Gå til innhold

Dere som elter brøddeig i kenwood major. Hvilket "redskap" bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eltekroken?

K vispen?

Anonymous poster hash: 74b78...ec2

Skrevet

Eltekroken

Anonymous poster hash: 5c2ad...6f4
Skrevet

Eltekroken selvfølgelig.

K-vispen skal du bruke til litt tykke rører, som når du skal vispe smør og sukker hvitt o.l.

Ballingvispen bruker du når du skal piske luft inn i ting, som eggedosis, marengs osv.

Anonymous poster hash: c3df0...928
Skrevet

Har ikke bakt brød, men stor bolledeig. Deigen flyter opp i det hullet og inn i kroken her':/

Anonymous poster hash: cdd29...ce1
Skrevet

Da er deigen for stor.

Anonymous poster hash: fea2a...3e9

Skrevet

Først K vispen og så eltekroken. Får ikke blandet det skikkelig hvis ikke....

Anonymous poster hash: a934a...aaa
Skrevet

Eltekroken.

Skrevet

Alltid eltekroken på deiger. Det blir skikkelig blandet om man har riktig forhold av væske og tørt, og man må naturligvis ikke ha for store mengder i bollen.

Anonymous poster hash: c22e4...c71
Skrevet

Eltekroken.

Da har du for stor deig.

Anonymous poster hash: c1017...b26
Skrevet

Kjøpte denne kjøkkenmaskinen denne uken, og hun på butikken anbefalte K-kroken til brøddeig.  Men jeg har ikke prøvd ennå.

Skrevet

Jeg bruker k vispen... deigen elter seg ikke hvis ikke... bare surrer i rundt på midten... lager stort sett bare pizzadeig da ;-) En sjelden gang bolledeiger o.l. Men har altså ikke fått til å bruke den eltekroken...

Anonymous poster hash: d4a13...6a1

Skrevet

Kjøpte denne kjøkkenmaskinen denne uken, og hun på butikken anbefalte K-kroken til brøddeig.  Men jeg har ikke prøvd ennå.

Ganske spesielt at hun på butikken sa det vil jeg si. Det er ikke det produsenten selv sier. I følge veiledningen som følger med maskinen skal de forskjellige krokene/vispene brukes som følger (har skrevet direkte avskrift her):

- K-rører: Kaker, kjeks, butterdeig, glasur, fyll, vannbakkels og potetmos. 

- Visp: Egg, krem, pannekake/vaffelrøre, sukkerbrød, marengs, ostekake, fromasj, sufflé. Bruk ikke vispen til tyngre deiger (feks vispe smør og sukker hvitt) - ellers kan den bli ødelagt. 

- Eltekrok: Brukes til gjærdeiger. 

Jeg tror nok at hun som lengre opp sa at folk nok ikke bruker maskinen riktig ift hastigheter har rett. Fant nemlig dette ift hastighetsbruk også:

- K-rører: Røre smør og sukker hvitt, start på `min` og øk gradvis til max. Vispe egg i rører, hastighet 4 til max. Blande inn mel, frukt etc, hastighet min til 1. Alt-i-ett-kaker, begynn på min og øk gradvis til max. Smuldre smør/fett i melet, hastighet min til 2. 

- Visp: Øk gradvis til max. 

- Eltekrok: Start på hastighet min, øk gradvis til 1. 

Man skal altså ikke bruke høyere hastighet enn 1 på brøddeiger og andre gjærdeiger. Dette var bl.a. ikke jeg klar over, men jeg tenker definitivt at det er lurt å følge anbefalingene i veiledningen. Egentlig er det jo ganske logisk også, når man tenker etter. Hvor raskt får man eltet deigen for hånd? Man skal ikke stresse eltingen av en deig har jeg alltid hørt. Det er det sikkert noe i. 

Anonymous poster hash: ba19e...cfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...