

Ulykker kan skje også på disse veiene, og i mine øyner er det totalt urelevant om det er 30 eller 80 i grense på veien og hvor langt det er. Du kan treffe på idioter over fartsgrensen hvor som helst, og ulykker kan skje på selv de korteste reiser. SIKKERHET først, ikke pris!! 

Anonymous poster hash: 7a828...a0f
Skrevet

Aldri i verden! Barnas sikkerhet i bil tuller vi ikke med. Vi sparer ikke noen hundringser på barneseter. 

Men kjære vene, konebil??? Hva slags bil er det? Er det virkelig noen som fremdeles har konebil? Jeg ser for meg en eller annen bitteliten bøtteknott med små trillebårhjul i hjørnene.  Det er mange av disse små knottene som ikke er særlig trafikksikre. Hvordan tør dere? "Konebilen" min er større og tyngre enn mannens bil, vi kjører SUV'er begge to, og aldri i verden om noen får meg ned i en liten knott av en bil igjen. 

Anonymous poster hash: 18320...bff

Hvem har sagt at konebil må være mindre? Det er jo gjerne kona som har konebilen :P

Skrevet

Om det ikke tar lenger tid når hastigheten er så lav, hadde jeg heller gått med ungene enn å kjøre...

Anonymous poster hash: 862be...911

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjort. Man får nemlig ikke selge bilstoler som ikke er godkjente

Anonymous poster hash: b96a9...b24

Skrevet

En godkjent stol kan fortsatt få stryk på sikkerhetstestene...

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjort. Man får nemlig ikke selge bilstoler som ikke er godkjente

Anonymous poster hash: b96a9...b24

Å tro at noe er bra bare fordi det er godkjent er veldig naivt. Sjokolade er godkjent, men sunt er det ikke. Det ligger link lengre oppe i tråden hvor disse billigstolene er testet. En av stolene havner midt på treet, de andre gjør det elendig. Man rådes på det sterkeste til å styre unna disse stolene og du ville plassert det mest uerstattelige du har i en av dem? For å spare 1000 kr?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...