Gå til innhold

ang julegaver til voksne tante og onkel barn, hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og meg snakket sammen en dag ang dette. Han har en halvsøster som er nesten 20 år eldre enn han, hun har tre barn der eldste er 22, mellomste 17 og minste er vel 13 eller 14. Vi har ikke mye kontakt med de, kunn i familiesammenhenger. Jeg fortalte samboer at vi sluttet å få gaver etter at vi var konfirmerte, noe som har vært helt greit for oss barna. Han syns og dette hørtes greit ut for det er mange å kjøpe gaver til og de er jo så store nå.

Virket som at søstra ble litt furt, men sa det var greit. Hva gjør dere i deres familie?

Anonymous poster hash: acf0c...736

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bør se an familien synes jeg. Vi har en nevø på 22, han har ingen kontakt med sin far eller andre på den siden av familien, og ingen søsken. Så hvis han ikke fikk gave av tante og onkler, så ville det blitt 2 pakker, en fra mor og en fra besteforeldre på morssiden. Litt stusslig synes jeg, når man såvidt er blitt voksen. Dessuten har vi bare han og ei til, så å kutte ut gaver til dem har ikke vært et tema engang. Vi har heller ikke noe særlig kontakt med ham, men bryr oss jo om ham likevel.

Anonymous poster hash: 7444e...326
Skrevet

Takk for svar. De har en stor familie på mors og fars siden, samtidig med ny familie til mor så gaver blir det til de. Hadde det vært som i din familie hadde det stilt seg annerledes så klart. Vi har aldri vært som tante og onkel for dem, vi er bare 8 år eldre enn eldste der og samboer og halvsøster er heller ikke vokst opp sammen.

Hi

Anonymous poster hash: acf0c...736

Skrevet

Vi har en niese som vi heller ikke har mye kontakt med. Hun er 21 og faren, min manns bror, har vært en elendig far som ikke har stilt opp mer enn han har blitt "tvunget" til. Han har aldri bodd sammen med moren.

For oss er julegave til henne ekstra viktig. Hun skal vite at hun er en del av vår familie selv om hun bor veldig langt borte og faren ikke er spessielt mye involvert i hennes liv.

Anonymous poster hash: f1971...526
Skrevet

Gir ikke, får ikke. De begynte ;)

Anonymous poster hash: aef1e...a1e

Skrevet

Her har gaver forsvunnet når vi er rundt 20år fra tanter og deres barn.

Mine søskenbarn på min fars side gir vi fortsatt julegaver. Meg og min søster går sammen om gaver til de, og vi får fra de og pappan. Ifjor fikk vi også fra moren, selv om de har vært skilt i noen år. Vi har fortsatt litt kontakt. Men dette er en av de koslige gavene på julaften. Ikke store gaver, men koslige gaver. Her ett år fikk vi noen morsomme pepperkakeformer, ikke store dyre greier men kjempekoselig.

Min mors side av familien har vi ikke delt pakker på veldig mange år.

Min manns familie er veldig stor så der er det få vi gir gaver. En av hans søstre vi gir til og får fra. Dette er også små gaver, og gaver som er koslige. Så en må nesten se ann hva familien vil og hva dere vil. For oss kan vi ikke slutte med disse gavene og heller ikke for de. Slik er det bare og det blir ikke jul uten.

Anonymous poster hash: d0296...3d9

Skrevet

I vår familie sluttet man med gaver til tante/onkel barna da de passerte 20 år :)

Men vi hadde ikke hverdagslig kontakt med våre tanter og onkler, kusiner og fettere. Alle bor spredt rundt i landet og vi så hverandre dermed begrenset. 

Jeg tenker at det blir litt annerledes hvis familien enten er veldig liten eller hvis man har hyppig kontakt og kjenner hverandre godt.

Skrevet

Her har vi sluttet å gi noe særlig gaver til mannens onkelbarn etter at de flyttet hjemmefra og etablerte seg selv, det er ikke veldig tett kontakt i mannens familie og vi møter de ikke i familesammenkomster en gang. Ser de kanskje 1 gang i året, de er 14 og 30 år gamle. Vi gir de et julekort med en hyggelig hilsen og en flaske vin, en eske fin konfekt e.l., altså baren en symbolsk gave til rundt 100 kr (barna deres får ingenting).

Tantebarna på min side kommer jeg aldri til å slutte med å gi gaver, vi har et kjempenært og tett forhold, ser hverandre ofte og jeg er veldig glad i dem.

Anonymous poster hash: a69e4...6fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...