Gå til innhold

4 åringen tok synstest på helsestasjonen....er dette alvorlig?

Anbefalte innlegg

Han så veldig bra, men hadde problemer med nederste linje. Blir derfor henvist til øyelege.

Flere som hadde barn som ikke så nederste linje uten å ende opp med briller?

Eldste har briller, han er veeeldig langsynt. Var mye tårer i tiden da han startet med briller og jeg håper liksom ikke 4 åringen også må ha briller

Anonymous poster hash: 116f1...7da

Fortsetter under...

Jenta vår hadde også problem med nederste linje, men ble ikke sendt videre. Fikk bare beskjed om at de kom til å følge det opp neste gang, og det er vel en stund til vil jeg tro... Uansett bra å få det sjekket for dere, siden storebror bruker briller!

Jenta vår hadde også problem med nederste linje, men ble ikke sendt videre. Fikk bare beskjed om at de kom til å følge det opp neste gang, og det er vel en stund til vil jeg tro... Uansett bra å få det sjekket for dere, siden storebror bruker briller!

h or gammel var barnet ditt da? Dette var 4 års kontroll

Jenta mi trengte briller og ble glad for å få det(det er jo godt å få se skikkelig), det har nok litt med hvordan du snakker om å ha briller osv.

Viktig å fremheve det positive om det er slik at de må ha. Når største har er det vel heller ikke sikkert at minste tenker over at det er rart å starte med det selv.

Anonymous poster hash: 1f84d...ab7

Annonse

Det et supert at de henviser ved tvil! Største her ble henvist etter 4årskontroll. Da han ble sjekket av øyelegen viste det seg at han kun hadde 30% syn igjen på ene øyet. Hadde det ikke blitt oppdaget da, kunne han ha mistet synet helt på ene øyet.

Måtte bruke lapp og fikk briller. Var aldri tårer her. Briller er vel ikke akkurat noe å gråte over? :huh:

Anonymous poster hash: 11c16...92a

Her har alle tre barna gjort det dårlig på synstesten på helsestasjon da de var tre år.. Samme regla hver gang 😊

- klarer ikke synstesten

- kommer tilbake for kontroll, samme resultat,

- blir henvist til øyelege

- alle tre har godt syn

Ikke alltid det betyr noe selv om de blir henvist videre, men er jo kjekt å sjekke det opp.

Lykke til

Anonymous poster hash: 8a953...d2a

Gjest Julia1984

Min 7 åring har briller. Oppdaget at han vært sterkt langsynt på 4 års kontroll. Var aldri noe problem å begynne med briller. Tror det var en lettelse. Min 4 åring er også henvist. Tenker ikke nevneverdig over det. Tenker heller hvor heldige vi er at barna blir fulgt opp😉

Bli også henvist etter 4 års kontroll pga hun ikke klarte alle linjene på begge øynene. Og det stemte, dårlig syn på ene øyet. Trener opp det dårlige øyet med lapp nå.

Anonymous poster hash: f3ea2...d83

Var der nettopp med min fireåring. Han så den nederste linja, men helsesøster sa at han så veldig godt for det var mange av barna som ikke så den. :) Så jeg tolket det som at det det var vanlig å ikke se den.

Mi blir fulgt opp fordi hun ikke så nederste linje. Går til øyelege en gang i året og har gjort det siden hun var 4år, nå er hun 7. Foreløpig ikke briller. Syns det er bra at de følger det opp!

h or gammel var barnet ditt da? Dette var 4 års kontroll

Det var 4-års kontroll dette også! Det var nå for noen uker siden, vi har aldri lagt merke til at hun ikke ser godt!

Annonse

Bedre å få sjekket det ut tidlig enn for sent.

Her har ingen av de klart nederste linje. Begge har vært til vanlig synsundersøkelse hos optiker da jeg syns det var enklest. Begge hadde bra syn, slikt som er normalt for de i den alderen. (Langsynt tror jeg det er de skal være om jeg ikke ts feil, men ikke mye) og briller ble ikke anbefalt.

Hun minste var til flere øyenleger når hun var 6år pga utredelse av en sykdom, perfekt syn og det samme som optiker fant. Klarte selv ikke da nederste linja.

Hun andre fikk sine første briller igår, snart 12 år gammel. Trenger egentlig ikke, men pga migrene og litt slikt så prøver vi for å se om det har noen innvirkning. Han trodde det kunne gjøre at øyne slappet litt sv under lesing, men for generelt var det ikke vits. Hun ser nå nederste linja uten briller.

Anonymous poster hash: e9d49...dec

Vi ble henvist ved 6-mnd-kontrollen vi! Har fått opp oppfølging av øyelege og ortoptist siden! Fordi det skjedde så tidlig har vi sluppet unna lapp siden hun var 2 år ca. Vi er nå til oppfølging hos ortoptist 2 ganger i året og hos øyelege 1 gang i året så lenge det holder seg stabilt. Blir det endring, blir det tettere oppfølging.

Anonymous poster hash: a5319...e9b

Vi ble henvist ved 6-mnd-kontrollen vi! Har fått opp oppfølging av øyelege og ortoptist siden! Fordi det skjedde så tidlig har vi sluppet unna lapp siden hun var 2 år ca. Vi er nå til oppfølging hos ortoptist 2 ganger i året og hos øyelege 1 gang i året så lenge det holder seg stabilt. Blir det endring, blir det tettere oppfølging.

HI her.

Da tolker jeg det sånn at selv om han ikke så nederste linje i testen behøver ikke det bety at han Trenger briller....

• 2 måneder senere...

Vår gutt ble henvist til øyelege ved 4 års kontroll på helsestasjonen. Vi hadde ikke i tankene at han hadde dårlig syn. Han hadde VELDIG dårlig syn... Da vi begynte å lese om symptomene på dårlig syn, var det som å lese om vår gutt. Les hele vår historie og våre erfaringer på min blogg om synsproblemer hos barn på: www.brillemamma.blogg.no

Bloggen er opprettet for å få mer fokus på synsproblemer hos barn. Målet er at vi skal dele vår erfaring med andre i samme situasjon og at vi kanskje kan høste litt av erfaringer fra andre :-)

Titt innom og ta gjerne kontakt om du har noen spørsmål ;)

Vil bare dele en rørende ting som skjedde da nevøen min på fire år fikk briller. Da optikeren satte brillene på han kikket han på moren sin og utbrøt: Mamma! Så pen du er!

Han hadde ikke sett klart, og ingen hadde mistanke, hverken hjemmet eller barnehagen. Så vær takknemlig for at det blir fulgt opp, slev om det selvsagt kan bli litt styr om han må ha briller.

Anonymous poster hash: 1caf9...bdc

Min 4åring bare tullet, og så heller ikke nederste linje.

Sykehus og øyelege fant ut at han hadde perfekt syn.

Jeg har ikke såå stor tro på de testene hos hs, har nemlig hørt om mange barn som ikke klarer nederste linje, blir sent på kontroll hos øyelege og har bra syn. Det er bra de sjekkes da.

Anonymous poster hash: 8a4d0...7ae

Vil bare dele en rørende ting som skjedde da nevøen min på fire år fikk briller. Da optikeren satte brillene på han kikket han på moren sin og utbrøt: Mamma! Så pen du er!

Han hadde ikke sett klart, og ingen hadde mistanke, hverken hjemmet eller barnehagen. Så vær takknemlig for at det blir fulgt opp, slev om det selvsagt kan bli litt styr om han må ha briller.

Anonymous poster hash: 1caf9...bdc

Aaaw.... smelt :)

Anonymous poster hash: 3d88d...0e9

Flott at de henviser videre! Er alt i orden, så er det jo helt fint, men hvis det ikke er det, er det jo veldig viktig å få gjort noe med det med en gang!

Vår ble "oppdaget" på seksmånederskontrollen og vi har hatt oppfølging av øyelege og ortoptist siden det. Er nå 7 år. Der var det sjeling som var problemet. Har ikke brukt lapp siden toårsalderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...