Gå til innhold

Hvordan vasker man et gammelt trau?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et trau som jeg skulle vasket litt for støv. Hvordan kan jeg gjøre det?

Anonymous poster hash: 3be65...e07

Skrevet

Er det malt? I så fall, bløt det litt og vask det med myk børste, svamp eller klut.

Umalt? Da kan du skure med skurekost.

Anonymous poster hash: cd6ad...b9e

Skrevet

Bare tørke av det med fuktig klut? Bør jeg smøre noe på det etterpå? Det er ubehandlet.

Hi

Skrevet

Bare tørke av det med fuktig klut? Bør jeg smøre noe på det etterpå? Det er ubehandlet.

Hi

Hvis det er ubehandlet, så kan du gjøre akkurat hva du vil med det. 

Hvis du, som jeg foreslo i stad, skurer det, så kan du bruke trauget, f.eks. til mat. Selvfølgelig kan du også bare tørke av støvet, men da er ikke trauget rent nok til at du f.eks. kan oppbevare mat i det. 

Husk at trauget var gamle-dagers kjøkkenmaskin. Det var i trauget de bl.a. satte og eltet deiger.

Anonymous poster hash: cd6ad...b9e

Skrevet

Jeg sliter det ikke hvis jeg skrubber med børste da?

Hi

Skrevet

Jeg sliter det ikke hvis jeg skrubber med børste da?

Hi

Skal du skrubbe lenge tenkte du? :)

Anonymous poster hash: a9616...1e7

Skrevet

Vaske det med grønnsåpe vann.

Skrub det forsiktig med en børste. Skyll det godt. La det stå og tørke. Har du et rom som det ikke er for varmt i så ville jeg kanskje satt det der noen dager til det vart ordentlig tørt. Fare for at det kan sprekke hvis det tørker for fort.

Anonymous poster hash: aaa9f...812
Skrevet

Takk for tips. Huff er redd for å skade det 😕

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Ubehandlet treverk kan du vel knapt nok skade, hvis du ikke tar i bruk sandpapir... Hvorfor er du redd for å skade det? Det er neppe et riksklenodium?

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har fått det av moren min. Det er etter tippoldemoren min. Så for meg da et klenodium 😊

Skrevet

Jeg har fått det av moren min. Det er etter tippoldemoren min. Så for meg da et klenodium 😊

Har du ikke fått vasket det enda? Og jeg trodde jeg var fæl til å utsette gjøremål 😂

Anonymous poster hash: 0efe6...231

Skrevet

Har du ikke fått vasket det enda? Og jeg trodde jeg var fæl til å utsette gjøremål 😂

Anonymous poster hash: 0efe6...231

Haha! Jeg fant denne tråden da jeg googlet på: hvordan vaske trau. Og da måtte jeg jo legge imn kommentar.

Men joda så neida; har bare tørket det med fuktig klut. Vet fortsatt ikke hvordan jeg vasker det... Og heller ikke hva jeg skal smøre det med..

Skrevet

Et gammelt trau som har stått lenge ubrukt kan det være godt å sette inn med litt olje hvis du først skal vaske det. Ville ha brukt en myk kost eller en sånn svamp med skrubb på ene siden og vasket det med grønnsåpe. Skylle godt og la tørke helt. Så ville jeg ha gnidd det inn med litt god olivenolje og latt det trekke inn før jeg tok det i bruk (bruk i alle fall en type matolje hvis du har tenkt til å ha mat i det!). Har gjort det med flere ubehandlete treredskaper jeg bruker på kjøkkenet, og de ble som nye. 

Et gammelt trefat jeg har vasket jeg med grønnsåpe, og brukte det til å servere pinnekjøtt på julaften. Det trakk til seg mye av fettet fra kjøttet. Burde ha satt det inn med olje på forhånd, men tenkte ikke på det da. 

Anonymous poster hash: 27066...6a0
Skrevet

Sånn type vanlig olivenolje som man bruker på kjøkkenet?

Skrevet

Sånn type vanlig olivenolje som man bruker på kjøkkenet?Anonymous poster hash: 3be65...e07

Jeg ville ikke brukt olivenolje.

Bruk heller en helt nøytral olje uten smak og lukt!

Kjøp en billig en

Anonymous poster hash: b9a72...2ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...