Gå til innhold

Min mor og stefar er gift, mor har særeie på tomta, men hvordan blir huset fordelt mellom meg og halvsøster ved ett arveoppgjør?

Anbefalte innlegg

Ifølge min mor vil jeg kun arve 1/3 av huset, da min mor og stefar er foreldre til man halvsøster. Mamma mener da at min søster vil arve halvparten av huset pga sin far(min stefar),og halvparten av mors del. Dermed 2/3 på min halvsøster og 1/3 på meg. Også blir tomta delt på to siden mamma har særeie på tomta. 

Noen som vet om dette blir riktig?

Anonymous poster hash: 7320a...4b7

Hvis den gjenlevende ikke ønsker å skifte, så er dette riktig. Din stefars eierandel arver ikke du noe av, du arver derimot din egen far en gang i tiden.

Dersom din mor dør først, og din stefar ønsker et skifte, så deles boet i to slik at det kun er din mors halvpart som blir gjenstand for fordeling. Av din mors halvpart går hans rett til ektefellearv på 6G (?) før barns arverett. Resterende etter dette blir dermed delt likt mellom deg og din søster.

I tillegg mener jeg at din mors særeie kun skal deles mellom deg og din søster, men dette kommer nok an på om særeiet er tinglyst til å gjelde også ved dødsfall og ikke kun skilsmisse.

Og motsatt dersom din stefar dør først. Da erverver din mor halvparten av boet pluss ektefellarv, mens resterende med fradrag for gjeld tilfaller din halvsøster.

Endret av Ibsenfrue

Fortsetter under...

Så synd faren din er alkoholiker og dermed etterlater seg 0,-. (Kan det hende du vil bli overrasket der?) Jeg skjønner at det føles veldig urettferdig! Sånn er livet desverre, urettferdig. Det kunne vært motsatt og at du arvet millioner etter din far, mens din søster ble sittende igjen med det deres foreldre har sammen. Jeg vet det ikke er noen trøst, men.. Det er rett og slett noe man må akseptere og en del av å bli voksen. Du har uansett alle muligheter til å bygge deg opp selv, og tjene alle de pengene du vil selv! Lykke til..

Anonymous poster hash: 97755...a0c

Huff, nå leste jeg siste innlegget ditt. Høres ikke hyggelig ut, skjønner ikke at du gidder å stille opp for henne når hun sier rett ut at du er hennes siste prioritet!

Anonymous poster hash: 97755...a0c

En liten avsporing, men jeg greier ikke å dy meg:

Alle dere som mener mor er "slem" fordi hun velger å sikre gjenlevende ektefelle hvis hun dør først, har dere forsøkt å se mors synsvinkel?

Hva ville hylekoret sagt dersom en dame fortalte at hennes mann og far til hennes yngste barn valgte å verne deler av formuen sin på en sånn måte at hans voksne datter kunne kreve å få henne og yngstebarnet kastet ut av hjemmet sitt dersom far døde?

Selvfølgelig velger mor å sikre den økonomiske framtiden til mann og hjemmeboende barn så godt hun kan. Jeg forstår at det er sårt å være særkullsbarn og vite at en del av arven "forsvinner" til stefar, men man kan ikke kreve av sine foreldre at de skal sitte der som en julegris og sylte verdiene sine i påvente av å dø så barna kan arve mest mulig.

Gjest Sommerfuggel

Tråden er kraftig moderert grunnet personangrep.

Dessverre gikk halve tråden med i dragsuget.

Sommerfuggel i vinterland

Brukermoderator

Annonse

En liten avsporing, men jeg greier ikke å dy meg:

Alle dere som mener mor er "slem" fordi hun velger å sikre gjenlevende ektefelle hvis hun dør først, har dere forsøkt å se mors synsvinkel?

Hva ville hylekoret sagt dersom en dame fortalte at hennes mann og far til hennes yngste barn valgte å verne deler av formuen sin på en sånn måte at hans voksne datter kunne kreve å få henne og yngstebarnet kastet ut av hjemmet sitt dersom far døde?

Selvfølgelig velger mor å sikre den økonomiske framtiden til mann og hjemmeboende barn så godt hun kan. Jeg forstår at det er sårt å være særkullsbarn og vite at en del av arven "forsvinner" til stefar, men man kan ikke kreve av sine foreldre at de skal sitte der som en julegris og sylte verdiene sine i påvente av å dø så barna kan arve mest mulig.

Nå setter du det på spissen her.

Det er vanligvis fullstendig andre årsaker til at noen gifter seg enn en tanke om å "sikre" sin ektefelle i tilfelle dødsfall. For mange er den en romantisk erklæring om å dele livet sammen, og skattemessig og juridisk har det gjennom samlivet store fordeler å være gift fremfor å være samboere, særlig når man har felles barn.

De som ønsker å sikre den andre i tilfelle dødsfall, enten det er snakk om samboere eller gifte, de tegner gjerne gjelds- eller dødsfallsforsikring som nettopp medfører at den gjenlevende har råd til å sitte med huset igjen alene, eller kan kjøpe ut særkullsbarna om nødvendig.

I utgangspunktet er det også slik at motsatt problemstilling er ganske vanlig, at den gjenlevende velger å skifte fordi det er vesentlig mer økonomisk lønnsomt for denne og hans/ hennes særkullsbarn.

Endret av Ibsenfrue

Jeg skjønner egentlig ikke problemet eller urettferdighet. Din mor bygger sammen med sin ektefelle, dvs din stefar, verdier gjennom et langt samliv. Når hun dør arver du og din halvsøster henne, minus stefarens andel dersom han er gjenlevende. Dør stefaren arver din halvsøster ham, minus din mors andel som gjenlevende.

I praksis betyr det at din søster arver mer, men det er jo fordi hun får både mors- og farsarven. Du får kun morsarv. At din egen far ikke etterlater seg noe er synd for deg, men det er nå faktum at din søster har både mor og far som har verdier og selvsagt skal hun arve disse.

Gjest Antarctica

Brukermoderator

Ojjjj...

her må det ha vært noe juicy greier. Hva har vi gått glipp av..???

Tror kan hende at det ikke er at Søster arver mer som egentlig er hi sitt problem her.

Men det faktum at moren som hun stiller opp for alt hun kan satt i sitt bryllup å sa at hun gifter seg ene og alene for at hun (HI) skal få minst mulig.

Hadde min mor sagt noe slikt hadde jeg sittet igjen å følt at jeg hadde ekstrem liten verdi i min mors øyne og at jeg var lite elsket og langt under de andre i rangstigen over hvem som betydde noe i hennes liv.

Hi jeg ville nok trekt meg litt unna, ikke vært den som er der og hjelper hele tiden om min mor behandlet meg slik.

Klarer hun seg ikke selv må hun faktisk søke om hjemmehjelp det er ikke du som skal slite deg ut, eller din andre søster som hun tydeligvis setter høyere får stille opp mer.

Anonymous poster hash: 77c73...83e

Du kan ikke ha særeie på tomta som huset står på, og ikke på selve huset. Er det en ubebygd tomt ved siden av? Særeie kan bare anmerkes på gårds og bruksnummer når det gjelder eiendom.

Anonymous poster hash: d5814...ae4

Altså, hadde min mor fortalt meg at hun gifter seg for at jeg som hennes datter skal arve minst mulig, da hadde jammen jeg også reagert! Uansett hva så er ikke det noen man sier til sine barn.

Anonymous poster hash: a63c6...b5a
Gjest Antarctica

Du kan ikke ha særeie på tomta som huset står på, og ikke på selve huset. Er det en ubebygd tomt ved siden av? Særeie kan bare anmerkes på gårds og bruksnummer når det gjelder eiendom. Anonymous poster hash: d5814...ae4

Hun kan eie tomta (aleine) fra før, og deretter bygge et hus på den i samarbeid med mannen.

Annonse

Brukermoderator

Ojjjj...

her må det ha vært noe juicy greier. Hva har vi gått glipp av..???

Sint naken biltyv...

Jeg synes det er dårlig gjort av moren din jeg :( juridisk har søsteren din krav på mer, men jeg som mor hadde aldri gjort slike forskjeller mellom mine døtre!

Anonymous poster hash: eccae...b97

Men HI har vel rett til arv etter sin far også?

Anonymous poster hash: 2b2b4...7af

Det er ikke hennes far, men stefar

Altså, hadde min mor fortalt meg at hun gifter seg for at jeg som hennes datter skal arve minst mulig, da hadde jammen jeg også reagert! Uansett hva så er ikke det noen man sier til sine barn.

Jeg tipper at HI har misforstått hva moren mente her.

Sånn vil det bli for min datter også. Hun vil arve meg, og vårt felles barn vil arve meg og min mann... Det er ikke mer enn rett det da. Min førstefødte vil arve sin egen far.

Jeg synes det er dårlig gjort av moren din jeg :( juridisk har søsteren din krav på mer, men jeg som mor hadde aldri gjort slike forskjeller mellom mine døtre!

Men HI har likevel en egen far, som hun vil arve.

Men HI har likevel en egen far, som hun vil arve.

Ja da er jeg med deg=) Hennes far var visst alkoholiker, og null arv. Men det er jo dessverre sånn det er

Tror kan hende at det ikke er at Søster arver mer som egentlig er hi sitt problem her.

Men det faktum at moren som hun stiller opp for alt hun kan satt i sitt bryllup å sa at hun gifter seg ene og alene for at hun (HI) skal få minst mulig.

Hadde min mor sagt noe slikt hadde jeg sittet igjen å følt at jeg hadde ekstrem liten verdi i min mors øyne og at jeg var lite elsket og langt under de andre i rangstigen over hvem som betydde noe i hennes liv.

Hi jeg ville nok trekt meg litt unna, ikke vært den som er der og hjelper hele tiden om min mor behandlet meg slik.

Klarer hun seg ikke selv må hun faktisk søke om hjemmehjelp det er ikke du som skal slite deg ut, eller din andre søster som hun tydeligvis setter høyere får stille opp mer.

Anonymous poster hash: 77c73...83e

Tusen takk for dette innlegget og forståelsen. Hi

Det ble sagt så rett ut og direkte at det dessverre ikke var mulig å misforstå. Hi

Det ble sagt så rett ut og direkte at det dessverre ikke var mulig å misforstå. Hi

Men da er det likevel både din mor og du som misforstår.

Konsekvensen av å gifte seg er ikke at ett barns arv av to halvsøskens blir mindre. Fordelingen mellom deg og din søster hadde vært den samme uansett om din mor og stefar var gift eller ei.

Hun kan dessuten ikke vite hvem av henne og din stefar som dør først, og arven din i fremtiden blir større når de er gift dersom han dør først, enn dersom de hadde vært samboere- ikke mindre.

Arven din blir derimot mindre dersom de er gift og din mor dør først, enn den hadde blitt dersom de kun var samboere. Forutsatt at det skiftes etter det første dødsfallet. Skiftes det ikke etter det første dødsfallet, blir arven din den samme som den hadde vært dersom de kun var samboere.

Endret av Ibsenfrue

Du kan ikke ha særeie på tomta som huset står på, og ikke på selve huset. Er det en ubebygd tomt ved siden av? Særeie kan bare anmerkes på gårds og bruksnummer når det gjelder eiendom. Anonymous poster hash: d5814...ae4

Hun kan eie tomta (aleine) fra før, og deretter bygge et hus på den i samarbeid med mannen.
Hvordan mener du dette skal føres i grunnboka? Det går ikke an. Den som har hjemmel til eiendommen eier huset som er oppført på eiendommen.

Anonymous poster hash: d5814...ae4

Jeg har en en datter fra før og får en til snart. Når deg kommer til arv så skal begge to evt flere arve akkurat like mye av meg. Jeg gav beskjed til min mann når vi snakket om ett barn at når det kommer til arv skal barna få like mye. Huset skal arves 50/50

Anonymous poster hash: c14ad...393

Du har vel ikke rett på arv fra din stefar med mindre han ønsker det selv?

Du har jo en far, som dessverre i ditt tilfelle har 0 kr, men det er jo fortsatt ikke slik at du har krav på arv fra stefar.

Din mor deler jo likt mellom deg og din halvsøster, men søsteren din vil få mer fordi hun har rett på farsarven fra sin far som er gift med din mor- og ikke fordi din mor bevist har fordelt deg mindre...

Jeg har barn med to ulike menn, og mine to førstefødte arver jo sin far(min eksmann) og ikke min nåværende samboer. Vårt nye felles barn arver meg sammen sine to søsken, og sin far i sin helhet.

Anonymous poster hash: 48eea...0da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...