Gå til innhold

Imovane virker ikke lenger

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere korte perioder brukt Imovane 7,5 mg for hjelp til innsovning.

Nå virker den ikke lenger, så jeg lurer på hvor lenge jeg må unngå å ta Imovane for at den skal ha effekt igjen.

Håper noen kan svare meg på dette!:)

Anonymous poster hash: ba4d7...123

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144184543-imovane-virker-ikke-lenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker det av og på og har gjort det i mange år. Fungerer alltid på meg, men jeg er påpasselig med å aldri bruke de i mer enn 3-4 dager i slengen. Bruker man dem i over en uke kan man bli avhengig av de og de vil slutte å virke i samme dose.

Anonymous poster hash: a0440...cda

Bruker det av og på og har gjort det i mange år. Fungerer alltid på meg, men jeg er påpasselig med å aldri bruke de i mer enn 3-4 dager i slengen. Bruker man dem i over en uke kan man bli avhengig av de og de vil slutte å virke i samme dose. Anonymous poster hash: a0440...cda

Det er ikke gitt at de vil slutte å virke i samme dose etter en ukes bruk, men det kan skje.

Anonymous poster hash: 3b021...7b4

Annonse

Jeg bruker de fast og har brukt dem i 5-6 år nå,men jeg har heldigvis sluppet unna at de ikke virker på meg. Det kan gå en natt eller to der jeg ikke har effekt av dem,men så går det over og jeg får sove igjen :)

Anonymous poster hash: 91b5f...4f4

Har ventet opp mot en måned for at de skal virke igjen etter fast bruk over lang tid.

Nå hadde jeg ikke mulighet til å vente en måned på å få sove, så jeg har fått Apodorm..

Heldige deg. Det er kun Apodorm som funker her, men legen vil ikke skrive ut. Hadde de forskrevet fra en lege på Riksen for mange år siden, og aldri følt meg så pigg noen gang da.

Anonymous poster hash: e9026...234

Jeg skjønner ikke at det er så mange unge som får sovetabletter. Mammaen min er 70 år og sover veldig lite. Hele livet ha hun slitt med søvnen, og ligger gjerne våken til 5 - 6 på morgenen før hun sovner 3 - 4 timer. Men sovetabletter, nei det får hun knapt for hun kan jo bli avhengig. Hun får kanskje 2 resepter med 10 tabletter i året, og det må hun mase for å få. Legen snakker om at en blir så fort avhengig, og at livet da blir forferdelig..........

Så hva sier dere for å få sovetabletter, er ikke legene deres restriktive med de?

Jeg synes så snd på mammen min som nesten må krype for legen for å få de.

Selv har jeg fått Imovane en gang uten selv å be om det. Jeg hadde et forferdelig langvarig migreneanfall som gjorde at jeg nesten ikke sov. Da skrev legen min ut en resept med 10 imovane og en hel formaning om å ikke bli avhengig av de.

Anonymous poster hash: 1083c...90c

Annonse

Jeg skjønner ikke at det er så mange unge som får sovetabletter. Mammaen min er 70 år og sover veldig lite. Hele livet ha hun slitt med søvnen, og ligger gjerne våken til 5 - 6 på morgenen før hun sovner 3 - 4 timer. Men sovetabletter, nei det får hun knapt for hun kan jo bli avhengig. Hun får kanskje 2 resepter med 10 tabletter i året, og det må hun mase for å få. Legen snakker om at en blir så fort avhengig, og at livet da blir forferdelig..........

Så hva sier dere for å få sovetabletter, er ikke legene deres restriktive med de?

Selv har jeg fått Imovane en gang uten selv å be om det. Jeg hadde et forferdelig langvarig migreneanfall som gjorde at jeg nesten ikke sov. Da skrev legen min ut en resept med 10 imovane og en hel formaning om å ikke bli avhengig av de.

Min lege ser fordeler og ulemper opp mot hverandre og ser hva som er best for min livskvalitet. Selvsagt skulle jeg helst vært uten, men da er det mye som blir ødelagt..

Ja,jeg er avhengig, men sånn er det og for meg er det verdt det.

Ang din mor ville jeg ha byttet lege. Jobber i helsevesenet og vet at det er svært vanlig at eldre bruker sovemedisin fordi de generelt sover dårlige. Og om din mor ligger våken til morgenen må jo det være helseskadelig over tid.

Min lege ser fordeler og ulemper opp mot hverandre og ser hva som er best for min livskvalitet. Selvsagt skulle jeg helst vært uten, men da er det mye som blir ødelagt..

Ang din mor ville jeg ha byttet lege. Jobber i helsevesenet og vet at det er svært vanlig at eldre bruker sovemedisin fordi de generelt sover dårlige. Og om din mor ligger våken til morgenen må jo det være helseskadelig over tid.

Hun har fått ny fastlege nå, og han er nesten like steil som den forrige desverre :(  Ikke bruker hun noen andre medisiner fast heller, så jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig. Hun blir veldig sliten og fungerer ikke før unødvendig seint på dagen. Men hun er litt den gamle skolen som ikke krever, og har legen vært litt negativ, så tør hun nesten ikke ta det opp igjen

Hun har fått ny fastlege nå, og han er nesten like steil som den forrige desverre :(  Ikke bruker hun noen andre medisiner fast heller, så jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig. Hun blir veldig sliten og fungerer ikke før unødvendig seint på dagen. Men hun er litt den gamle skolen som ikke krever, og har legen vært litt negativ, så tør hun nesten ikke ta det opp igjen

Innsovningstabletter og lignende til eldre er leger som regel veldig restriktive med, fordi mange eldre får en skikkelig hangover. Det kan også øke risikoen for at de faller, med alt det kan føre til (feks hoftebrudd). Så man må nesten veie fordeler og ulemper... 

Så avhengigheten er nå en ting, det er andre ting man også er redd for, og særlig hos eldre.

Anonymous poster hash: 0e8a1...71d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...