Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #1 Skrevet 9. desember 2014 Jeg ønsker å forstå hva som dekkes av de ulike betegnelse i regnskapet for et mindre konsulentselskap som stort sett driver med salg av konsulenttjenester og har utgifter til kontorlokaler, datamaskiner osv, det vil si typiske kontorutgifter. -Vareforbruk -Andre driftskostnader Når jeg ser på regnskapet over flere år ser jeg at vareforbruket har økt veldig mye mer enn salgsinntektene og lurer jo litt på det. Hvis man ett år går med overskudd etter skatt på f.eks 1 million og tar ut halvparten av dette i utbytte, hvor ser man da den andre halve millionen i neste års regnskap? Eller var det et teit spørsmål ? :-) Takk for svar. Anonymous poster hash: 0d101...542
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #2 Skrevet 9. desember 2014 Den andre halve millionen vil du finne igjen i egenkapitalen året etter Anonymous poster hash: 18a4b...8a4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #3 Skrevet 9. desember 2014 Altså i balansen Anonymous poster hash: 18a4b...8a4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #4 Skrevet 9. desember 2014 Jeg ønsker å forstå hva som dekkes av de ulike betegnelse i regnskapet for et mindre konsulentselskap som stort sett driver med salg av konsulenttjenester og har utgifter til kontorlokaler, datamaskiner osv, det vil si typiske kontorutgifter. -Vareforbruk -Andre driftskostnader Når jeg ser på regnskapet over flere år ser jeg at vareforbruket har økt veldig mye mer enn salgsinntektene og lurer jo litt på det. Hvis man ett år går med overskudd etter skatt på f.eks 1 million og tar ut halvparten av dette i utbytte, hvor ser man da den andre halve millionen i neste års regnskap? Eller var det et teit spørsmål ? :-) Takk for svar. Anonymous poster hash: 0d101...542 Konsulenter har vanligvis ikke vareforbruk, da de selger timer (altså lønn). Et evt varekjøp gjelder da sannsynligvis underleverandører. Evt at de f.eks kan ha solgt noe datautstyr i tillegg til konsulenttjenestene (bare et eksempel). Andre driftskostnader er jo da alle andre kostnader (husleie, forsikring, kurs, kontorrekvisita.... ) Du sier at vareforbruket har økt mer enn salgsinntektene, og dette er jo ikke helt naturlig. Hvordan har lønnskostnadene utviklet seg? Hvis de er redusert, er det jo en sammenheng (mer innleide timer = vareforbruk, mindre egne timer = lønn). Den delen av overskuddet som inne tas ut i utbytte, blir lagt til annen egenkapital. Håper du fikk svar på noe av det du lurte på, skjønte egentlig ikke helt hva du lurte på. Revisor'n Anonymous poster hash: e9d22...40c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #5 Skrevet 9. desember 2014 Jeg ønsker å forstå hva som dekkes av de ulike betegnelse i regnskapet for et mindre konsulentselskap som stort sett driver med salg av konsulenttjenester og har utgifter til kontorlokaler, datamaskiner osv, det vil si typiske kontorutgifter. -Vareforbruk -Andre driftskostnader Når jeg ser på regnskapet over flere år ser jeg at vareforbruket har økt veldig mye mer enn salgsinntektene og lurer jo litt på det. Hvis man ett år går med overskudd etter skatt på f.eks 1 million og tar ut halvparten av dette i utbytte, hvor ser man da den andre halve millionen i neste års regnskap? Eller var det et teit spørsmål ? :-) Takk for svar. Anonymous poster hash: 0d101...542 Konsulenter har vanligvis ikke vareforbruk, da de selger timer (altså lønn). Et evt varekjøp gjelder da sannsynligvis underleverandører. Evt at de f.eks kan ha solgt noe datautstyr i tillegg til konsulenttjenestene (bare et eksempel). Andre driftskostnader er jo da alle andre kostnader (husleie, forsikring, kurs, kontorrekvisita.... ) Du sier at vareforbruket har økt mer enn salgsinntektene, og dette er jo ikke helt naturlig. Hvordan har lønnskostnadene utviklet seg? Hvis de er redusert, er det jo en sammenheng (mer innleide timer = vareforbruk, mindre egne timer = lønn). Den delen av overskuddet som inne tas ut i utbytte, blir lagt til annen egenkapital. Håper du fikk svar på noe av det du lurte på, skjønte egentlig ikke helt hva du lurte på. Revisor'n Anonymous poster hash: e9d22...40c Inne = ikke Anonymous poster hash: e9d22...40c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #6 Skrevet 9. desember 2014 Takk. Kan du også si noe om hva vareforbruk og andre driftsutgifter er for en sånn virksomhet? Stusser over hvorfor firmaet har så høyt vareforbruk i forhold til like virksomheter med samme omsetning. Anonymous poster hash: 0d101...542
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #7 Skrevet 9. desember 2014 Ser nå at jeg allerede hadde fått svar, takk! Men siden jeg har en revisor i andre enden: Hvorfor oppretter noen et holdingselskap for å eie deler av et AS? Anonymous poster hash: 0d101...542
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 Holdingselskapet kan motta utbytte og selge aksjer skattefritt. Det blir imidlertid skatt på utbytte når eier av holdingselskapet tar ut dette. Hvis flere eier et aksjeselskap sammen, kan det oppstå uenighet om når en skal ta ut utbytte. Alle må ta ut samtidig, og skattlegges ved uttak. Derfor kan det være lurt for den aksjonæren som ikke trenger pengene (og ikke vil betale skatten enda) å eie aksjene gjennom holdingselskapet. Hver eier har da hvert sitt holdingselskap. De tar ut utbytte i selskapet "på bunnen" (driftsselskapet). De eierne som trenger penger, tar så utbytte fra holdingselskapet sitt. De andre lar overskuddet stå i sitt holdingselskap (for å ta det ut senere, eller investere i noe annet). Revisor'n Anonymous poster hash: e9d22...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå