Gå til innhold

Noen som har en idiotsikker oppskrift eller triks for å få luftige brød?

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å bake brød, men de blir så inmari kompakte. De er kjempegode når de er nybakte, men når de har ligget litt så blir de kompakte og tunge. Jeg vil gjerne prøve en annen oppskrift, for en nybegynner :)

Anonymous poster hash: 54d34...ad9

Fortsetter under...

Har du kjøkkenmaskin? La den gå så deigen blir orntelig elta. Kan gjerne gå i 5min etter den er blanda. Så må du heve deigen nok! Om du begynner med halvparten hvetemel så kam du utforske med mer grovere etterhvert:)

Anonymous poster hash: 507af...a91

Har du kjøkkenmaskin? La den gå så deigen blir orntelig elta. Kan gjerne gå i 5min etter den er blanda. Så må du heve deigen nok! Om du begynner med halvparten hvetemel så kam du utforske med mer grovere etterhvert:)

Anonymous poster hash: 507af...a91

Ja, har en kenwood og elter den i 10 minutter. Hever så i 40 min, og så 30 min i formene.

Jeg lar kjøkkenmaskinen emye i minimum 10 min. Har ikke mer enn halvparten grovt mel. Får alltid luftige brød.

Jeg har laget de ganske grove. Kanskje derfor de ikke er så luftige?

Annonse

12 dl hvetemel

2,5 dl solsikkekjerner

2,5 dl havregryn

2,5 dl grobvakst

1/2 dl linfrø (la ligge i 1/2 dl vann 30 min)

2 ss melis

1 ts salt

2 egg

1 pk fersk gjær

7-8 dl kulturmelk

100 g/1 dl melange

Deigen skal være veldig klissete.

Forheve 1 time og etterheve nesten en time

Anonymous poster hash: 5ae54...846

Jeg lar kjøkkenmaskinen emye i minimum 10 min. Har ikke mer enn halvparten grovt mel. Får alltid luftige brød.

Jeg har laget de ganske grove. Kanskje derfor de ikke er så luftige?

Det er definitivt vanskeligere å få de skikkelig luftige når du har stor andel grovt mel. Det er min erfaring i hvert fall. Jeg har lykkes noen ganger, da har jeg brukt mye væske og deigen har vært veldig våt, elter i 20 min og så hever i 2 timer tilsammen. Da har jeg fått relativt luftige brød, men aldri så luftige som med 40-50% fint mel.

Elte lenge, heve lenge. Det høres ut som om eltingen din er bra, men at du hever litt for kort. Sørg for at deigen er temmelig klissete, for mye mel gir tunge brød. Lurt å bruke annen væske enn vann. Jeg synes surnet melk gir godt resultat. Dessuten tilsetter jeg "Luftigere bakst" i tillegg til mel. Det funker kjempebra!

Autolyse! Genial teknikk, blir et helt annet resultat 😊 Google, eller se f.eks her:

http://lefsklinning.wordpress.com/tag/autolyse/

Anonymous poster hash: b7ffe...afb

Annonse

Det viktigste du gjør, er å elte lenge, gjerne mer enn 10 min, og la deigen/brødene heve lenge. Ikke elt mellom hevingene, da skal du bare forme deigen til brød.

Anonymous poster hash: 32777...0ae

12 dl hvetemel

2,5 dl solsikkekjerner

2,5 dl havregryn

2,5 dl grobvakst

1/2 dl linfrø (la ligge i 1/2 dl vann 30 min)

2 ss melis

1 ts salt

2 egg

1 pk fersk gjær

7-8 dl kulturmelk

100 g/1 dl melange

Deigen skal være veldig klissete.

Forheve 1 time og etterheve nesten en time

Anonymous poster hash: 5ae54...846

Denne så god ut - hvor mange brød blir dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...