Gå til innhold

Noen som jobber med regnskap som kan forklare litt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å forstå hva som dekkes av de ulike betegnelse i regnskapet for et mindre konsulentselskap som stort sett driver med salg av konsulenttjenester og har utgifter til kontorlokaler, datamaskiner osv, det vil si typiske kontorutgifter. 

 

-Vareforbruk

-Andre driftskostnader

 

Når jeg ser på regnskapet over flere år ser jeg at vareforbruket har økt veldig mye mer enn salgsinntektene og lurer jo litt på det.

 

Hvis man ett år går med overskudd etter skatt på f.eks 1 million og tar ut halvparten av dette i utbytte,

hvor ser man da den andre halve millionen i neste års regnskap? Eller var det et teit spørsmål ? :-)

 

Takk for svar.

 

 



Anonymous poster hash: 0d101...542
Skrevet

Den andre halve millionen vil du finne igjen i egenkapitalen året etter

 

Anonymous poster hash: 18a4b...8a4

Skrevet

Altså i balansen

 

Anonymous poster hash: 18a4b...8a4

Skrevet

 

Jeg ønsker å forstå hva som dekkes av de ulike betegnelse i regnskapet for et mindre konsulentselskap som stort sett driver med salg av konsulenttjenester og har utgifter til kontorlokaler, datamaskiner osv, det vil si typiske kontorutgifter.

 

-Vareforbruk

-Andre driftskostnader

 

Når jeg ser på regnskapet over flere år ser jeg at vareforbruket har økt veldig mye mer enn salgsinntektene og lurer jo litt på det.

 

Hvis man ett år går med overskudd etter skatt på f.eks 1 million og tar ut halvparten av dette i utbytte,

hvor ser man da den andre halve millionen i neste års regnskap? Eller var det et teit spørsmål ? :-)

 

Takk for svar.

 

 

 

Anonymous poster hash: 0d101...542

Konsulenter har vanligvis ikke vareforbruk, da de selger timer (altså lønn). Et evt varekjøp gjelder da sannsynligvis underleverandører. Evt at de f.eks kan ha solgt noe datautstyr i tillegg til konsulenttjenestene (bare et eksempel).

Andre driftskostnader er jo da alle andre kostnader (husleie, forsikring, kurs, kontorrekvisita.... )

 

Du sier at vareforbruket har økt mer enn salgsinntektene, og dette er jo ikke helt naturlig. Hvordan har lønnskostnadene utviklet seg? Hvis de er redusert, er det jo en sammenheng (mer innleide timer = vareforbruk, mindre egne timer = lønn).

 

Den delen av overskuddet som inne tas ut i utbytte, blir lagt til annen egenkapital.

 

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på, skjønte egentlig ikke helt hva du lurte på.

 

Revisor'n

 

Anonymous poster hash: e9d22...40c

Skrevet

 

 

Jeg ønsker å forstå hva som dekkes av de ulike betegnelse i regnskapet for et mindre konsulentselskap som stort sett driver med salg av konsulenttjenester og har utgifter til kontorlokaler, datamaskiner osv, det vil si typiske kontorutgifter.

 

-Vareforbruk

-Andre driftskostnader

 

Når jeg ser på regnskapet over flere år ser jeg at vareforbruket har økt veldig mye mer enn salgsinntektene og lurer jo litt på det.

 

Hvis man ett år går med overskudd etter skatt på f.eks 1 million og tar ut halvparten av dette i utbytte,

hvor ser man da den andre halve millionen i neste års regnskap? Eller var det et teit spørsmål ? :-)

 

Takk for svar.

 

 

 

Anonymous poster hash: 0d101...542

Konsulenter har vanligvis ikke vareforbruk, da de selger timer (altså lønn). Et evt varekjøp gjelder da sannsynligvis underleverandører. Evt at de f.eks kan ha solgt noe datautstyr i tillegg til konsulenttjenestene (bare et eksempel).

Andre driftskostnader er jo da alle andre kostnader (husleie, forsikring, kurs, kontorrekvisita.... )

 

Du sier at vareforbruket har økt mer enn salgsinntektene, og dette er jo ikke helt naturlig. Hvordan har lønnskostnadene utviklet seg? Hvis de er redusert, er det jo en sammenheng (mer innleide timer = vareforbruk, mindre egne timer = lønn).

 

Den delen av overskuddet som inne tas ut i utbytte, blir lagt til annen egenkapital.

 

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på, skjønte egentlig ikke helt hva du lurte på.

 

Revisor'n

 

Anonymous poster hash: e9d22...40c

Inne = ikke

 

Anonymous poster hash: e9d22...40c

Skrevet

Takk.

 

Kan du også si noe om hva vareforbruk og andre driftsutgifter er for en sånn virksomhet?

 

Stusser over hvorfor firmaet har så høyt vareforbruk i forhold til like virksomheter med samme omsetning.

 

Anonymous poster hash: 0d101...542

Skrevet

Ser nå at jeg allerede hadde fått svar, takk!

 

Men siden jeg har en revisor i andre enden:

Hvorfor oppretter noen et holdingselskap for å eie deler av et AS?

 

Anonymous poster hash: 0d101...542

Skrevet

Holdingselskapet kan motta utbytte og selge aksjer skattefritt. Det blir imidlertid skatt på utbytte når eier av holdingselskapet tar ut dette.

Hvis flere eier et aksjeselskap sammen, kan det oppstå uenighet om når en skal ta ut utbytte. Alle må ta ut samtidig, og skattlegges ved uttak. Derfor kan det være lurt for den aksjonæren som ikke trenger pengene (og ikke vil betale skatten enda) å eie aksjene gjennom holdingselskapet. Hver eier har da hvert sitt holdingselskap. De tar ut utbytte i selskapet "på bunnen" (driftsselskapet). De eierne som trenger penger, tar så utbytte fra holdingselskapet sitt. De andre lar overskuddet stå i sitt holdingselskap (for å ta det ut senere, eller investere i noe annet).

 

Revisor'n

 

Anonymous poster hash: e9d22...40c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...