Gå til innhold

Noen som har hatt et brudd i ankelen men som likevel greide å gå på foten? (Noen radiografer her inne?)

Anbefalte innlegg

Jeg datt forrige lørdag og vridde foten skikkelig i fallet (med høye heler på). Jeg fikk med en gang utrolig vondt i ankelen, så vondt at jeg måtte sitte på bakken i flere minutter før jeg reiste meg. 
Dagene etter og frem til nå har jeg vært ganske halt i foten, uten at det har vært noe hindring for meg i hverdagen. Det ekle er at den veldig ofte blir veldig nummen og dovner hen. Og hvis jeg belaster foten mer ved å f.eks. sitte på huk får jeg vondt i en god stund etterpå.

Jeg pleier egentlig ikke å spørre om slikt på nett, men er dette noe vits å få sjekket hos lege? Kan man ha sånne typer plager ved vrikking så lenge, eller kan det være en form for brudd selv om jeg faktisk greier å gå på foten? 

Anonymous poster hash: 4a073...380

Fortsetter under...

Hvor i ankelen sitter smertene? På utsiden rett under kulen? Høres i såfall ikke ut som brudd. Et kraftig overtråkk kan kjennes i opptil 2 mnd etter skaden skjedde. Bruk foten så mye du tåler. Smertene er ikke farlige :)

Hilsen fysioterapeuten ;)

Hvor i ankelen sitter smertene? På utsiden rett under kulen? Høres i såfall ikke ut som brudd. Et kraftig overtråkk kan kjennes i opptil 2 mnd etter skaden skjedde. Bruk foten så mye du tåler. Smertene er ikke farlige :)

Tusen takk for svar! :)

Smerten sitter akkurat der ja, på utsiden under kulen. Trodde vel ikke innerst inne at den var brukket men syns det er så ubehagelig og rart når den blir helt doven og rar. 

Jeg brakk det tynneste beinet nede ved ankelen. Jeg hørte det smalt idet det skjedde, jeg greide å reise meg opp å gå etterpå. MEN det var fordi jeg hadde stramt snørete støvletter på meg, så det støttet opp beinet. Jeg gikk ganske langt med bruddet, men når jeg endlig fikk satt meg og snørt opp skoen så hovnet foten tvert, tror den ble blå også.

Det var så nært leddet at de tok røntgengjennomlysing mens de beveget ankelen. Heldigvis var det ikke brudd i ankelen, like ovenfor, rent og pent :)

Anonymous poster hash: 48e1c...66e
Gjest Minnieropptatt

Har gått med brudd i ankelen, dvs at jeg fikk beskjed om at det ikke var brudd etter røntgen. Gikk med krykker ca 1,5 uke pga hevelse som ikke ga seg. Henvist til mr som 3 mnd senere viste brudd.

Her kan du se foten min da jeg vrikket foten i beste catwalkstil med høye hæler. Det skjedde i juni og jeg er enda hoven og har vondt. Det tok nesten 2 uker før jeg i det hele tatt klarte å gå med den så gikk noen uker på krykker. Foten håvnet opp og kulen sto ut av skoen så vi dro rett til legevakt for røntgen, men ingen brudd. Sikkert revet av leddbånd. Så det kan ta mye lenger tid enn 2 mnd før det går over. Legen sa det kunne gjøre vondt i 1 år etterpå.

Anonymous poster hash: 9ab6f...a27

post-42-0-70141900-1417991444_thumb.jpg

post-42-0-80356400-1417991476_thumb.jpg

Annonse

Jeg ville definitivt kontaktet lege, det kan være flere ting enn brudd som er verdt å sjekke, og når det gjelder leddbånd osv. gjelder alltid regelen jo før jo bedre.

Anonymous poster hash: f42d5...0ad

Jeg må si meg uenig i denne fysioterapeuten vurdering...

Altså, meget mulig hun har rett i at det "bare" er et kraftig overtråkk. Men vi vet for lite til å konkludere slik hun gjør her!

Det at foten din dovner bor og blir nummen en uke etterpå, det kan være tegn på at nerver er involvert og da SKAL det sjekkes slik at du ikke risikerer å få en varig skade! Jeg vet om minst to som har gått på brudd i ankel eller fot uten store problemer, så selv om det ikke er vanlig, så hender det iblant.

Ikke for å skremme deg, HI, for mest trolig så er det "bare" en kraftig overtråkk. Men hadde du vært min pasient eller noen jeg kjente - eller om det hadde vært meg selv - så hadde jeg ville sjekket det (og jeg har selv latt være å gå til lege med brudd et annet sted som også er vektbærende fordi jeg ikke trodde det var brudd, jeg var "heldig" og har i dag kun litt problemer, det kunne vært mye verre). Bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Å få tatt et røntgenbilde av foten er heller ingen risiko.

Det at det i hovedsak er når og etter du har sittet på huk nummenheten kommer, taler igjen for at det er hevelsen som er årsak til dovenheten og nummenheten, men man kan ikke være sikker. Jeg anbefaler deg å ikke gamble på at det er riktig.

Og en annen ting, slike kraftige overtråkk ville jeg belastet kun inntil litt smerte, ikke presset på for mye.

Ei jeg kjenner opplevde nylig det samme, hun fikk skinne som hun skulle gå med i noen uker.

Etter at hevelse og smerter har gått ned ville jeg brukt tid på stabiliserende øvelser for ankler og bein, og kjøre disse noen måneder, da er det mindre sjanse for at det samme gjentar seg igjen.

Kontakt lege i morgen og få tatt et røntgenbilde just in case.

Hilsen også fysioterapeut

Anonymous poster hash: f7813...9ba

Jeg røk leddbånd i foten under håndballtrening for 15 mnd siden og har fortsatt vondt enkelte stillinger med foten.

Må teipe og brukte skinne i lang tid. Bruker fortsatt skinne på trening.

Jeg var nummen, hoven i over et halvt år og knekker sammen i beinet om jeg f.eks tråkker på en dørterskel!

Slik så beinet mitt ut en stund etter skaden... Var blå litt oppover leggen til og med. Måtte på legevakta pga misfargingen spredte seg oppover leggen og...

Legen der sa en kunne ha vondt ett år!

Hiv og hoi!

God bedring til deg,,,,

post-427045-94778_thumb.jpg

Eldste hos oss brakk et bein i ankelen og kunne gå. Det var smertefullt, men på sykehuset sa de at foten kunne avlastes en stund og så tråkkes forsiktig på. Smertene ville styre dette best.

Det ble kryping og hinking i noen dager før foten kunne brukes mer og mer.

Gikk en stund uten gym da.

Jeg røk leddbånd i foten under håndballtrening for 15 mnd siden og har fortsatt vondt enkelte stillinger med foten.

Jeg var nummen, hoven i over et halvt år og knekker sammen i beinet om jeg f.eks tråkker på en dørterskel!

Slik så beinet mitt ut en stund etter skaden... Var blå litt oppover leggen til og med. Måtte på legevakta pga misfargingen spredte seg oppover leggen og...

Hiv og hoi!

God bedring til deg,,,,

Er akkurat sånn her også:) (Jeg med de to andre bildene:) Blå overalt tilslutt!

Ser flere legge ut bilder som viser hvor ille man kan være "bare" av en forstuelse med leddbåndskade, men det er også mulig å ha brudd både med og uten særlig mye hevelser. Kommer i alle varianter.

Hiv og hoi!

God bedring til deg,,,,

Er akkurat sånn her også:) (Jeg med de to andre bildene:) Blå overalt tilslutt!

Nice😑!!!!

Håper du er blitt bedre av skaden...

Annonse

Da jeg brakk ankelen for hundre år siden, så klarte jeg over hodet ikke og stå på foten engang. Jeg datt bare sammen. Den var så hoven at det ikke var noen tvil forsåvidt. Alle brudd utarter seg jo sikkert ikke likt, jeg er ingen lege. Men jeg var vel omtrent like langt fra og gå på foten, som jorden er fra månen. Og det er ganske langt  :fnise:

Hiv og hoi!

God bedring til deg,,,,

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuuu!!!!!!!!?

Jeg må si meg uenig i denne fysioterapeuten vurdering...

Altså, meget mulig hun har rett i at det "bare" er et kraftig overtråkk. Men vi vet for lite til å konkludere slik hun gjør her!

Det at foten din dovner bor og blir nummen en uke etterpå, det kan være tegn på at nerver er involvert og da SKAL det sjekkes slik at du ikke risikerer å få en varig skade! Jeg vet om minst to som har gått på brudd i ankel eller fot uten store problemer, så selv om det ikke er vanlig, så hender det iblant.

Ikke for å skremme deg, HI, for mest trolig så er det "bare" en kraftig overtråkk. Men hadde du vært min pasient eller noen jeg kjente - eller om det hadde vært meg selv - så hadde jeg ville sjekket det (og jeg har selv latt være å gå til lege med brudd et annet sted som også er vektbærende fordi jeg ikke trodde det var brudd, jeg var "heldig" og har i dag kun litt problemer, det kunne vært mye verre). Bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Å få tatt et røntgenbilde av foten er heller ingen risiko.

Det at det i hovedsak er når og etter du har sittet på huk nummenheten kommer, taler igjen for at det er hevelsen som er årsak til dovenheten og nummenheten, men man kan ikke være sikker. Jeg anbefaler deg å ikke gamble på at det er riktig.

Og en annen ting, slike kraftige overtråkk ville jeg belastet kun inntil litt smerte, ikke presset på for mye.

Ei jeg kjenner opplevde nylig det samme, hun fikk skinne som hun skulle gå med i noen uker.

Etter at hevelse og smerter har gått ned ville jeg brukt tid på stabiliserende øvelser for ankler og bein, og kjøre disse noen måneder, da er det mindre sjanse for at det samme gjentar seg igjen.

Kontakt lege i morgen og få tatt et røntgenbilde just in case.

Hilsen også fysioterapeut

Oi, så ikke dette svaret før nå.

Jeg er verken hoven eller blå i foten, men foten har vært nummen og doven i hele dag. 

Kanskje best med en sjekk ja...

Takk for gode råd!

HI

Jeg datt ned en hel fortauskant (!) med høye hæler, og foten hovnet noe voldsomt opp med én gang. Gikk på jobb dagen etterpå med krykker, men kunne tidvis gå ganske greit på foten. Noen ganger var det utrolig vondt å stå på den, mens andre ganger var det helt greit. Etter seks dager med halting fikk jeg somlet meg til å ta røntgen, da viste det seg at foten var brukket helt av (skråbrudd) to plasser ovenfor ankelen.

Så, kom deg til legen! Umulig å vite om det er brudd eller bare en forstuelse...

Endret av LME1001

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...