Gå til innhold

Er Mikal "harry"? I så fall, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg søkte opp navnet Mikal, da vi vurderer det til den lille i magen, og jeg fant mange tråder om det.

Mange syntes det var fint, men veldig mange omtalte det også som "harry".

Jeg klarer ikke helt å se det som harry, og jeg pleier ellers å være enig om hvilke navn som ender på harry-listen :-P

Hva synes du?

Anonymous poster hash: b34f3...247

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt ok, men liker Mikael bedre, det er vel den vanligste formen. "Mikal" ville jeg tenkt var en dialekt-variant, får litt "bondefamilie fra Toten"-assosiasjoner, men synes ikke det er harry. Det er enkelt og ganske fint, og ikke pretensiøst. Det jeg derimot synes er harry, er navn som er alt for elaborerte og "avanserte", og som prøver å være spesielle på en måte som ikke er helt vellykket.

Anonymous poster hash: 5f7f0...8ec

Annonse

Jeg søkte opp navnet Mikal, da vi vurderer det til den lille i magen, og jeg fant mange tråder om det.

Jeg klarer ikke helt å se det som harry, og jeg pleier ellers å være enig om hvilke navn som ender på harry-listen :-P

Hva synes du?

Mikal er et bibelsk navn, så den skrivemåten er ikke noe nytt påfunn :-)

Det er forøvrig et slektsnavn hos oss, derfor vi vurderer det.

Hi

Anonymous poster hash: 15be9...6bd

Off topic, men har du to brukerkontoer?

Hva synes du?

Mikal er et bibelsk navn, så den skrivemåten er ikke noe nytt påfunn :-)

Det er forøvrig et slektsnavn hos oss, derfor vi vurderer det.

Hi

Off topic, men har du to brukerkontoer?

Nei det har jeg ikke. Så merkelig!

Jeg aner ikke hvorfor det står to forskjellige koder der :/

Det er jeg som er HI. Tydelig er ikke anonymkodesystemet helt stødig ;-)

I bibelen var Mikal en kvinne og navnet hadde en helt annen betydning enn Michael. Det er faktisk 20 kvinner i Norge i dag som heter det. Guttenavnet Mikal er en tysk variant av Michael. For meg høres det ut som man har hørt noen si Michael og så skrevet ned det man hørte. Det er vel dette som gjør det litt harry.

Annonse

I bibelen var Mikal en kvinne og navnet hadde en helt annen betydning enn Michael. Det er faktisk 20 kvinner i Norge i dag som heter det. Guttenavnet Mikal er en tysk variant av Michael. For meg høres det ut som man har hørt noen si Michael og så skrevet ned det man hørte. Det er vel dette som gjør det litt harry.

Hvorfor skal Mikal være en tysk variant av Michael?

Har aldri sett eller hørt det der nede - kun her i Norge. Får ikke treff i de tyske online oversiktene heller... (Michael uttales riktinok på en annen måte i Tyskland, men det staves Michael, varianter er Mike (engelsk uttale), Maik, Mischa og Michel (som Emil i Lønneberget heter der nede, er derfor ganske populært.)

Men det blir litt off-topic.

Om det er Mikal som er brukt i slekten deres ville jeg brukt det! Synes ikke det er harry.

Anonymous poster hash: 6f409...a6e

I min familie går Mikal langt tilbake. Den eldste sønnens første sønn har Mikal som mellomnavn. Jeg synes det er et pent navn, finere enn mikael/michael osv... Vi uttaler det med lang a Mikaal.

Anonymous poster hash: e2dea...348

Hvorfor skal Mikal være en tysk variant av Michael?

Har aldri sett eller hørt det der nede - kun her i Norge. Får ikke treff i de tyske online oversiktene heller... (Michael uttales riktinok på en annen måte i Tyskland, men det staves Michael, varianter er Mike (engelsk uttale), Maik, Mischa og Michel (som Emil i Lønneberget heter der nede, er derfor ganske populært.)

Men det blir litt off-topic.

Anonymous poster hash: 6f409...a6e

Jeg vet ikke hvorfor, navneguiden her oppgir det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...