Gå til innhold

Gjorde jeg noe dumt nå??? Bestilte noe på nett tidligere idag. Fikk så en mail fra de varen skal betales hos at de måtte ha en ID

Anbefalte innlegg

Skrevet

bekreftelse at det var jeg som hadde bestilt og at det ikke var svindel.

Har kjøpt hos dem før så vet de er et seriøst selskap,

Men jeg tok bilde av mitt bankkort. Og der kom jo alt med på bildet.

Akkurat når jeg trykket send så tenkte jeg at jeg skulle tatt bilde av passet.

Har jeg gjort noe skikkelig dumt nå?

Uff er nesten litt småkvalm her.

Anonymous poster hash: 5c13b...b0b
Skrevet

De får ikke sikkerhetskoden bak på kortet, som man alltid trenger for å kjøpe noe/bruke kortet (med mindre du har gitt dem den også? ) men neste gang ville jeg nok brukt førerkortet i stedet.

Anonymous poster hash: dccac...14b

Skrevet

Jeg tok bilde av hele kortet så alt ble med på bilde.

Skrevet

har du bankkort med bilde og fødselsnummer? Jeg hadde vært veeeeldig skeptisk til gi ut fødselsnr.

Kan ikke forstå hvorfor de trengte id? Ingen seriøse butikker krever id.

Anonymous poster hash: 859e1...755

Skrevet

Neida, med mindre du tok bilde av begge sider tok du ikke med den 3siffrede koden på kortet.

Skrevet

Neida, med mindre du tok bilde av begge sider tok du ikke med den 3siffrede koden på kortet.

Den står jo bak på kortet :P Sammen med bilde og fødselsnummer.

Men mest sannsynlig er dette svindel. Ville sperret kortet og bestilt nytt. Ingen seriøse ber om slik info eller skal ha behov for det for å sende varer man har bestilt.

Anonymous poster hash: 9a5e0...1a7

Skrevet

Ta kontakt med banken din! De kan se og stoppe svindelforsøk fra kontoen din

Skrevet

Må ha bildet av baksiden for å få med bildet vet du 👍😜👍

Anonymous poster hash: ec008...c20

Skrevet

Nå kan svindlerne også ta opp forbrukslån med ditt fødselsnr. Og du får regningen

Skrevet

Dette lukter svindel. Du burde kontakte banken kjapt.

Skrevet

Svindel.

Anonymous poster hash: b2d77...017

Skrevet

Kan ikke helt skjønne hvordan du fant ut at dette var en grei måte å løse det på..? Men håper det ordner seg! :)

Skrevet

Ville tatt umiddelbar kontakt med banken, samt butikken du har handlet fra. Dette høres ikke rett ut.

Anonymous poster hash: 01eb6...459
Skrevet

Svindel!!

Ingen bedrift trenger dine personlige opplysninger, med mindre du søker kreditt... Ingen!!

Anonymous poster hash: 31a45...d0a

Skrevet

Ring banken din umiddelbart og få sperra kortet.

Skrevet

Tipper bedriften også gjerne vil vite om dette,kangodt være noen som misbruker deres navn for å svindle folk. Ta kontakt med de,og banken. Håper du gjorde dette umiddelbart og sperret kortet ditt. Lykke til.

Skrevet

HI her.

Har vært i kontakt med banken og hun ba meg ta kontakt med de jeg fikk mailen fra imorgen tidlig.

Og hvis det er de som har sendt den så er det et kjent selskap, men jeg gikk på nettbanken og tømte kontoen over på en annen konto. Just incase.

Har handlet mye på nett og aldri vært borti å måtte bekrefte hvem jeg er for noen få 1000 lapper.

Men tok jo bilde kun av baksiden så kortnr har de ikke.

Ringer dem med engang de åpner imorgen.

Skrevet

HI her.

Har vært i kontakt med banken og hun ba meg ta kontakt med de jeg fikk mailen fra imorgen tidlig.

Og hvis det er de som har sendt den så er det et kjent selskap, men jeg gikk på nettbanken og tømte kontoen over på en annen konto. Just incase.

Har handlet mye på nett og aldri vært borti å måtte bekrefte hvem jeg er for noen få 1000 lapper.

Men tok jo bilde kun av baksiden så kortnr har de ikke.

Ringer dem med engang de åpner imorgen.

Nei men de har personnummeret ditt. Hakket verre det...

Anonymous poster hash: 9a5e0...1a7

Skrevet

HI her. Har vært i kontakt med banken og hun ba meg ta kontakt med de jeg fikk mailen fra imorgen tidlig.Og hvis det er de som har sendt den så er det et kjent selskap, men jeg gikk på nettbanken og tømte kontoen over på en annen konto. Just incase. Har handlet mye på nett og aldri vært borti å måtte bekrefte hvem jeg er for noen få 1000 lapper.Men tok jo bilde kun av baksiden så kortnr har de ikke. Ringer dem med engang de åpner imorgen. Anonymous poster hash: 5c13b...b0b

Kortnummeret la du vel inn når du betalte??

Anonymous poster hash: 31a45...d0a

Skrevet

Ja, personnr har de jo :(

Nei, har ikke betalt varen. Det kommet en faktura.

Har som sagt gjort dette før men aldri måtte identifisere meg før de sender varen.

Skrevet

Har bestilt mye på nett. Men aldri vært borti at de må ha hatt ID.

Skal de kredittsjekke deg fordi du skal kunne handle på faktura er det jo nok at du taster personnr. Dette skal ikke bli lagret hos bedriften. Og du skal få et gjenpartsbrev på mail eller i posten om at du er kredittsjekket.

Hvilken nettbutikk har du handlet hos?

Anonymous poster hash: aa57a...7d1
Skrevet

Handlet hos cdon. Bruker få faktura fra Klarna der, men denne gangen var det Collector.

Og har jo hørt om dem også.

Skrevet

Har handlet mye hos Cdon og aldri måtte sende ID. Handlet senest en DVD der i forrige uke. Men sjelden jeg handler over 1000,- kr da, så mulig det har noe med det å gjøre.... Både Klarna og Collector et er seriøse skulle man tro.

Anonymous poster hash: aa57a...7d1
Skrevet

Samme her og aldri handlet for over 1000.- før jeg heller.

Så satser på at det går bra og at det er noe de gjør når det er over en viss sum.

Men har aldri vært borti Collector før, bare hørt om dem.

Skrevet

Handla masse på nett. Både inn og utland. Aldri opplevd noe sånt. Og jeg har handla for over 10 000 kr.

Anonymous poster hash: bff4d...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...