Gjest Kira Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Vi har flere ganger smeltet sukker, men det er pokker så varmt. Vi har også forsøkt melis med eggehvite, men den stivnet aldri. I fjor kapitulerte vi og brukte superlim I år ønsker vi å bruke noe som er spiselig, men usikker på om jeg orker å brenne av meg fingrertuppene. Hva bruker dere og finnes det noen gode tips til meg som er en skikkelig dårlig montør?
Klompelompe Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 Jeg bruker alltid sukker, ikke spesielt plaget med brente fingre. Derimot bli glasuren brun etter en stund pga sukkeret. Har aldri prøvd med melis, da vi har eggallergikere i hus og det stivner ikke uten eggehvite...
Guttemamman:-) Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Fikk tips om smelta smørbukk. Sånn karamell. Prøvde det i fjor og det var genialt. Ikke så varmt som sukker og stivner litt tregere så du rekker å justere litt. Og sist men ikke minst så smaker det godt den dagen pepperkakehuset skal knuses 😊
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 smeltet sukker Anonymous poster hash: 82a46...160
mamma_bergen Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Fikk tips om smelta smørbukk. Sånn karamell. Prøvde det i fjor og det var genialt. Ikke så varmt som sukker og stivner litt tregere så du rekker å justere litt. Og sist men ikke minst så smaker det godt den dagen pepperkakehuset skal knuses Men hvordan smelter du det? I en panne/stekepanne?
Plutselig_gravid Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Vi bruker enten smeltet smørbukk eller limpistol. Kommer an på hvor avansert byggverket er
Guttemamman:-) Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Fikk tips om smelta smørbukk. Sånn karamell. Prøvde det i fjor og det var genialt. Ikke så varmt som sukker og stivner litt tregere så du rekker å justere litt. Og sist men ikke minst så smaker det godt den dagen pepperkakehuset skal knuses Men hvordan smelter du det? I en panne/stekepanne? Smelta det bare i en vanlig kjele ( kanskje greit med en som er teflonbelagt) på svak varme.
mamma_bergen Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Fikk tips om smelta smørbukk. Sånn karamell. Prøvde det i fjor og det var genialt. Ikke så varmt som sukker og stivner litt tregere så du rekker å justere litt. Og sist men ikke minst så smaker det godt den dagen pepperkakehuset skal knusesMen hvordan smelter du det? I en panne/stekepanne? Smelta det bare i en vanlig kjele ( kanskje greit med en som er teflonbelagt) på svak varme. Oki Tror jeg skal prøve det i år, det høres nemlig godt ut Og om jeg slipper smeltet sukker blir jeg lykkelig
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 Smelter smørbukk i vannbad i en gryte med varmt vann! Anonymous poster hash: f7d4a...f03
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2014 #10 Skrevet 3. desember 2014 Royal Icing Egghvite (2 stk brukte jeg nå) Melis Sitronsyre (ca 1 teskje) enten fra sånn flaske eller fra en sitron (gjør den blank og kritthvit) Visp dette veldig godt. Du skal ha i så mye melis at det blit veldig tykk. Ikke renne fra vispen. Når du ikke klarer å slå den av vispen er den tykk nok. Bruker sprøytepose og sprøyter kantene som skal settes sammen. Etter ca 10-15 minutter er huset klart til å pyntes. Bruker restene til pynt av hus. Men blander litt vann så icingen ble litt mer flytende (ikke helt rennende). Bruker da også sprøytepose og pynter med og fester nonstop, seigmenn osv med. Sitter som støpt. Det som er fint med icingen er at du kan f.eks dra det litt nedenfor kantene da den blir litt seig, slik at det ser ut som om det henger snø ned fra taket. Anonymous poster hash: 1d7b9...693
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2014 #11 Skrevet 3. desember 2014 Royal Icing Egghvite (2 stk brukte jeg nå) Melis Sitronsyre (ca 1 teskje) enten fra sånn flaske eller fra en sitron (gjør den blank og kritthvit) Visp dette veldig godt. Du skal ha i så mye melis at det blit veldig tykk. Ikke renne fra vispen. Når du ikke klarer å slå den av vispen er den tykk nok. Bruker sprøytepose og sprøyter kantene som skal settes sammen. Etter ca 10-15 minutter er huset klart til å pyntes. Bruker restene til pynt av hus. Men blander litt vann så icingen ble litt mer flytende (ikke helt rennende). Bruker da også sprøytepose og pynter med og fester nonstop, seigmenn osv med. Sitter som støpt. Det som er fint med icingen er at du kan f.eks dra det litt nedenfor kantene da den blir litt seig, slik at det ser ut som om det henger snø ned fra taket. Anonymous poster hash: 1d7b9...693 Bruk miksmaster altså, ikke vanlig visp...... Anonymous poster hash: 1d7b9...693
Gjest Kira Skrevet 3. desember 2014 #12 Skrevet 3. desember 2014 Tusen takk for mange gode tips I år tror jeg at vi skal forsøke med smeltet karamell.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2014 #13 Skrevet 3. desember 2014 Dere som bruker smørbukk: hvor mye trenger man til et hus? Anonymous poster hash: 7488f...3e4
Leirha Skrevet 3. desember 2014 #14 Skrevet 3. desember 2014 Jeg bruker karamell, liker ikke smelta sukker.Bruker sukker, fløte og smør.Samme måte som med sukker, men det må varmes mye lenger, nesten en halvtime og røres i hele tiden.Men det letteste er jo sukker.
det er berre mordi Skrevet 3. desember 2014 #15 Skrevet 3. desember 2014 Tusen takk for mange gode tips I år tror jeg at vi skal forsøke med smeltet karamell. Hei! Smørbukk er superbra. Ha en eller to biter i mikroen i 20 sekund, så er den klar til bruk:)
det er berre mordi Skrevet 3. desember 2014 #16 Skrevet 3. desember 2014 Dere som bruker smørbukk: hvor mye trenger man til et hus? Anonymous poster hash: 7488f...3e4 Nokre få bitar. Resten går i kjeften
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2014 #17 Skrevet 3. desember 2014 Tusen takk for mange gode tips I år tror jeg at vi skal forsøke med smeltet karamell. Hei! Smørbukk er superbra. Ha en eller to biter i mikroen i 20 sekund, så er den klar til bruk:) Mikroen var lurt! Men sånn praktisk, hva smelter man det da i som er stort nok til å dyppe i etterpå? Eller heller du det over i noe? Anonymous poster hash: 7488f...3e4
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #19 Skrevet 4. desember 2014 Annet tips er å pynte før montering! Da renner ikke pynten av!! Selv bruker jeg sukker til montering og melis til pynt, men skal jammen prøve smeltet smørbukk! Høres deilig ut! Anonymous poster hash: 8cc3b...455
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. desember 2014 #20 Skrevet 4. desember 2014 Vi brukte sukker. Men prøver gjerne smørbukk neste år
det er berre mordi Skrevet 4. desember 2014 #21 Skrevet 4. desember 2014 Tusen takk for mange gode tips I år tror jeg at vi skal forsøke med smeltet karamell. Hei! Smørbukk er superbra. Ha en eller to biter i mikroen i 20 sekund, så er den klar til bruk:) Mikroen var lurt! Men sånn praktisk, hva smelter man det da i som er stort nok til å dyppe i etterpå? Eller heller du det over i noe? Anonymous poster hash: 7488f...3e4 Eg hadde eit par bitar på eit tefat, smelta det i mikroen, også sneik eg det utover med ei teskei.
amandine Skrevet 4. desember 2014 #22 Skrevet 4. desember 2014 Jeg debuterte med smørbukk her om dagen, hadde en pose i stekepannen og smeltet det på lav varme. Gikk kjempegreit. Da jeg var ferdig med huset varmet jeg opp igjen og helte resten av karamellen ut på et bakepapir så den fikk bli smørbukk igjen. Ingen brannsår i år!
MTF Skrevet 4. desember 2014 #23 Skrevet 4. desember 2014 Smelter smørbukkarameller og bruker det. Enklere å bruke enn å smelte sukker syns jeg, blir ikke så varmt. Holder veldig godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå