Gå til innhold

Jeg trenger litt hjelp, tips og råd angående fast føde

Anbefalte innlegg

Min baby blir snart 4 måneder gammel. Flere i barselgruppen begynte med grøt da babyene deres ble så gamle. Jeg lurer på flere ting angående dette, og finner liksom ikke noen svar på nettet som er konkrete nok.

Hva er best å gi babyen i tilvenningsperioden? Grøt? Hva slags grøt? Moste grønnsaker eller frukt?

Hvor lenge pleier en tilvenningsperiode å vare? Hvis babyen reagerer på maten (vondt i magen), skal jeg da fortsette tilvenningen eller stoppe? Når på dagen bør man gi disse smaksprøvene? hvor mye er en smaksprøve? Bør jeg holde meg til en type mat den første tiden eller kan jeg bytte på? Altså, kan jeg gi grøt en dag, potetmos den neste og most banan den tredje for eksempel? Eller er det best å venne babyen til en type mat først, for så å utvide menyen litt etterhvert? Vil jeg merke forandring på babyen etter at vi har begynt med tilvenningen? Vektoppgang, energinivå, søvnrutiner, bleieskift e.l.?

Fortsetter under...

Ammer du? Har babyen fin vektoppgang? Hvis du ammer og alt går fint ville jeg ikke stressa med mat enda. Det er anbefalt å fullamme til 6 mnd og det går helt fint (gjorde det med begge mine :) ).

Du har mange spørsmål her. Anbefaler deg å lese Mat for spedbarn som du sikkert fikk på helsestasjonen, ellers ligger den her på nettet. Du kan også bli med i Hjemmelaget babymat på Facebook eller gå inn på f.eks http://lagbarnemat.wordpress.com/ (ikke min side, men brukt den mye selv etter at babyen var 6 mnd).

Generelt bør du starte med en ting, en ts første dagen, to ts neste, osv.. i f.eks 4-5 dager for å se hvordan barnet reagerer. Deretter innfører du ny matvarer på samme måte. Er umulig å si hvordan babyen din reagerer, er ulikt hvor modnet tarmene er og hva de evt reagerer på. Har gått veldig fint for min del (minsten her er 10 mnd)

Grøt er vel greit å starte med. Bruk gjerne ferdiggrøten 4mndr som er i butikken. Ellers finner du sikkert noen oppskrifter på nett om du vil lage selv. Det er lurt å begynne med et par små skjeer om dagen gjerne i ei uke, så får du merka om baby får vondt i magen. Om hun får trøbbel med å bæsje ,kan du gi sviskemos. Denne lager man enkelt selv. Test en og en matrett av gangen. Når grøten er veletablert,kan man prøve med noe annet. Gjerne noe søtt,for det er det søte babyen er vant til fra morsmelka. Søtpotetmos er veldig søtt og godt. Det er lurt å teste maten tidlig på dagen, i tilfelle hun får vondt i magen,så slipper man altfor mye action på natten. Husk at babyens tunge bare beveger seg ut og inn av munnen,så maten vil bli med tunga ut igjen når babyen smaker på maten. Det betyr altså ikke at hun ikke liker maten eller at hun spytter den ut. Det er sånn jeg har gjort det og kommer til å gjøre denne gangen også :)

Det finnes en brosjyre om kosthold til spedbarn og barn. Den er ganske fin, og du får den sikkert på helsestasjonen.

Gi smaksprøver når babyen er uthvilt og våken. Og gi pupp/flaske først så ikke den er utsultet. Den skal lære å få annet enn pupp/flaske inn i munnen også, og gjøre andre bevegelser med tunga for å få svelget. Ikke gi rett før leggetid i tilfelle mageknip eller andre reaksjoner.

Det er det samme hva du begynner med bare du tar en og en ting. Og gi samme matvarer noen dager før du prøver noe nytt. Ved mageknip ville jeg ventet en stund før jeg prøvde ned samme matvare igjen. Når du introduserer en og en ting, er det lettere å finne ut hvilken matvare babyen reagerer på hvis det skulle komme en reaksjon.

Babyen min er straks 4 mnd, og jeg tenker å begynne og introdusere mat rundt 4,5 mnd. Ventet til 5 mnd med storesøster. Tror ikke jeg merket så stor forskjell etter at hun begynte med mat. Kvelder og netter var stort sett det samme selv da hun fikk full porsjon grøt om kvelden.

He he- ser innlegget mitt er fullt av råd du allerede har fått, men skrev i går kveld, og fikk ikke postet før nå :)

Det er veldig fint at flere skriver det samme, for da får man det jo bekreftet. Har fått mange gode råd her. Helsestasjonen min har vært midt i en flytteprosess, så er mange brosjyrer jeg ikke har fått virker det som. Får etterlyse neste gang jeg skal dit.

Annonse

Ammer du? Har babyen fin vektoppgang? Hvis du ammer og alt går fint ville jeg ikke stressa med mat enda. Det er anbefalt å fullamme til 6 mnd og det går helt fint (gjorde det med begge mine :) ).

Du har mange spørsmål her. Anbefaler deg å lese Mat for spedbarn som du sikkert fikk på helsestasjonen, ellers ligger den her på nettet. Du kan også bli med i Hjemmelaget babymat på Facebook eller gå inn på f.eks http://lagbarnemat.wordpress.com/ (ikke min side, men brukt den mye selv etter at babyen var 6 mnd).

Generelt bør du starte med en ting, en ts første dagen, to ts neste, osv.. i f.eks 4-5 dager for å se hvordan barnet reagerer. Deretter innfører du ny matvarer på samme måte. Er umulig å si hvordan babyen din reagerer, er ulikt hvor modnet tarmene er og hva de evt reagerer på. Har gått veldig fint for min del (minsten her er 10 mnd)

Ja, jeg fullammer og han vokser som en gal! Men han er så utrolig aktiv. Vet ikke om det har noe å si...

Ja, jeg fullammer og han vokser som en gal! Men han er så utrolig aktiv. Vet ikke om det har noe å si

Jeg hadde ikke latt meg stresse av at de andre har begynt med fast føde om du ikke absolutt vil starte nå. Som sagt; så lenge amminga fungerer bra er det anbefalt å fullamme frem til 6 mnd. Min lille var og er meget aktiv, men la godt på seg av melka og det var ingen problem å fullamme til 6 mnd:) Drikker fremdeles mye mm, i tillegg til fire faste måltider.

Min baby blir snart 4 måneder gammel. Flere i barselgruppen begynte med grøt da babyene deres ble så gamle. Jeg lurer på flere ting angående dette, og finner liksom ikke noen svar på nettet som er konkrete nok.

Hva er best å gi babyen i tilvenningsperioden? Grøt? Hva slags grøt? Moste grønnsaker eller frukt?

Hvor lenge pleier en tilvenningsperiode å vare? Hvis babyen reagerer på maten (vondt i magen), skal jeg da fortsette tilvenningen eller stoppe? Når på dagen bør man gi disse smaksprøvene? hvor mye er en smaksprøve? Bør jeg holde meg til en type mat den første tiden eller kan jeg bytte på? Altså, kan jeg gi grøt en dag, potetmos den neste og most banan den tredje for eksempel? Eller er det best å venne babyen til en type mat først, for så å utvide menyen litt etterhvert? Vil jeg merke forandring på babyen etter at vi har begynt med tilvenningen? Vektoppgang, energinivå, søvnrutiner, bleieskift e.l.?

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, så mulig jeg gjentar noe. Jeg er ingen ekspert, men leste litt om dette da min nr en var i den alderen. Jeg har nå ei jente på 7 uker, så det er litt tidlig å begynne med fast føde enda, men jeg blir å prøve samme opplegget med henne.

Først av alt er årsaken til at du ønsker å begynne med fast føde viktig. Dersom det er for at baby virker sulten eller går dårlig opp i vekt, er jo poenget å komme opp i måltidsporsjoner ganske raskt. Hvis det er for at baby skal lære seg å like mye smaker er det noe annet.

Da min nr en var baby var det noen som anbefalte å begynne med smaksporsjoner fra 4-mnd fordi de er mottakelig for å lære seg å lære nye smaker i den alderen og en periode framover (lurer på om det var fram til 8 el 10 mnd).

Jeg gav en teskje om dagen med forskjellige ting. Dette gav jeg etter amming, på formiddagen (så evt magevondt ikke skulle komme på natta). Jeg begynte med kokt potet blandet med mm. Gav det i noen dager. Så gulrot blandet med mm i noen dager. Husker ikke videre rekkefølge, men gav moset avokado, banan, kokt eple, svisker, blomkål, brokkoli +++. Etter hvert blandet jeg flere ting i lag og sluttet med mm i smaksprøvene.

Jeg ga egentlig ikke grøt før vi skulle begynne med det som måltid. Det gjorde jeg like før han var 6 mnd fordi han spiste sså ofte på natta. Da økte jeg ganske raskt opp til full porsjon før jeg begynte å introdusere måltid nr to. Ammet fortsatt mye og alltid før måltid. Fortsatte også med smaksporsjoner en stund.

Gutten er nå 4 år og generelt glad i mat og liker mye forskjellig i forhold til jevnaldrende.

Jeg merket ikke noe på avføringen i den perioden jege gav smaksprøver, men da vi begynte med måltid hadde han forbigående forstoppelse. Det gikk seg raskt til :-) Jeg merket heller ikke noe annet på ham. Han fikk ikke vondt i magen eller andre reaksjoner.

Dette er ingen fasit, men det funket veldig bra for oss.

Lykke til!

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, så mulig jeg gjentar noe. Jeg er ingen ekspert, men leste litt om dette da min nr en var i den alderen. Jeg har nå ei jente på 7 uker, så det er litt tidlig å begynne med fast føde enda, men jeg blir å prøve samme opplegget med henne.

Først av alt er årsaken til at du ønsker å begynne med fast føde viktig. Dersom det er for at baby virker sulten eller går dårlig opp i vekt, er jo poenget å komme opp i måltidsporsjoner ganske raskt. Hvis det er for at baby skal lære seg å like mye smaker er det noe annet.

Da min nr en var baby var det noen som anbefalte å begynne med smaksporsjoner fra 4-mnd fordi de er mottakelig for å lære seg å lære nye smaker i den alderen og en periode framover (lurer på om det var fram til 8 el 10 mnd).

Jeg gav en teskje om dagen med forskjellige ting. Dette gav jeg etter amming, på formiddagen (så evt magevondt ikke skulle komme på natta). Jeg begynte med kokt potet blandet med mm. Gav det i noen dager. Så gulrot blandet med mm i noen dager. Husker ikke videre rekkefølge, men gav moset avokado, banan, kokt eple, svisker, blomkål, brokkoli +++. Etter hvert blandet jeg flere ting i lag og sluttet med mm i smaksprøvene.

Jeg ga egentlig ikke grøt før vi skulle begynne med det som måltid. Det gjorde jeg like før han var 6 mnd fordi han spiste sså ofte på natta. Da økte jeg ganske raskt opp til full porsjon før jeg begynte å introdusere måltid nr to. Ammet fortsatt mye og alltid før måltid. Fortsatte også med smaksporsjoner en stund.

Gutten er nå 4 år og generelt glad i mat og liker mye forskjellig i forhold til jevnaldrende.

Jeg merket ikke noe på avføringen i den perioden jege gav smaksprøver, men da vi begynte med måltid hadde han forbigående forstoppelse. Det gikk seg raskt til :-) Jeg merket heller ikke noe annet på ham. Han fikk ikke vondt i magen eller andre reaksjoner.

Dette er ingen fasit, men det funket veldig bra for oss.

Lykke til!

Takk for bra svar Jeg syntes det om å bare gi smaksprøver hver dag er en veldig god ide, og noe jeg kommer til å gjøre. Jeg gruer meg til å trappe ned på amming, og gru-gleder meg til han skal begynne med annen mat, så ønsker egentlig å drøye det så lenge som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...