Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #1 Skrevet 7. desember 2014 Er i foreldrepermisjon og mistrives i jobben jeg skal tilbake til. Grunnet at jeg får barnehageplass først til høsten, har jeg ikke noe annet valg enn å ta ulønnet permisjon. Men vil det ikke være smartere å si opp jobben og melde meg arbeidsledig? Noen erfaringer rundt dette? Anonymous poster hash: 5725e...e96
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #2 Skrevet 7. desember 2014 Du får ikke dagpenger hvis du ikke har barnepass. Anonymous poster hash: 0b830...691
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #3 Skrevet 7. desember 2014 Har du barnepass da? Hvis du skal motta arbeidsledighetstrygd må du være tilgjengelig for kurs, møter og jobber på dagtid. Hvis du ikke er det er du ikke reell arbeidssøker og har ikke krav på støtte. Anonymous poster hash: d1f1d...e35
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #4 Skrevet 7. desember 2014 Nav er veldig på hugget mot denne type svindel, det er mange som prøver å forlenge permisjonen sin på dagpenger. Kravet for å ha rett på dagpenger er at du er reel arbeidssøker og kan stille på kort varsel. De krever derfor at du har barnepass og vil ha deg på jobbsøkerkurs osv. De kan være litt runde i kanten frem til barnehagestart om du uforskyldt mister jobben, men de er strenge om det er du selv som har sagt opp. Når du selv har sagt opp har du heller ikke krav på dagpenger første to månedene etter at permisjonen er over (karantene) Anonymous poster hash: 5594d...a1b
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #5 Skrevet 7. desember 2014 Økonomisk har det ingenting å si siden du ikke får dagpenger når du ikke har barnepass. På papiret ser det dårligere ut da du får et hull. som arbeidssøker er det lettere å gå jobb hvis du allerede har jobb. Anonymous poster hash: 901ab...eb6
Edelweis Skrevet 7. desember 2014 #6 Skrevet 7. desember 2014 Jeg gikk rett fra perm til dagpenger. Ingen spurte meg angående barnepass. Vi har også utsatt fedrekvoten ettersom jeg går hjemme. Men hadde jeg fått meg en jobb hadde han tatt ut kvota da.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #7 Skrevet 7. desember 2014 Jeg gikk rett fra perm til dagpenger. Ingen spurte meg angående barnepass. Vi har også utsatt fedrekvoten ettersom jeg går hjemme. Men hadde jeg fått meg en jobb hadde han tatt ut kvota da. Nå vil de ha dokumentasjon på barnepass. Anonymous poster hash: e8178...337
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #8 Skrevet 7. desember 2014 Siden du ikke vil få dagpenger på grunn av manglende barnepass ville jeg ha tatt ulønnet permisjon da den er pensjonsgivende, og dessuten vil du fremdeles ha en jobb etterpå dersom du ikke finner en annen Anonymous poster hash: cc482...dbf
Edelweis Skrevet 7. desember 2014 #9 Skrevet 7. desember 2014 Jeg gikk rett fra perm til dagpenger. Ingen spurte meg angående barnepass. Vi har også utsatt fedrekvoten ettersom jeg går hjemme. Men hadde jeg fått meg en jobb hadde han tatt ut kvota da.Nå vil de ha dokumentasjon på barnepass. Anonymous poster hash: e8178...337 Kanskje det er litt forskjellig praksis da? Siden ingen har nevnt det til meg? Jeg har dagmamma tilgjengelig også men ingen har spurt. Får fra januar kontantstøtte også. Også da trodde jeg de kom til å si noe, men neida.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #10 Skrevet 7. desember 2014 Jeg gikk rett fra perm til dagpenger. Ingen spurte meg angående barnepass. Vi har også utsatt fedrekvoten ettersom jeg går hjemme. Men hadde jeg fått meg en jobb hadde han tatt ut kvota da.Nå vil de ha dokumentasjon på barnepass. Anonymous poster hash: e8178...337 Kanskje det er litt forskjellig praksis da? Siden ingen har nevnt det til meg? Jeg har dagmamma tilgjengelig også men ingen har spurt. Får fra januar kontantstøtte også. Også da trodde jeg de kom til å si noe, men neida. Det er sløvt av nav. Gir jo folk gode muligheter til å snylte Anonymous poster hash: 346c8...654
Edelweis Skrevet 7. desember 2014 #11 Skrevet 7. desember 2014 Jeg gikk rett fra perm til dagpenger. Ingen spurte meg angående barnepass. Vi har også utsatt fedrekvoten ettersom jeg går hjemme. Men hadde jeg fått meg en jobb hadde han tatt ut kvota da.Nå vil de ha dokumentasjon på barnepass. Anonymous poster hash: e8178...337 Kanskje det er litt forskjellig praksis da? Siden ingen har nevnt det til meg? Jeg har dagmamma tilgjengelig også men ingen har spurt. Får fra januar kontantstøtte også. Også da trodde jeg de kom til å si noe, men neida. Det er sløvt av nav. Gir jo folk gode muligheter til å snylte Anonymous poster hash: 346c8...654 det kan være. Men så er det også sånne som meg som faktisk er aktiv arbeidssøker også. Hadde jeg blitt tilbudt jobb nå hadde jeg kunne startet etter 1 uke som er kravet.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #12 Skrevet 7. desember 2014 Selv om man går direkte til dagpenger etter foreldrepermisjon, betyr ikke det at man svindler NAV. Jeg kommer til å være arbeidsledig fra januar (når permisjonen er slutt). Jeg søker jobber for harde livet og har barnepass tilgjengelig på kort varsel (min mor som er hjemmeværende). Hvis jeg ikke får meg jobb rett etter permisjon, kommer jeg selvfølgelig til å søke om dagpenger. Jeg oppfyller alle krav til dagpenger etter folketrygdloven, og det er helt innenfor å ha barnet hjemme og å motta kontantstøtte mens man går på dagpenger (så lenge man er reell arbeidssøker og har barnepass). HI, hvis du ønsker å si opp jobben for å være hjemme med barnet, blir det feil å søke dagpenger. Men hvis du sier opp, aktivt søker nye jobber og har barnepass, så vil du i utgangspunktet ha krav på dagpenger (men husk at når du sier opp selv, må du vente åtte uker på dagpengene). Anonymous poster hash: 6875e...c2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå