Gå til innhold

Kan jeg spise spekeskinke hvis jeg steker den?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fant en artikkel om julemat for gravide her:

http://altformamma.no/gravid/100/article/item/null/julemat-for-gravide-og-ammende

Står bland annet dette:

Rull, sylte, kokt skinke, og diverse kjøttpålegg og spekemat er greit så lenge den har vært skikkelig varmebehandlet på over 100 grader i forhold til listeria, eller kjøttet har vært frosset ned i minus 20 grader c i to døgn i forhold til toxoplasmose. Oppbevar det i kjøleskapet i egne bokser slik at det ikke blir utsatt for listeriasmitte, og spis det i god tid før datoen løpe ut.

Så ser ut som det går fint :)

Kanskje et teit spm, men jeg går ut i fra at de ulike kjøttpåleggene i butikkene som rull, sylte osv skal ha gjennomgått enten frysing eller steking før vi som forbrukere får kjøpt dem..? Det er ikke noe vi må passe på selv?

Anonymous poster hash: 2f376...d01

Jeg reagerte på artikkelen som det er linket til angående kjøttpålegg man ikke kan spise fordi jeg mener sylte, rull etc som er vakuumpakket og kjøpt i butikk er trygt. Ringte Gilde og spurte, de bekreftet at alt av oppskåret, vakumpakket kjøttpålegg som de selger er varmebehandlet og trygt for gravide. Det gjelder da ikke spekemat og salami. Dette må varmebehandles i ovn eller stekepanne.

Anonymous poster hash: 0524b...650

Annonse

Jeg reagerte på artikkelen som det er linket til angående kjøttpålegg man ikke kan spise fordi jeg mener sylte, rull etc som er vakuumpakket og kjøpt i butikk er trygt. Ringte Gilde og spurte, de bekreftet at alt av oppskåret, vakumpakket kjøttpålegg som de selger er varmebehandlet og trygt for gravide. Det gjelder da ikke spekemat og salami. Dette må varmebehandles i ovn eller stekepanne.Anonymous poster hash: 0524b...650

kan lett misforstås akkurat det der, litt dårlig poengtert ,oppfattet det på samme måte jeg også, at sylte var fy fy..skal no kose meg med julepålegg jeg :) vi har tom en vakumeringsmaskin slik at jeg kan fryse ned porsjoner av ferskt pålegg og ta opp litt og litt Ila julen :)

Anonymous poster hash: 8e731...4d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...