Gå til innhold

Hvordan svarer dere svært nysgjerrige mennesker som spør og graver om personlige ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykmeldt 1 år pga en vond knekk jeg fikk ifjor, og kan av ulike grunner ikke gå tilbake til min gamle jobb. Prøver meg derfor for tiden i en annen type jobb.

Hva som får folk jeg knapt kjenner til å spørre og grave om alt som har med min vonde tid og jobbsituasjon, er meg en gåte...Det har vært alt fra "jobber du der nå?", "hvor jobber du nå?", "hva tenker du å jobbe med" osv. Jeg må understreke at disse nysgjerrige personene ikke er venner/naboer/slekt, men bekjente.

Er ganske lukket som person og opplever det som så påtrengende og ubehagelig..

Jeg har blitt ganske god til å avfeie/avlede, men ønsker meg gjerne tips om hva jeg kan svare når relativt "ukjente" mennesker blir for nærgående med spørsmål som hagler. Føler at de fisker etter at jeg skal "betro" meg om at "ja, jeg har slitt endel psykisk". 

Hva gjør dere i lignende situasjn? Og jeg er veldig takknemlig for tips til svar fra andre! 

Anonymous poster hash: 71894...5e9
Skrevet

De fleste opplever at spørsmål om jobb er ufarlig, litt som vær og vind. Folk spør neppe fordi de er onde og fiskere, men fordi de bryr seg om deg eller bare småsnakker for å ha noe å si.

Anonymous poster hash: 71a62...03b

Skrevet

Jeg skjønner at du synes det er ubehagelig at folk spør om noe som for deg er sårt, men samtidig er det noe som vanligvis er ganske ufarlig å spørre om. Hva skal man snakke med folk om hvis man ikke engang kan spørre om jobb og lignende? Jeg synes ikke det temaet er noe folk bør skjønne av seg selv er sårt for deg. Du kan jo snakke det bort, eller si det som det er at du prøver noe nytt. Eller led samtalen over på den andre, det er mange som elsker å snakke om seg selv. Lykke til :) 

Anonymous poster hash: 3f2f9...28c
Skrevet

Dette er som sagt mer bekjente, så det er helt naturlig å si hei, smile og gå videre. Ja, det er sårt for meg og skjønner godt at folk ikke kan vite det, men når jeg så tydelig ikke ønsker å svare( er sikkert ikke tydelig nok, men hvordan BLI tydelig nok??) så synes jeg det er rart de ikke heller kan dreie samtalen over på noe annet..

hi

Skrevet

Dette er som sagt mer bekjente, så det er helt naturlig å si hei, smile og gå videre. Ja, det er sårt for meg og skjønner godt at folk ikke kan vite det, men når jeg så tydelig ikke ønsker å svare( er sikkert ikke tydelig nok, men hvordan BLI tydelig nok??) så synes jeg det er rart de ikke heller kan dreie samtalen over på noe annet.. hi Anonymous poster hash: 71894...5e9

Å bytte jobb er ganske så vanlig. Det kan du si - at du har byttet jobb for å prøve noe nytt og så sier du 'Enn du da? Jobber fortsatt på samme sted?' Vips! Så prater dere om den andre.

Anonymous poster hash: 71a62...03b

Skrevet

Men herregud, er det galt å spørre om jobben til folk også nå da?

Jesus, man kan nå ikke snakke om noenting lenger i frykt for å støte folk. Skaff deg tykkere hud, hi, for guds skyld!

Anonymous poster hash: 351ad...5b6
Skrevet

Folk flest er ikke tankelesere, og hinting og det å vri seg unna virker ikke. For de oppfatter det ikke. Øv inn et tydelig, men ufarlig, svar som du kan komme med. For eksempel: "Jeg er sykmeldt for tiden, og har ikke lyst til å snakke mer om dette." Så følger du opp med et spørsmål til dem, eller en kommentar om været eller hva som helst du heller vil si noe om.

Skrevet

Jesus, man kan nå ikke snakke om noenting lenger i frykt for å støte folk. Skaff deg tykkere hud, hi, for guds skyld!

Stakkars deg. 

Skrevet

Amen!

Andre folk kan vel ikke lukte at du sliter med ting. Det er en ganske naturlig ting å samtale om, dette med at man har skiftet jobb. Tror du bare får finne deg noen smarte triks så du unngår å snakke så mye om det. De andre kan umulig vite at du sliter med ting pga jobb-byttet. 

Anonymous poster hash: 93c29...7ee

Skrevet

Folk flest er ikke tankelesere, og hinting og det å vri seg unna virker ikke. For de oppfatter det ikke. Øv inn et tydelig, men ufarlig, svar som du kan komme med. For eksempel: "Jeg er sykmeldt for tiden, og har ikke lyst til å snakke mer om dette." Så følger du opp med et spørsmål til dem, eller en kommentar om været eller hva som helst du heller vil si noe om.

Jeg har øvd mye og blitt mye flinkere til å avlede, men enkelte gir seg ikke. Møtte en bekjent senest i går som ikke ga seg. Spurte og spurte..Jeg forsøkte å vri samtalen over på noe annet, og sa t.o.m. at jeg hadde dårlig tid, men spørsmålene bare fortsatte.

hi

Skrevet

For å understreke igjen; det er kun fra bekjente jeg synes det er ubehagelig å få disse spørsmål fra. Har ingen problemer med venner, naboer, familie osv. Jeg snakker åpent og ærlig med dem. 

hi

Skrevet

Hva med å isteden ikke ta ting så personlig slik du tydeligvis gjør?

HI skjønner at folk ikke mener noe vondt, hun konstaterer bare at hun synes det er ubehagelig og lurer på hvordan hun kan unngå å svare. 

Anonymous poster hash: b1771...5eb

Skrevet

Hva med å isteden ikke ta ting så personlig slik du tydeligvis gjør?

HI skjønner at folk ikke mener noe vondt, hun konstaterer bare at hun synes det er ubehagelig og lurer på hvordan hun kan unngå å svare. 

Anonymous poster hash: b1771...5eb

TUSEN TAKK! Ja, jeg ønsker tips for hva jeg kan svare når jeg synes det blir ubehagelig..Takknemlig for råd og tips.

hi

Skrevet

Jeg har øvd mye og blitt mye flinkere til å avlede, men enkelte gir seg ikke. Møtte en bekjent senest i går som ikke ga seg. Spurte og spurte..Jeg forsøkte å vri samtalen over på noe annet, og sa t.o.m. at jeg hadde dårlig tid, men spørsmålene bare fortsatte. hi Anonymous poster hash: 71894...5e9

Men da sier du det rett ut: Jeg vil ikke snakke om dette. Fortsetter han/hun å spørre, gjentar du bare. Ikke kom med noe hint eller vri om samtalen, bare si at du ikke ønsker å snakke om det. Gjenta som en papegøye, fem ganger om det trengs. Ikke noe utenomsnakk, bare en kort og grei beskjed: Jeg vil ikke snakke om det.

Skrevet

Det lureste er vel kanskje å ikke stoppe for en prat?

Skrevet

Hehe, ja, jeg prøver det, men ikke alltid jeg klarer å komme meg unna..

hi

Skrevet

Jeg har øvd mye og blitt mye flinkere til å avlede, men enkelte gir seg ikke. Møtte en bekjent senest i går som ikke ga seg. Spurte og spurte..Jeg forsøkte å vri samtalen over på noe annet, og sa t.o.m. at jeg hadde dårlig tid, men spørsmålene bare fortsatte. hi Anonymous poster hash: 71894...5e9

Men da sier du det rett ut: Jeg vil ikke snakke om dette. Fortsetter han/hun å spørre, gjentar du bare. Ikke kom med noe hint eller vri om samtalen, bare si at du ikke ønsker å snakke om det. Gjenta som en papegøye, fem ganger om det trengs. Ikke noe utenomsnakk, bare en kort og grei beskjed: Jeg vil ikke snakke om det.

Ja, jeg får gjøre som papegøyen. Gjenta og gjenta... :-D

Skrevet

Hehe, ja, jeg prøver det, men ikke alltid jeg klarer å komme meg unna..

hi

Du får raske på og vise at du har det travel, da.. rope Goood jul i forbifarten! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...