Gå til innhold

Hvorfor virker ikke smertestillende på meg?

Anbefalte innlegg

Skrev et innlegg her for litt siden ang det å være "immun" mot enkelte typer smertestillende. Sliter med smerter i rygg/ben og har hatt god virkning av tramadol før (sammen med paracet og ibux). Nå bli jeg bare sjuk rett og slett, og spurte legen om å prøve noe annet enn tramadol. Fikk da paralgin forte. Har brukt dette i et par dager nå, minimal smertelindring. Men blir heldigvis ikke sjuk da... Hva gjør jeg?? Hvorfor virker ikke disse tablettene på meg? Fikk til ud av legen og å prøve oxinorm, som jeg vet er mye sterkere enn både paralgin forte og tramadol. Takket nei, da jeg ville prøve paralgin først. Normalt ville dette funket i forhold til hvor store smerter jeg har.

Oxinorm høres skummelt ut! Og jeg har jo egentlig ikke så store smerter at disse tablettene skal være nødvendig! Hva gjør jeg ? Må jeg bare prøve ? Ser for meg at jeg blir ganske "dopa", og det er ikke aktuelt...

Anonymous poster hash: ed8ea...8af

Fortsetter under...

Jeg svarte deg i den andre tråden også, mener jeg.

Be legen om å sjekke deg om du har genvarianter som gjør at du ikke reagerer normalt på slike smertestillende. Tramadol og paralgin forte fungerer ikke på meg (får derimot de fleste bivirkningene, som jeg skrev i den andre tråden din).

Etter en guffen opplevelse på legevakten i fjor hvor de ikke tok meg på alvor fordi to tramadol ikke endret smertene mine (bortsett fra at jeg stadig fikk mer smerter), ble kalt hypokonder og de antydet at jeg trolig var ute etter å skaffe meg sterke medisiner... så tok fastlegen min blodprøver for å sjekke om jeg har disse genvariantene. Av tre typer som ble sjekket hadde jeg avvik på to av dem... og dermed forklarte det alt på hvorfor jeg i alle år ikke har reagert normalt på smertestillende.

Jeg levde med store smerter i mange år (også nervesmerter) for mange år siden. Lærte meg etter hvert å leve med smertene, for jeg hadde ikke effekt av smertestillende og var redd for å gå inn i et pilleproblem hvis jeg skulle begynne å bruke de aller sterkeste.

Få legen din til å sjekke om du er en av de som har en eller flere slike genvarianter, og om han ikke vil sjekke det så bytt lege.

Anonymous poster hash: baed4...81d

Takk for svar 😊 Tramadol fungerte ikke i det hele tatt, mens paralgin forte'n tar kanskje 20 % av smertene. Ikke bra nok i det hele tatt. Hensikten er jo at jeg skal kunne bevege meg uten at det gjør vondt, komme meg i aktivitet/trene og slappe av i kroppen slik at jeg ikke blir anda mer stiv og anspent i kroppen... Har forøvrig fått nozinan for å kunne slappe av/bli trøtt/sove. Vettu hva? Fungerer ikke...😄

Takk for svar Tramadol fungerte ikke i det hele tatt, mens paralgin forte'n tar kanskje 20 % av smertene. Ikke bra nok i det hele tatt. Hensikten er jo at jeg skal kunne bevege meg uten at det gjør vondt, komme meg i aktivitet/trene og slappe av i kroppen slik at jeg ikke blir anda mer stiv og anspent i kroppen... Har forøvrig fått nozinan for å kunne slappe av/bli trøtt/sove. Vettu hva? Fungerer ikke...

He-he... jeg skulle prøve nozinan i vår - fungerte ikke det heller. Ble litt søvnig første kvelden - etter det ble jeg mer våken av dem og fikk masse bivirkninger i steden for ;)

# 2

Skrev et innlegg her for litt siden ang det å være "immun" mot enkelte typer smertestillende. Sliter med smerter i rygg/ben og har hatt god virkning av tramadol før (sammen med paracet og ibux). Nå bli jeg bare sjuk rett og slett, og spurte legen om å prøve noe annet enn tramadol. Fikk da paralgin forte. Har brukt dette i et par dager nå, minimal smertelindring. Men blir heldigvis ikke sjuk da... Hva gjør jeg?? Hvorfor virker ikke disse tablettene på meg? Fikk til ud av legen og å prøve oxinorm, som jeg vet er mye sterkere enn både paralgin forte og tramadol. Takket nei, da jeg ville prøve paralgin først. Normalt ville dette funket i forhold til hvor store smerter jeg har.

Oxinorm høres skummelt ut! Og jeg har jo egentlig ikke så store smerter at disse tablettene skal være nødvendig! Hva gjør jeg ? Må jeg bare prøve ? Ser for meg at jeg blir ganske "dopa", og det er ikke aktuelt...Anonymous poster hash: ed8ea...8af

Prøv å ta Paralgin f. i kombinasjon med Ibux.

Anonymous poster hash: 5dbc6...7f6

Annonse

Be legen sende inn blodprøver for cyp testing. Mannen min fikk nylig tilbake svarene på sine, og disse viste feil på tre alleler. Dette forklarer hvorfor han ikke responderer på Tramadol, PF og andre lignende medikamenter.

Oxinorm høres skummelt ut! Og jeg har jo egentlig ikke så store smerter at disse tablettene skal være nødvendig! Hva gjør jeg ? Må jeg bare prøve ? Ser for meg at jeg blir ganske "dopa", og det er ikke aktuelt...Anonymous poster hash: ed8ea...8af

Prøv å ta Paralgin f. i kombinasjon med Ibux.

Anonymous poster hash: 5dbc6...7f6

Jeg tar 500 mg paracet og 400 mg ibux i tillegg... Minimal virkning... HI

Jeg er visstnok blant dem som ikke får effekt overhodet av morfinpreparater, og enkelte andre typer medikamenter. Jeg måtte blant ha 2,5 ganger dose med narkosemiddel for å bli "borte" før operasjon. Dette skyldes enzymer i leveren som gjør at noen ikke får effekt av enkelte midler, og du kan teste deg hos fastlegen din hvis du ber om dette.

Det kan være en fordel å undersøke dette dersom du mistenker at du ikke responderer på enkelte typer legemidler, og mener det ikke skyldes at du har utvidet "toleransegrensen din".

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/11978/Magnus_Knape_Masteroppgave.pdf?sequence=4

Endret av Ibsenfrue

Be legen sende inn blodprøver for cyp testing. Mannen min fikk nylig tilbake svarene på sine, og disse viste feil på tre alleler. Dette forklarer hvorfor han ikke responderer på Tramadol, PF og andre lignende medikamenter.

Jeg skal helt klart nevne dette for legen. For "noe rart" må det være siden disse tablettene fungerer så dårlig... HI

Jeg er visstnok blant dem som ikke får effekt overhodet av morfinpreparater, og enkelte andre typer medikamenter. Måtte blant ha 2,5 ganger dose for å bli bedøvd under operasjon. Dette er medfødt og skyldes enzymer i leveren, f.eks. CYP2D6 og du kan teste deg hos fastlegen din hvis du ber om dette.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/11978/Magnus_Knape_Masteroppgave.pdf?sequence=4

Opererte for prolaps i ryggen for fire år siden, da funket vanlig narkose som bare rakkern på meg. Regner med det er vanlig morfin i narkose ( jeg er ikke utdannet innen medisin, så mulig jeg ordlegger meg klønete og feil). HI

Takk for svar Tramadol fungerte ikke i det hele tatt, mens paralgin forte'n tar kanskje 20 % av smertene. Ikke bra nok i det hele tatt. Hensikten er jo at jeg skal kunne bevege meg uten at det gjør vondt, komme meg i aktivitet/trene og slappe av i kroppen slik at jeg ikke blir anda mer stiv og anspent i kroppen... Har forøvrig fått nozinan for å kunne slappe av/bli trøtt/sove. Vettu hva? Fungerer ikke...

He-he... jeg skulle prøve nozinan i vår - fungerte ikke det heller. Ble litt søvnig første kvelden - etter det ble jeg mer våken av dem og fikk masse bivirkninger i steden for ;)

# 2

Hehe... Jeg visste at Nozinan ikke ville virke, fikk dem nemlig for noen år siden (prøvde også Vallergan), da jeg slet med insomnia. Måtte knallhard selvdisiplin over flere måneder til for så snu søvnproblemene. Er nok en som generelt sliter med å sovne, men har gått bra i flere år nå ("lakenskrekk"). HI

Jeg er visstnok blant dem som ikke får effekt overhodet av morfinpreparater, og enkelte andre typer medikamenter. Måtte blant ha 2,5 ganger dose for å bli bedøvd under operasjon. Dette er medfødt og skyldes enzymer i leveren, f.eks. CYP2D6 og du kan teste deg hos fastlegen din hvis du ber om dette.

Opererte for prolaps i ryggen for fire år siden, da funket vanlig narkose som bare rakkern på meg. Regner med det er vanlig morfin i narkose ( jeg er ikke utdannet innen medisin, så mulig jeg ordlegger meg klønete og feil). HI

Kjenner ikke bestanddelene i narkose. Men jeg reagerte som sagt nesten ikke på narkose, men fikk etter mye diskusjon mellom lege og sykepleier 2,5 ganger dose før jeg sloknet. Og jeg hadde verken brukt noe med morfin i tidligere eller hatt narkose tidligere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...