Gå til innhold

Kjenne bevegelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis livmoren har kommet høyt opp, er det lette og kjenne bevegelse da?

Kan jo være andre ting. Men når jeg lå helt stille på sofaen i stad så er jeg helt sikker på at jeg kjente bitte bitte små bevegelser et sted mellom navelen og skambenet.

Kjentes ikke ut som luft. Mer små små dult konsentrert på ett sted.

Jeg er bare 11+4 eller 11+6. Men jordmor ble overrasket over hvor høyt opp livmoren min var kommet.

Barn nr. 2.

Anonymous poster hash: 77469...3e1

Skrevet

Nå kan ikke jeg svare for andre enn meg selv, men jeg har ihvertfall kjent liv veldig tidlig.
DET er noe jeg ikke gidder å diskutere om er mulig eller ikke, for er så lei av å bli møtt med skepsis og bedrevitere og at jeg er litt på forsvaren der.

Jeg har ivertfall fått vite at jeg har en superfølsom livmor, på godt og vondt.
Jeg har hatttt morkake liggende på fremre vegg i alle mine tre svangerskap, noe som er kjent for å dempe barnas spark, og man kjenner gjerne ikke liv før senere, men så er dette så store forskjeller når en kjenner det at det er vanskelig å si når det er mest normalt å kjenne de første tegn til liv.

Med min første kjente jeg tydelig liv i slutten på uke 14, men ble avfeid av folk rundt, som rett og slo kunne finne på å le hånlig.
Jeg var jo tross alt førstegangsgravid..

Andre gang kjente jeg liv da jeg var 12+0. Ingen tvil.

Tredje gang kjente jeg det tydelig rundt samme tid  som du, 11+4 var jeg.
Og jeg var ikke lenger på vei enn jeg trodde heller.
Men ble så lei av å høre at dette ikke var mulig at jeg holdt det for meg selv og ble egentlig ganske deppa, for folks reaksjon altså, var ikke alltid veldig hyggelig.

Jeg snakket oppgitt med gynekologen min da jeg var på tidlig ultralyd med tredje, 12+4, og han sa at det absolutt var mulig, spesielt siden jeg hadde så veldig følsom livmor.
Men at de fleste ikke kjente noen på flere uker enda.
Så han beroliget meg og sa at siden jeg hadde to barn fra før, tross alt visste godt hvordan det kjentes ut.

Så jo, noen kjenner det tidlig.
Men det kan også være lett å forveksle med tarmbevegelse, faktisk ja, vi har mye er luft i tarmene i denne tiden enn normalt, så dette kan ogsp gjøre at vi føler vi kjenner babyen før.

Skrevet

Enig med Leirha :)

Første gang visste jeg ikke hva jeg skulle kjenne, så rundt uke 16 var jeg sikker. Med nr 2 kjente jeg liv rundt uke 11-12. Og nr 3 i uke 10-11. Men har aldri fortalt noen om det utenom mannen min :)

Kan du være gravid med tvillinger?

Skrevet

Takk så mye for svarene deres!

Har jo hatt mye luft og bobler i magen, men dette var annerledes. Er jo så vanskelig og forklare. Bittesmå kilende bobler på et sted.

Får kjenne etter flere ganger! :)

Gøy å høre at flere har kjent, at det kan faktisk være babyen :)

Nei har bare en i magen, vært på ul. Termin er også sikker pga. ivf. Har visst bare stor livmor.

Anonymous poster hash: 77469...3e1

Skrevet

Jeg har også kjent liv tidlig så tidlig. Og begge babyer er født minst to uker før termin, selvom jeg vet når jeg hadde EL. Så jeg tror at noen bare "ruger" litt raskere enn andre, og at man derfor også kjenner liv tidligere.

Skrevet

Jeg har også kjent liv tidlig så tidlig. Og begge babyer er født minst to uker før termin, selvom jeg vet når jeg hadde EL. Så jeg tror at noen bare "ruger" litt raskere enn andre, og at man derfor også kjenner liv tidligere.

Jeg vet ikke helt med det jeg.

Mine to siste svangerskap (før dette), så vet jeg nøyaktig når jeg ble befruktet og termin har stemt  på en prikk ut fra dette (ordinøre UL).

Men jeg har fordi om født etter termin 1 uke og nesten to uker.

Har kjent liv i uke 11-12.

Jeg er nok bare en person som ruger lenger, du er nok en som ruger kortere.

Det er jo forskjeller hos enkelte.

Alle mine tre er kommet ca 1 uke over termin.

SÅ denne gangen legger jeg på en uke, for meg selv.

Gjorde det sist også, så slipper jeg å vente unødig rundt termin :)

Skrevet

At noen "ruger fortere" er bare tull. 

Anonymous poster hash: 4873e...96a

Skrevet

Jo, men noen får alltid før termin, mens andre alltid får etter.

Så derfor kan det virke sånn.Men det er jo ikke det som er tilfelle.

Det er vel gjerne bare hvordan kroppen er instilt.

Alle på min mors side som jeg vet om, inkludert min søster og jeg, har fått flere dager over termin.

Så jeg er veldig innstilt på at dette fjerde barnet også kommer ca 1 uke over termin.

Men det syns jeg er helt ok.

Skrevet

Alle på min mors side som jeg vet om, inkludert min søster og jeg, har fått flere dager over termin.

Så jeg er veldig innstilt på at dette fjerde barnet også kommer ca 1 uke over termin.

Det har overhode ikke noe med "ruging" å gjøre. Lenge leve uvitenhet og folkeopplysningen her inne. 

Skrevet

Det har overhode ikke noe med "ruging" å gjøre. Lenge leve uvitenhet og folkeopplysningen her inne.

Lenge leve kverulering og dårlig humør...

Skrevet

Hva har det å gjøre med da? Det er jo en grunn til at "termin" er fra uke 37-42.. Noen er ferdige uke 37, noen 42. Og det går faktisk igjen i familier. I min familie føder damene gjerne i ukene 38-39.

Skrevet

Jeg tror d er spark! Kjente supertidlig selv :)

Anonymous poster hash: e4d09...26b

Skrevet

Jeg kjente bevegelse da jeg var litt over 11 uker med første. Turte nesten ikke si det til noen etter å ha lest her inne hvordan folk blir latterliggjort for å være så dumme at man ikke kjenner forskjell på luftbobler og babyspark.

Vel, jeg kjente de samme bevegelsene (bare sterkere og sterkere) flere ganger daglig resten av svangerskapet. Og bare et par-tre uker senere fikk både jeg og pappaen til å kjenne det utenpå. Viste seg å være ei spenstig og langbeint frøken...

Så det går absolutt an. Og det handler sikkert mye om hvordan barnet ligger, hvor følsom livmor du har, hvor mye/lite fostervann osv...

Anonymous poster hash: 5c1b8...d91

Skrevet

Jeg kjente liv med sikkerhet da jeg var 12+3, mulig det var kjennbart tidligere, men først 12+3 gikk det opp for meg at det var liv jeg kjente.. Ikke så hyppig den dagen, men tre dager etter var jeg på en tidlig ul og fikk se en sprelsk liten krabat;) og legen sa at det er vanlig for fleregangsfødende spesielt å kjenne liv tidlig;) så jeg er ihvertfall ikke i tvil☺️❤️ Men tror absolutt at de som er førstegangs kan kjenne det tidlig dersom forholdene ligger tilrette og man faktisk klarer å tolke bevegelsene..er jo lett å tenke at det kan være noe annet som tarmer etc. Denne gangen er morkaken festet på bakre vegg så dvs at det ikke blir noe demping mtp spark og sånn senere;) har hatt foran begge svangerskapene så er spent på hvordan det blir nå.. Har følt mye liv de andre gangene også..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...