Gå til innhold

Henna hårfarge, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett en rar form for hårfarge på utlendingbutikken her jeg bor, og i dag tok jeg den med til kassa for å spørre om den var permanent eller ikke. Han bak kassa så litt forvirra ut men sa "Den skal vare i alle fall 1 mnd", og jeg er jo IKKE på utkikk etter noe permanent, så tenkte bare å prøve den for å teste. Den er jo tross alt lilla. Så søker jeg litt på nettet, og ser at henna-farge ikke går ut av håret igjen?

Denne kostet jo bare 39 kr, og er tydelig et eller annet billig-greier, så hadde planer om å teste på en liten hårstripe først. 
Men noen som har testet denne? Er det permanent altså? Leser også på nett at man ikke kan farge håret med vanlig hårfarge senere hvis man har farget håret med hennafarge?

Er denne typen her: https://www.google.no/search?q=henna+glory&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=OWR3VI6SCcTnywOw1YC4CA&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1517&bih=741&dpr=0.9

Den som er lilla

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Tipper jeg er hennaspesialisten her inne :P Har brukt ren henna så lenge jeg kan huske, men den sorten du viser til er ikke ekte henna. Ren henna gir rødt hår. Vil tro den du har kjøpt er tilsatt ett eller annet som gir denne lilla fargen, dermed er det ikke henna (bare merket som heter det?). Ren henna lar seg ikke vaske ut, men vil falme noe over tid. Helt ærlig hadde jeg ikke turt å bruke den du viser til, både fordi den sannsynligvis ikke lar seg vaske ut (dersom den inneholder henna), men også fordi den kan være tilsatt PPD, et sterkt allergen som er grunnen for de flestes skepsis mot hennafarging. 

Red: man kan selvsagt farge håret med andre farger selv om man har brukt ren henna, men det vil ikke gi "rett" farge så lenge man fortsatt har hennafarge i, fordi hennaen legger seg utenpå håret som et beskyttende lag, i motsetning til konvensjonell hårfarge som trenger inn i hårets skjellag.  Dermed kan man få et feil fargeresultat. 

Endret av PrinsesseHengepupp
Skrevet

Tipper jeg er hennaspesialisten her inne :P Har brukt ren henna så lenge jeg kan huske, men den sorten du viser til er ikke ekte henna. Ren henna gir rødt hår. Vil tro den du har kjøpt er tilsatt ett eller annet som gir denne lilla fargen, dermed er det ikke henna (bare merket som heter det?). Ren henna lar seg ikke vaske ut, men vil falme noe over tid. Helt ærlig hadde jeg ikke turt å bruke den du viser til, både fordi den sannsynligvis ikke lar seg vaske ut (dersom den inneholder henna), men også fordi den kan være tilsatt PPD, et sterkt allergen som er grunnen for de flestes skepsis mot hennafarging. 

Red: man kan selvsagt farge håret med andre farger selv om man har brukt ren henna, men det vil ikke gi "rett" farge så lenge man fortsatt har hennafarge i, fordi hennaen legger seg utenpå håret som et beskyttende lag, i motsetning til konvensjonell hårfarge som trenger inn i hårets skjellag.  Dermed kan man få et feil fargeresultat. 

Hmm oki. Jeg ødela hele håret mitt med bleking og farging for en stund tilbake, så ille at det ble så tyggis at jeg kunne rive håret mitt i to...... Altså det "falt" av :P 

Men har kuret det masse, og bruker kun 8'ukers farge nå.

Da ender den nok i søppla, men vil fortsatt prøve med en liten stripe bare for å se resultatet :P Har så mye hår så kan bare klippe av den stripen hvis det ser helt grusomt ut

Skrevet

Aha. Ekte/ren henna sliter ikke på håret, tvert imot gir det styrke (i land med sort som primær hårfarge brukes henna som hårkur, selv om det ikke gir farge til sort hår) og fungerer som kur/beskyttelse både på skadet og friskt hår. Men det gjelder jo ren, rød henna, så da må man tåle rødt hår, i en eller annen nyanse (avhenger av fargen man har fra før).

Skrevet

Aha. Ekte/ren henna sliter ikke på håret, tvert imot gir det styrke (i land med sort som primær hårfarge brukes henna som hårkur, selv om det ikke gir farge til sort hår) og fungerer som kur/beskyttelse både på skadet og friskt hår. Men det gjelder jo ren, rød henna, så da må man tåle rødt hår, i en eller annen nyanse (avhenger av fargen man har fra før).

Jeg har ofte rødt hår... Det går i svart/lilla/rødt. Som regel har jeg svart.. Men 2 ganger har jeg ønsket lysere hår, og begge gangene har jeg ødelagt håret. 8 runder med bleking og 4 runder med farging setter sitt preg.... Og sånn ellers farger jeg håret ca 1 gang pr 2. mnd :P 

Jeg som forandrer så ofte kan jo ikke ha noe varig.. Egentlig vil jeg bli enda lysere (nå er det mørkebrunt, med rødskjær) men da må jeg nok vente en stund. Ikke pokker om jeg rører bleking etter det som skjedde sist.. Fikk jo sjokk der jeg satt og rev ut store biter med hår.. :P

Skrevet

Henna finnes faktisk både i rød,og sort nyanse. Og det er permanent hårfarge. Veldig sunt for håret. Vi bruker det gjerne som hårkur ( fargen syns ikke så mye i sort hår😝). Det skal både styrke håret og få det til å vokse fortere😊

Annonse

Skrevet

Jeg har ofte rødt hår... Det går i svart/lilla/rødt. Som regel har jeg svart.. Men 2 ganger har jeg ønsket lysere hår, og begge gangene har jeg ødelagt håret. 8 runder med bleking og 4 runder med farging setter sitt preg.... Og sånn ellers farger jeg håret ca 1 gang pr 2. mnd :P 

Jeg som forandrer så ofte kan jo ikke ha noe varig.. Egentlig vil jeg bli enda lysere (nå er det mørkebrunt, med rødskjær) men da må jeg nok vente en stund. Ikke pokker om jeg rører bleking etter det som skjedde sist.. Fikk jo sjokk der jeg satt og rev ut store biter med hår.. :P

Prøv da vel, så permanent er det ikke. Som sagt falmer fargen, uten at jeg med sikkerhet kan si hvor lenge det tar før man kan farge det med andre farger. Som sagt er det en god kur for skadet hår siden hennaen legger seg utenpå håret. 

Skrevet

Henna finnes faktisk både i rød,og sort nyanse. Og det er permanent hårfarge. Veldig sunt for håret. Vi bruker det gjerne som hårkur ( fargen syns ikke så mye i sort hår). Det skal både styrke håret og få det til å vokse fortere

Henna finnes kun i rød, men det finnes noe som på folkemunne kalles black henna, det er egentlig en plante som heter indigo som gir en sort/blålig farge, men har samme effekt som henna i forhold til kur/styrke. Det finnes også farger som kalles black henna på markedet som ikke er hverken henna eller indigo, men som er en kjemisk blanding med mye PPD i. Superviktig å velge rett sort for å unngå skader og/eller allergier. 

Skrevet

Henna finnes faktisk både i rød,og sort nyanse. Og det er permanent hårfarge. Veldig sunt for håret. Vi bruker det gjerne som hårkur ( fargen syns ikke så mye i sort hår). Det skal både styrke håret og få det til å vokse fortere

Henna finnes kun i rød, men det finnes noe som på folkemunne kalles black henna, det er egentlig en plante som heter indigo som gir en sort/blålig farge, men har samme effekt som henna i forhold til kur/styrke. Det finnes også farger som kalles black henna på markedet som ikke er hverken henna eller indigo, men som er en kjemisk blanding med mye PPD i. Superviktig å velge rett sort for å unngå skader og/eller allergier. 

Problemet med denne er at det ikke står noen ting på verken esken eller bruksanvisningen.. Verken innhold, hvor lenge det varer osv.. :S 

Finner ikke noe på nett heller! grr

Skrevet

Problemet med denne er at det ikke står noen ting på verken esken eller bruksanvisningen.. Verken innhold, hvor lenge det varer osv.. :S 

Finner ikke noe på nett heller! grr

På varer som er godkjent for salg i Norge, skal det være en oversikt over hva det inneholder, så du kan anta at dette er en vare som er importert utenom de vanlige kanalene og at den kan inneholde "hva som helst". Kast den og kjøp noe ordentlig (eller aller meste fornuftig, gå til en frisør hvis du skal farge et ødelagt hår).

Anonymous poster hash: 601eb...562

Skrevet

Sort henna finnes og mange bruker det. Slekten min har brukt det fra gud veit når
Skrevet

Nå har jeg prøvd på en tynn stripe i håret. Skal oppdatere resultatet :P
Uansett resultat går den i søppla, jeg var bare sååå nysgjerrig. 

Skrevet

Vil bare opplyse om at henna kan gi aleriksk reaksjon flere år etter man har brukt det, typ 10 år! Denne alergiske reaksjonen er svært uheldig for de som måtte oppleve den.. har man først fått en slin reaksjon kan man aldri farge håret igjenn, og man kan utvikle alergi mot andre type ting som er tilsatt forskjellige stoffer som i farge, mat osv! IKKE bruk henna!

Anonymous poster hash: 84bb3...c0d

Annonse

Skrevet

Ble ingen fargeforskjell i det hele tatt :P

Skrevet

Ble ingen fargeforskjell i det hele tatt :P

Hahaha😂 Herregud, alt mulig dritt som selges altså...

Anonymous poster hash: a50b2...a5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...