Gå til innhold

Erfaringer med å fjerne mandlene (hos voksne)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fjerne mandlene til våren, men har hørt så mye negativt om det. Syk i 2 uker etterpå osv.

Noen innspill?

Anonymous poster hash: fa752...ac3

Fortsetter under...

Skrevet

For meg var det herlig! Har vaert mye plaget, og mye ekle propper som stinket. Uka etter var som en kraftig runde halsvondt, men ikke ille med sterke smertestillende.

Ikke grue deg! Det blir et nytt liv!

Anonymous poster hash: 8b4b2...05a

Skrevet

Jeg opererte bort mandlene da jeg var 22 (hadde gropete mandler hvor det satt seg matrester som råtnet og luktet heeeelt jævlig...), og jeg fikk ALLTID bronkitt hver gang jeg ble forkjølet. Det var to uker med helvete etter operasjonen. Jeg gikk ned 8 kg på 14 dager, klarte knapt få i meg vann. Veldig mye vondt, og så reagerte magen min kraftig på Voltarenen jeg tok sammen med paracet (på resept fra legen), og jeg endte opp med kjempediare på toppen. MEN: angrer ikke på at det er gjort :) Masse lykke til!

Det er veldig forskjellig hvordan man reagerer, noen kan spise normalt etter 1 uke, men jeg kunne altså ikke det.. Var tynn og skalv som et aspeløv - uff, jeg så ikke ut..

Anonymous poster hash: 713a0...130
Skrevet

Jeg opererte da jeg var 17. Livet mitt ble så og si totalt forandret. Har bare vært småforkjøla rundt to ganger i året siden den gang. Hadde infeksjoner i halsen flere ganger i året før jeg ble operert. Sønnen min på 5 skal operere i januar. Legen ga opp å gi han medisiner, mandlene var like hovne uansett.

Anonymous poster hash: 93aa0...cfb
Skrevet

Glemte å legge til at før jeg opererte fikk jeg store betente byller i halsen som måtte kuttes opp og tømmes før jeg kunne operere. Måtte akuttinnlegges. Jeg gikk ned 7 kg på ei uke. Etter operasjon spiste jeg normalt fra dag 1. Så for meg var det så ille i ettertid :)

Skrevet

Jeg anbefaler det! Jeg var 32 da jeg fjernet mine, var ofte syk med halsbetennelse som ble til bronkitt. Jeg var uheldig og hadde mye smerter etterpå i nøyaktig 2 uker. Ble innlagt på nytt etter én uke da jeg ikke klarte å ta til meg noe, hverken mat, væske eller smertestillende tabletter. Fikk kraftigere smertestillende i stikkpiller på sykehuset og ble bedre. Og som sagt, etter 2 uker var alt vondt over og jeg fikk et nytt liv! Herlig liv uten mandler! Jeg ville absolutt gjort det igjen, tross smertene. Det er så verdt det. Lykke til!

Annonse

Skrevet

Glemte å legge til at før jeg opererte fikk jeg store betente byller i halsen som måtte kuttes opp og tømmes før jeg kunne operere. Måtte akuttinnlegges. Jeg gikk ned 7 kg på ei uke. Etter operasjon spiste jeg normalt fra dag 1. Så for meg var det så ille i ettertid :)

Ikke så ille*

Skrevet

For meg var det herlig! Har vaert mye plaget, og mye ekle propper som stinket. Uka etter var som en kraftig runde halsvondt, men ikke ille med sterke smertestillende.

Ikke grue deg! Det blir et nytt liv!

Anonymous poster hash: 8b4b2...05a

Signerer denne! Var helt på samme måte for meg. Aldri angret på at jeg tok dem bort! 😊

Anonymous poster hash: 80c38...d86

Skrevet

Mannen fjernet sine når han passerte 30. Ble reinnlagt etter ei lita uke, masse smerte. Lå inne fra onsdag til søndag, fikk komme hjem. Fikk blødning igjen mandag og ble innlagt igjen. Og fikk styrtblødning den natta på sykehuset, hadde han ikke allerede vært innlagt så tørr jeg ikke å tenke på. Var sykmeldt tilsammen i 3 uker.

Anonymous poster hash: b2831...fff

Skrevet

Jeg måtte akkuttoperere etter at de prøvde å skjære de opp og tømme de. Mandlene var veldig betente.

Jeg var litt sår i halsen i noen dager etterpå. Ble en del suppe og yogurt i begynnelsen. Tok litt smertestillende de første 2 dagene. Ellers så syntes jeg det ikke var så ille.

Ble sykemeldt i 14 dager. Jeg hadde lyst til å begynne å jobbe etter en uke, men legen nektet meg. Ville jeg skulle ta det med ro pga fare for blødninger.

Jeg har fra jeg har vært liten hatt 4-8 halsbetennelser i året. Og da snakker vi ikke sår hals, men skikkelig betente mandler. Har vært syk og sengeliggende med feber opptil en uke av gangen. Har både i barndommen og tenårene prøvd å få de fjernet, men legene har ikke villet.

Jeg har etter jeg fjernet mandlene fått et nytt liv. Ikke vondt i halsen en gang siden de ble fjernet. Har knapt nok vært forkjølet (vet ikke om det har noen sammenheng men).

Anonymous poster hash: 60fb7...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...