Gå til innhold

Min mor og stefar er gift, mor har særeie på tomta, men hvordan blir huset fordelt mellom meg og halvsøster ved ett arveoppgjør?

Anbefalte innlegg

Ifølge min mor vil jeg kun arve 1/3 av huset, da min mor og stefar er foreldre til man halvsøster. Mamma mener da at min søster vil arve halvparten av huset pga sin far(min stefar),og halvparten av mors del. Dermed 2/3 på min halvsøster og 1/3 på meg. Også blir tomta delt på to siden mamma har særeie på tomta. 

Noen som vet om dette blir riktig?

Anonymous poster hash: 7320a...4b7

Fortsetter under...

Jeg tenker på det fordi mamma giftet seg med stefar for å sikre han og min halvsøster hvis hun dør. Hun fortalte meg dette her om dagen og jeg føler meg ikke så bra etter jeg hørte dette. Hun ville ikke skrive noe testamente for å sikre meg :(

Se for seg at mor og far har halve huset hver, og at de så fordeler sin del på sine barn. Forutsatt at din stefar kun har et barn, arver i utgangspunktet hun hele hans del. din mor deler sin halvdel mellom sine to (?), ergo får du 1/4 og hun 3/4. Tomta får dere halve hver av om din mor eier den alene.

Men så er det også sånn (såvodt jeg vet) at man kun er pålagt å etterlate 1/3 av verdiene sine til sine barn, så din stefar KAN i teorien velge å testamentere halve sin halvdel av huset til deg så dere arver likt.

Og så kan den gjenlevende selvsagt sitte i uskiftet bo ettersom de har felles barn. Skal på ingen måte være enkelt :-P

Endret av Roheryn

Annonse

Se for seg at mor og far har halve huset hver, og at de så fordeler sin del på sine barn. Forutsatt at din stefar kun har et barn, arver i utgangspunktet hun hele hans del. din mor deler sin halvdel mellom sine to (?), ergo får du 1/4 og hun 3/4. Tomta får dere halve hver av om din mor eier den alene.

Men så er det også sånn (såvodt jeg vet) at man kun er pålagt å etterlate 1/3 av verdiene sine til sine barn, så din stefar KAN i teorien velge å testamentere halve sin halvdel av huset til deg så dere arver likt.

Og så kan den gjenlevende selvsagt sitte i uskiftet bo ettersom de har felles barn. Skal på ingen måte være enkelt :-P

Ja det er dette jeg har fått beskjed om av mamma.. Surra litt i hi.. De har gjort dette for å sikre min stefar og halvsøsterså min stefar kommer nok aldri til å testamentere noe til meg..

Har du ikke en far du kommer til å arve da?

Anonymous poster hash: 97755...a0c

Nei.. Min far er alkoholiker, eier ikke nåla i veggen og jeg vet knapt hvem han er.

Du er sær. Herlighet!

Anonymous poster hash: a270d...04a

Ok. Nå lurte jeg på om min mor hadde rett i det hun sa og ikke hva du syns om mine tanker om det.

Jeg er forresten også i den situasjon at jeg uten de rette forhåndsreglene ville måtte gi fra meg huset hvis mannen døde, og må si jeg forstår din mor i det at hun heller sikrer gjenlevende ektefelle enn å sørge for mest mulig rettferdig fordeling av arven. Tenk hvor ille det ville være for ham om han mister sin kone, for deretter også å bli fratatt deres felles hjem?

I vårt tilfelle velger vi å "rette opp" skaden ved å testamentere så det blir riktig til slutt, sånn at alle barna arver tilnærmet likt etter oss - men samtidig sånn at den gjenlevende ektefelle beholder mest mulig (vi har ikke felles barn og mulighet til uskiftet bo). Så får det være en tillitssak at den som lever lengst faktisk "gir tilbake" til sine stebarn i testamente.

Dette med 1/4 på deg og 3/4 på din søster blir feil når de er gifte for han skal også arve fra henne.

Det blir da enda mindre på deg.

Anonymous poster hash: 7c1b0...9ce

Jøsses! Hyggelig mor du har da! O_o Forstår hun ikke selv hvor vondt dette må være for deg?

Anonymous poster hash: 1e7fb...393

Annonse

Hvis din mor dør først arver hennes mann 1/4 av hennes verdier (utenom særeiet og etter at gjeld er trukket fra) og minimum 4G. Resten fordeles på hennes barn med halvparten på hver. Det vil si at du arver 37,5% av hennes del av husets verdi og andre verdier hun måtte ha. Om hun bare har huset blir det 18,75% av husets verdi.

Hvis han dør først vil din mor på samme måte arve 1/4 av hans verdier, men ettersom de har barn sammen og så vidt jeg forstår han ikke har andre barn så kan hun sitte i uskiftet bo inntil hun dør. Da vil din søster kunne få arven etter sin far og halvparten av arven etter deres felles mor (inklusiv de 25% hun arvet da mannen døde) mens du får halvparten etter din mor.

Når det gjelder tomten vil du og din søster arve halvparten hver om din mors mann dør først. Om han derimot hun dør først vil han også arve 25% av denne slik at du og din søster arver 37,5% av den.

Jeg er ikke helt sikker på at dette er helt korekt, men så vidt jeg har forstått er det slik det blir.

Anonymous poster hash: 854e1...df1

Hvis din mor dør først arver hennes mann 1/4 av hennes verdier (utenom særeiet og etter at gjeld er trukket fra) og minimum 4G. Resten fordeles på hennes barn med halvparten på hver. Det vil si at du arver 37,5% av hennes del av husets verdi og andre verdier hun måtte ha. Om hun bare har huset blir det 18,75% av husets verdi.

Hvis han dør først vil din mor på samme måte arve 1/4 av hans verdier, men ettersom de har barn sammen og så vidt jeg forstår han ikke har andre barn så kan hun sitte i uskiftet bo inntil hun dør. Da vil din søster kunne få arven etter sin far og halvparten av arven etter deres felles mor (inklusiv de 25% hun arvet da mannen døde) mens du får halvparten etter din mor.

Når det gjelder tomten vil du og din søster arve halvparten hver om din mors mann dør først. Om han derimot hun dør først vil han også arve 25% av denne slik at du og din søster arver 37,5% av den.

Jeg er ikke helt sikker på at dette er helt korekt, men så vidt jeg har forstått er det slik det blir.

Anonymous poster hash: 854e1...df1

Ah, jeg visste det var noe som ble for enkelt i mitt regnestykke. Lenge siden jeg satte meg inn i dette...

HI: se bort i fra mitt forrige regnestykke. Selvfølgelig skal også ektefellen arve. Noe annet hadde tatt seg nydelig ut 😛

Hvis det er veldig viktig å vite hvordan det blir anbefaler jeg å snakke med en advokat som driver med arv. Eller banken, det gjorde vi ☺

Så kjipt gjort av moren din da :(

Anonymous poster hash: 66d3f...4bc

Hva er kjipt med det?

Skal hun ikke ha lov til å gifte seg med faren til ungen sin siden hun hadde et barn fra før?

Jeg synes det er dårlig gjort av moren din jeg :( juridisk har søsteren din krav på mer, men jeg som mor hadde aldri gjort slike forskjeller mellom mine døtre!

Anonymous poster hash: eccae...b97

Jeg synes det er dårlig gjort av moren din jeg :( juridisk har søsteren din krav på mer, men jeg som mor hadde aldri gjort slike forskjeller mellom mine døtre!

Moren til hi gjør ingen forskjell på sine døttre.

Begge døtrene arver sine foreldre slik alle barn i Norge gjør.

Men HI har vel rett til arv etter sin far også?

Anonymous poster hash: 2b2b4...7af

Har din mor særeie på tomta så arver vel hi den i sin helhet?

Anonymous poster hash: ada01...8bf

Nei, det blir vel ikke riktig? Særeie er ift ektefelle, og oftest gjelder vel særeie ved skilsmisse - felleseie ved død.

Så hvis felleseie ved død blir stefar sittende med tomten og den deles på morens to døtre ved hans død.

(Glad jeg slipper mine/dine/våre-problematikken!)

Og jeg synes slett ikke HI er ufin som lurer på dette.

Anonymous poster hash: 8c349...399

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...