Gå til innhold

En time gym i skolen hver dag - håper på regjeringsskifte :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jonas Gahr Støre går nå inn for å få inn en time gym i skolen hver dag. Det er et utrolig bra tiltak med tanke på forebygging av muskel-skjelettplager og andre livsstilssykdommer! :)

For hver krone som brukes forebyggende så sparer man minst ti kroner behandlende, så slike forebyggende tiltak er avgjørende for å opprettholde velferdsstaten i fremtiden.

http://www.dagbladet.no/2014/12/09/nyheter/innenriks/politikk/samfunn/folkehelse/36638928/

Anonymous poster hash: 47834...ea4
Skrevet

På ungdomsskolen der min yngste går nå har de hatt det i årevis allerede :)

Anonymous poster hash: 84716...378
Skrevet

På ungdomsskolen der min yngste går nå har de hatt det i årevis allerede :)

Anonymous poster hash: 84716...378

Så bra! :)

Det har jeg faktisk ikke hørt om noen plasser som har. Hvordan fungerer det hos dere?

Skrevet

Min 5.klassing har 3 timer gym og 1 time svømming i uken.

8.klassingen har 4 timer gym i uken pluss to timer gym i valgfag så han har til sammen 6 timer.

Da vil det jo si at det blir en time mer i uken da, er ikke så stor forskjell det..

Men en time gym hver dag må da være lite praktisk, går jo litt tid til skifting og dusjing så mye av timen forsvinner. Må være bedre med dobbeltime 2-3 ganger i uken.

Anonymous poster hash: 04010...506
Skrevet

8.klassingen har 4 timer gym i uken pluss to timer gym i valgfag så han har til sammen 6 timer.

Da vil det jo si at det blir en time mer i uken da, er ikke så stor forskjell det..

Men en time gym hver dag må da være lite praktisk, går jo litt tid til skifting og dusjing så mye av timen forsvinner. Må være bedre med dobbeltime 2-3 ganger i uken.

Jeg mener det bør settes av tid til det. Det er stor forskjell på fysisk aktivitet daglig og bare 2-3 ganger i uken! Det kan ikke sammenlignes. Blir på samme måte som at noen er en time på treningssenter 2-3 ganger i uken og anser seg selv som veldig aktive, mens de resten av uken kjører bil og sitter på baken uten å gå eller bevege seg.

Ut fra et helseperspektiv så er daglig aktivitet viktig. Spesielt for barn og ungdom som er i utvikling og vekst.

Jeg mener at dette er noe som bør prioriteres, jeg tror ikke vi har råd til å la være.

Skrevet

Jeg mener det bør settes av tid til det. Det er stor forskjell på fysisk aktivitet daglig og bare 2-3 ganger i uken! Det kan ikke sammenlignes. Blir på samme måte som at noen er en time på treningssenter 2-3 ganger i uken og anser seg selv som veldig aktive, mens de resten av uken kjører bil og sitter på baken uten å gå eller bevege seg.

Ut fra et helseperspektiv så er daglig aktivitet viktig. Spesielt for barn og ungdom som er i utvikling og vekst.

Jeg mener at dette er noe som bør prioriteres, jeg tror ikke vi har råd til å la være.

Men da må det mer enn 1 time til, 45 minutters gymtime med bortfall av tid til skifting før og dusjing etterpå er ikke mye akkurat...

Skrevet

Men da må det mer enn 1 time til, 45 minutters gymtime med bortfall av tid til skifting før og dusjing etterpå er ikke mye akkurat...

Der er vi helt enige!

Jeg tror det må settes av mer tid. Og det trenger ikke nødvendigvis gå på bekostning av så mye annet.

Barn/ungdom (og voksne også) lærer bedre når de får avbrudd med fysisk aktivitet. Jeg tror at mange kan få mer ut av den andre undervisningen nettopp fordi de blir mer aktive.

En av grunnene er at man får mer stabilt blodsukker når man er generelt mer fysisk aktiv enn når man ikke er det.

Det å kunne koordinere kroppen sin, god balanse, god kropskontakt og -kontroll viser å gi bedre læreegenskaper på f.eks. matematikk og andre fag.

Men kanskje bør gymfaget oppgraderes med tanke på kompetanse hos lærerne og i "status" også.

Skrevet

Alt er bedre enn det mine har. De får 1 enkelttime gym i uka og ingenting de ukene de er på tur. Da regnes tiden de bruker på å gå dit de skal som gym. De siste 2 ukene før jul og de siste to ukene før sommerferien får de heller ikke gym. Da er gymsalen opptatt. Mine går i 3. og 4. klasse.

Anonymous poster hash: fd6e8...c03

Skrevet

Hva med fritiden til disse elevene. Nå er jeg heldig sånn sett at begge mine på 11 og 15 trener 4 dager i uka +kamp, sykler/går til og fra skolen, venner og til fritidsaktiviteter. Men jeg hører om barn i den alderen som kommer hjem fra skolen, gjør lekser og blir sittende med playstation etc i mange timer.

Tragisk. Foreldre må våkne. De godtar jo en livsstil hos disse barna som ikke er bra!! Om det skulle bli 1 time gym hver dag unnskylder ikke det stillesittende barn og unge på fritiden.

Dessuten. En skoletime er vel ofte 45 min. Så trekker du fra skifting og dusjing...

Barn og unge må ut å røre på seg på fritiden. Er virkelig bekymret over generasjonen som vokser opp nå i forhold til aktivitet, kosthold og dårlige vaner som allerede planter seg godt i tidlig alder. ..

Anonymous poster hash: 61901...643

Skrevet

Gymfaget har høy status her i alle fall. Den gutten som er god i gym har langt høyere status i flokken enn han som er flink til det boklige. Jeg vet ikke hvor mye mer enn det de får de trenger. Her har 1.-2.klassingene doppelttime hver uke (også før jul og sommerfeire) og full turdag i tillegg hvor de er langt av gårde på gåbein. I tillegg har de organiserte aktiviteter som ungene blir med på i hvert langfriminutt (De store organiserer for de små. Tidlig i høst kunne de velge mellom dans og forskjellige ballspill. Er ikke sikker på hvilke aktiviteter de har nå). Det blir en del til sammen.

Skrevet

Hva med fritiden til disse elevene. Nå er jeg heldig sånn sett at begge mine på 11 og 15 trener 4 dager i uka +kamp, sykler/går til og fra skolen, venner og til fritidsaktiviteter. Men jeg hører om barn i den alderen som kommer hjem fra skolen, gjør lekser og blir sittende med playstation etc i mange timer.

Tragisk. Foreldre må våkne. De godtar jo en livsstil hos disse barna som ikke er bra!! Om det skulle bli 1 time gym hver dag unnskylder ikke det stillesittende barn og unge på fritiden.

Dessuten. En skoletime er vel ofte 45 min. Så trekker du fra skifting og dusjing...

Barn og unge må ut å røre på seg på fritiden. Er virkelig bekymret over generasjonen som vokser opp nå i forhold til aktivitet, kosthold og dårlige vaner som allerede planter seg godt i tidlig alder. ..

Problemet er at det blir så lite fritid igjen i uka for de minste. Mine er på skolen og SFO nesten til 17.00. Etter det har de minst 1,5 timer lekser hver dag. De skal spise middag og så må de i seng til ca 20.00 for å være opplagt til en ny dag. Da er det begrenset hvor mange timer aktivitet det er mulig å få presset inn på en vanlig hverdag.

Anonymous poster hash: fd6e8...c03

Skrevet

Jeg er til dels enig. Skolen skal ikke ha eneansvaret for om ungene får rørt seg. Om alle skal opp på et nivå med fire treninger pluss kamp hver bidige uke kan diskuteres. Det avhenger mye av det enkelte barn og i mine øyne skal det også kunne være plass til andre interesser enn kun fysisk trening og om ungene blir vant med å komme seg rundt på gåbein og med sykel/ski så er mye vunnet.

Skrevet

Helt klart, det må ikke bli en sovepute slik at det "forsvarer" stillesitting resten av dagen! Og foreldre har ansvar for å gå foran med gode eksempler, støtte og tilrettelegge for at barna blir mer aktiv.

Det er altfor mange foreldre som fremdeles ikke forstår at de skader barnas helse ved å ikke sikre at barna er aktive nok!

Skrevet

Tror forslaget til Jonas virker mot sin hensikt hvis ikke det tas kraftige grep for å gjøre gymnastikkfaget attraktivt også for de som ikke er aktive i organisert idrett.

Når jeg gikk på skolen fungerte gymmen slik at mange fikk aversjon mot faget. Er sånn tildels fortsatt.

Skrevet

Tror forslaget til Jonas virker mot sin hensikt hvis ikke det tas kraftige grep for å gjøre gymnastikkfaget attraktivt også for de som ikke er aktive i organisert idrett.

Når jeg gikk på skolen fungerte gymmen slik at mange fikk aversjon mot faget. Er sånn tildels fortsatt.

Enig. Innholdet og måten det gjennomføres på har alt å si. Nytter ikke å ha ti timer pr uke om alle utenom de som er talenter på området føler seg mislykket/kjeder seg/opplever det som ubehagelig.

Skrevet

Enig. Innholdet og måten det gjennomføres på har alt å si. Nytter ikke å ha ti timer pr uke om alle utenom de som er talenter på området føler seg mislykket/kjeder seg/opplever det som ubehagelig.

Enig! Kroppsøving er supert, men ikke hvis det gir utbytte bare for dem som allerede er fysisk aktive. Faget bør omarbeides til å bli attraktivt og morsomt også for dem som i utgangspunktet ikke verken er glad i fysisk aktivitet eller er flinke i en eller annen idrettsaktivitet.

Anonymous poster hash: 3d597...849

Skrevet

Det er her jeg mener kompetanse kommer inn. En dyktig gymlærer vil være i stand til å legge opp timer som tar hensyn til alle det meste av tiden.

Det finnes f.eks. masse fysioterapeuter rundt omkring som ikke får jobbe med faget sitt, de kunne kommet inn i opplæring av lærere, det kunne kommet inn mer kompetanse fra idrettsfag som legger vekt på å individualisere samtidig som man gir tilbud til alle. Ikke all gym trengte å være "blodslit", man kan like gjerne legge inn økter som er roligere som fokuserer på kroppsbevissthet, balanse, yoga osv.

Men dette krever mer kompetanse blant lærerne, etter min mening.

Skrevet

Nja..tja..njo.. Vet ikke helt, jeg..

Vi nordmenn har alltid prestert bra i idrett, men ikke fullt så bra resultatmessig i skolen. Vet ikke om jeg er helt for å kutte ned på det teoretiske for å prioritere gym.

Hos oss har de 40 min "morgengym" på SFO før skolestart hver dag. Da er det div ballspill, minirøris osv.

Etter skolen går de rett på SFO og spiser og etter det kan du finne ungene mine på fotballbanen. De trener fotball og håndball 2 ganger i uka også. Pluss kamper og cuper. De er masse i aktivitet allerede.

Jeg syns absolutt det bør være plass for mer fysisk aktivitet i skolen, men som sagt, jeg syns ikke det bør gå på bekostning av de teoretiske fagene.

Men 30 min røris en eller annen gang ila dagen fx, det hadde ikke vært så dumt. Verken for elever eller lærere ;)

Anonymous poster hash: d3f40...910

Skrevet

Jeg synest faktisk gym er et mindre viktig fag! Det mente jeg når jeg gikk på skolen, og på videregående også. Som mor er jeg av samme oppfatning.

Det er hårreisende at det er karakterer i gym som skal telle for valg av både videregående opplæring og høyere utdanning.

Jeg både er og var en sporty person, og jeg har svært aktive barn. Jeg er for frisk luft og et aktivt liv. Men å ha det i skolen er etter min mening tull!

Anonymous poster hash: 62d0d...968

Skrevet

Jeg synest faktisk gym er et mindre viktig fag! Det mente jeg når jeg gikk på skolen, og på videregående også. Som mor er jeg av samme oppfatning.

Det er hårreisende at det er karakterer i gym som skal telle for valg av både videregående opplæring og høyere utdanning.

Jeg både er og var en sporty person, og jeg har svært aktive barn. Jeg er for frisk luft og et aktivt liv. Men å ha det i skolen er etter min mening tull!

Anonymous poster hash: 62d0d...968

Oj....datt du ned fra stellebordet når du var liten??

snakk om å ikke ha skjønt det...

Skrevet

Jeg synes ikke nødvendigvis det er et problem at det er bare en time, som noen tar opp. Selv med bortfall før og etter så vil en halvtime/tre kvarter med aktivitet daglig gjøre stor forskjell. Tenker da at man kan beholde en dobbeltime, som nå, til det pensumrettede, og ha enkelttimene til diverse altiviteter mer for moro. Men veldig viktig med godt opplegg og gode pedagoger!

(og nei, en skoletime er ikke 45min lenger, du som nevnte det)

Anonymous poster hash: 88239...714

Skrevet

Både for og imot. Imot, dersom det tar tid fra andre fag, for det er faktisk lettere for meg som mor å sørge for at barnet mitt er aktiv enn å lære han algebra eller tysk. For, fordi mer aktivitet hjelper på læring. Også ville det vært fantastisk om barn virkelig lærte å svømme i dette landet. Men det er det med logistikken da, hvordan er det mulig å få det til uten å stjele undervisningstid i andre fag? Også har jeg litt begrenset tro på at det vil bli et bredere tilbud fremofr bare flere timer med fotball/hpndball/volleyball.

Også en annen ting, jeg er oppvokst i utlandet og hadde gym 1 time hver dag i hele high school (12- 17 år. Det var vel og bra, men det ga meg egentlig aldri lyst til å være fysisk aktiv og jeg sluttet tvert etter at jeg ble ferdig på denne skolen. For jeg hatet alt av lagsport, var ikke spesielt flink i turn og ellers var lite interessert i chearleading (var skikkelig nerdtype). Så tiltaket som hadde som positiv effekt at jeg var aktiv i 5 år, hadde som negativt effekt at jeg fikk total avsmak på sport og trening i lang tid etterpå. Tok 10 år før jeg våget meg på kamsport (gøy!) og 10 til før jeg begynte å være mer aktiv i hverdagen (dog uten å trene annet enn styrke en gang i blant).

Min personlig erfaring er derfor at det kanskje burde være viktigere å få barn og ungdom til å finne gleden i fysisk aktivitet på egne premisser samt finne den grenen de trives i, fremfor å tvinge alle å sparke fotball eller spille håndball i skolens regi. For de som er flinke på fotballbanen trenger ikke mer trim, mens de som alltid blir valgt sist på laget og foretrekker å lese bøker på fritiden tenger å finne noe de kommer til å ha lyst til å fortsette med som voksne.

Anonymous poster hash: aa29d...592

Skrevet

Både for og imot. Imot, dersom det tar tid fra andre fag, for det er faktisk lettere for meg som mor å sørge for at barnet mitt er aktiv enn å lære han algebra eller tysk. For, fordi mer aktivitet hjelper på læring. Også ville det vært fantastisk om barn virkelig lærte å svømme i dette landet. Men det er det med logistikken da, hvordan er det mulig å få det til uten å stjele undervisningstid i andre fag? Også har jeg litt begrenset tro på at det vil bli et bredere tilbud fremofr bare flere timer med fotball/hpndball/volleyball.

Også en annen ting, jeg er oppvokst i utlandet og hadde gym 1 time hver dag i hele high school (12- 17 år. Det var vel og bra, men det ga meg egentlig aldri lyst til å være fysisk aktiv og jeg sluttet tvert etter at jeg ble ferdig på denne skolen. For jeg hatet alt av lagsport, var ikke spesielt flink i turn og ellers var lite interessert i chearleading (var skikkelig nerdtype). Så tiltaket som hadde som positiv effekt at jeg var aktiv i 5 år, hadde som negativt effekt at jeg fikk total avsmak på sport og trening i lang tid etterpå. Tok 10 år før jeg våget meg på kamsport (gøy!) og 10 til før jeg begynte å være mer aktiv i hverdagen (dog uten å trene annet enn styrke en gang i blant).

Min personlig erfaring er derfor at det kanskje burde være viktigere å få barn og ungdom til å finne gleden i fysisk aktivitet på egne premisser samt finne den grenen de trives i, fremfor å tvinge alle å sparke fotball eller spille håndball i skolens regi. For de som er flinke på fotballbanen trenger ikke mer trim, mens de som alltid blir valgt sist på laget og foretrekker å lese bøker på fritiden tenger å finne noe de kommer til å ha lyst til å fortsette med som voksne.

Det er noe av det mest fornuftige jeg har lest på lenge!

Tommel opp herfra!

Skrevet

På skolen her har 5. og 6. og 7.klasse et fag som heter fysisk fostring på timeplanen to timer i uker (dette kommer i tillegg til de vanlige gymtimene, de har altså både gym og fys.fos på timeplanen) og dette er et fag alle liker altså. Selv de ungene som ikke liker gym liker fys.fos.

Greia er at det er helt valgfritt hva de vil gjøre, men de må være i aktivitet. De trenger ikke ha med gymtøy, men kan ha det om de vil. Alt skolens utstyr står til disposisjon men de kan også ha med utstyr hjemmefra som skateboard, sparkesykkel, bmx-sykkel, ski, akebrett osv. Er det skikkelig grisevær låser de opp den store idrettshallen som ligger ved siden av skolen (ikke gymsalen på skolen, men idrettshallen) og igjen er det valgfritt hva de skal gjøre. Ungene drar frem trampetter og trampoliner, madrasser og bukker, slengtau og bommer. De herjer og leker i 2 timer. De har tilsyn av voksne, men de gjør det de har lyst til. De voksne setter de bare i gang med noe om de blir stående og henge, for de skal være i aktivitet.

Veldig positivt altså, min 5.klassing gleder seg til siste timene på tirsdag med fys.fos.

Skrevet

Min personlig erfaring er derfor at det kanskje burde være viktigere å få barn og ungdom til å finne gleden i fysisk aktivitet på egne premisser samt finne den grenen de trives i, fremfor å tvinge alle å sparke fotball eller spille håndball i skolens regi. For de som er flinke på fotballbanen trenger ikke mer trim, mens de som alltid blir valgt sist på laget og foretrekker å lese bøker på fritiden tenger å finne noe de kommer til å ha lyst til å fortsette med som voksne.Anonymous poster hash: aa29d...592

Det er noe av det mest fornuftige jeg har lest på lenge!

Tommel opp herfra!

Takket. Ser liksom ikke poenget med å "tvangstrene" barn dersom de slutter med en gang de er ferdig med obligatorisk gym. Målet burde ikke først og fremst være å få aktive barn NÅ, men å sikre at de blir aktive voksne, om det så er gjennom å drive med hagearbeid og gå tur eller ved spille innebandy i bedriftslaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...