Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #1 Skrevet 25. november 2014 Hvordan fant dere ut at barnet hadde astma? Hvordan var veien frem til diagnosen var satt? Hun er ikke 3år enda, men legen mistenker det. Redd mor.. Anonymous poster hash: 680e4...33f
Mamma til tre gutter Skrevet 25. november 2014 #2 Skrevet 25. november 2014 Min hat astma. . MIn har vert veldig tett og surklen av små forkjølelser.. Var ekstren tett og blei fort litt ting pusta. . Fikk time til astma lege der dem.lytta på hva vi hadde og si pluss og lytte på barnet.. fikk respekt på astma medisin og dei hjem.. Dette er 6 måneder side og. Vi har fått en helt ny unge.. Ser ikkje helt hvorfor du er redd, er mangen barn med barne astma og dem lever helt som alle andre. . Det viktigste er å hjelpe barnet..
Mamma til tre gutter Skrevet 25. november 2014 #3 Skrevet 25. november 2014 Skriver fra mobilen så mye feil her. Beklager
Subwoofer Skrevet 25. november 2014 #4 Skrevet 25. november 2014 Min kar har astma. Han begynte å hoste mye etter han begynte i barnehagen i fjor, etter en mnd dro vi til legen som sa det var barneastma. Fikk medisin som han bruker de gangene han begynner å bli forkjølt. Etter 6mnd fikk han og medisin mot astmaanfall
Mamma til tre gutter Skrevet 25. november 2014 #5 Skrevet 25. november 2014 Og min var ikkje fylt 2 år når vi var hos legen. .
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #6 Skrevet 25. november 2014 Redd fordi jeg vil at barnet mitt skal ha det bra. Synes det tar veldig lang tid før vi blir "hørt". Fastlegen var ikke tilstede i dag så vi var hos en annen lege. Han hørte piping på lungene å ba meg følge med. Fastlegen har "aldri" hørt lyden, de gangene vi har vært inne hos han med samme årsak. Skikkelig slimete hoste, den varer gjerne godt over en mnd når den kommer. Hostesaft har ingen effekt. Blir fort sliten. Anonymous poster hash: 680e4...33f
Mamma_til_2 Skrevet 25. november 2014 #7 Skrevet 25. november 2014 Ikke bruk fastlege de har ikke kunnskaper nok, finn en barnelege som er spesialist på astma og allergi, da får dere rett oppfølging og medisiner doseres rett!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #8 Skrevet 25. november 2014 Skal jeg be om henvisning eller kontakter jeg en spesialist selv? Anonymous poster hash: 680e4...33f
Mamma_til_2 Skrevet 25. november 2014 #9 Skrevet 25. november 2014 Det er det samme jeg fikk henvisning sa bare at jeg skal ha det!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #10 Skrevet 26. november 2014 Vi ble henvist til barnelege da han var konstant tett fra han var 6mnd til 11 mnd. Fikk påvist astma og jernmangel rimelig kjapt og satt på medisiner. Er nå inne hver 6 mnd og tar pusteprøver og har fortsatt 37 i betennelse (dkal ligge mellom 5 og 8). Barnelegen mener at dette ikke er barneastma, men astma. Anonymous poster hash: ff650...889
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #11 Skrevet 26. november 2014 Hvor mange av dere med astmabarn følger FHI. sine anbefalinger om å vaksinere mot influensa? Jeg tenkte å vaksinere gutten min, men leser så mye forskjelig at vi hele tiden utsetter det og nå er snart influensasesongen her. Anonymous poster hash: e561b...06e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #12 Skrevet 26. november 2014 Min sønn fikk diagnosen da han var litt over 3 år. Det startet med ekstrem hoste om natta, men når vi oppsøkte legen så hostet han ikke. Helt til han skulle legge seg igjen. Så fort han la seg ned så begynte hosten igjen. Han hadde visst, i følge legen, bronkitt. Stadig ny penicilinkur, ble bedre, men så ble han verre igjen. En evig runddans. Til slutt oppsøkte vi en barnelege. Han sa at hvis man får diagnosen "bronkitt mer enn 3 ganger" ila året så er sjansene store for at det er astma og ikke bronkitt.. Vi fikk astmamedisiner, og litt etter litt ble han bedre. Men i år har han blitt verre igjen, så nå står vi på venteliste for å komme på utredning på sykehuset. Må nok få tilpasset medisinene litt siden han nå er 8 år og doseringen ble satt da han var 3.. Anonymous poster hash: 85fa5...85b
Gjest Kira Skrevet 26. november 2014 #13 Skrevet 26. november 2014 Vi fikk diagnosen da han var innlagt på sykehuset. Han hadde hatt mange episoder med hoste, lufteveisinfeksjoner og tung pust, og fastlegen skrev kun ut hostesaft. En kveld ble han så dårlig at legevakten sendte oss rett til barneavdelingen, og legen der påviste astma. Han bruker faste medisiner nå hver dag, og vi merker stor forskjell hvis det er dager vi har glemt å gi han den. Spesielt nå når det har vært så fuktig ute. Blir fulgt opp av sykehuset med kontroller der.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #14 Skrevet 26. november 2014 Har to små med astma. Forløper har vært likt for begge, men eldste var 1 1/2 år mens yngste bare var 1/2. De hosta mye om natta, var alltid forkjøla og surkla mye. Fastlege satt de på medisin og ettersom sen fungerte ble vi sendt videre til barnelege. Nå har går de begge på forebyggende og har anfallsmedisin til dårlige perioder. Begge blir fulgt opp av barnelege. Ikke alle fastleger kan nok om astma, så få en henvisning til barnelege/spesialist. Og husk at det ikke er farlig om han det, så lenge man blir rett medisinert så kan det være helt problemfritt. Anonymous poster hash: ee6f1...16e
Mamma_til_2 Skrevet 26. november 2014 #15 Skrevet 26. november 2014 Det med vaksine pratet jeg med astma legen ( spesialist på barn med astma og allergi ) han sa at jenta mi var liten ( 2 år da) og med funket bra så det bar ikke vits og vaksinere, hun har ikke blitt syk enda og har hatt diagnosen i 2 år.
Julie (: Skrevet 26. november 2014 #16 Skrevet 26. november 2014 Her var veien til diagnose veldig kort. Surklet en del som liten baby og fikk en forkjølelse da hun var omkring 8 mnd. som ikke gikk vekk igjen. Far hadde kraftig barneastma og jeg har andre atopiske sykdommer, så vi visste jo at det var stor sannsynlighet for at hun kom til å få det også. Svigermor skjønte også tegninga veldig fort, da vesla holdt på akkurat som faren som baby. I tillegg til surklinga hadde hun også veldig dårlig matlyst på grunn av alt slimet, dårlig vektoppgang og orker såvidt å prøve på kryping. Var som oftest blid, men veldig slapp. Da jeg ringte fastlegen fikk vi time på dagen og ble henvist til spesialist. Kom inn der tre virkedager etterpå og fikk satt diagnosen og utskrevet medisiner. Nå har jeg en blid og smålubben toåring som oftest ikke merker noe særlig til astmaen, som endelig er godt kontrollert. Har måttet prøve oss litt fram med medisiner, og endelig funnet ut at Singulair er det eneste som hjelper ordentlig. Jeg synes ikke du skal være så altfor bekymret for om barnet ditt har astma. Det er bedre å finne ut hva det er, enn å gå rundt med en syk unge. Hvis legen tror at barnet har astma, så vil med all sannsynlighet barnet ditt ha det bedre med medisiner enn uten. De fleste astmamedisiner har få bivirkninger, men de hever livskvaliteten veldig for dem det gjelder. Ønsker deg masse lykke til med å finne ut hva som er galt! Bare send meg en PM hvis du lurer på noe. Ellers er NAAFs sider et fint sted å finne informasjon.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #17 Skrevet 26. november 2014 Mistenkte astma fordi han var syk HELE tiden, ble syk av den minste lille forkjølelse. I tillegg mye hoste om natten og mye luftveisinfeksjoner og lungebetennelse. Måtte mase endel på legen for å få ham til å prøve tiltak. Bruker inhalator to ganger daglig og har ikke vært syk siden. Anonymous poster hash: fb530...e71
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #18 Skrevet 26. november 2014 Mistenkte astma fordi han var syk HELE tiden, ble syk av den minste lille forkjølelse. I tillegg mye hoste om natten og mye luftveisinfeksjoner og lungebetennelse. Måtte mase endel på legen for å få ham til å prøve tiltak. Bruker inhalator to ganger daglig og har ikke vært syk siden. Anonymous poster hash: fb530...e71 Glemte å si at han også har hatt atopisk eksem fra han var liten, disse to tingene har jo ofte en sammenheng. Anonymous poster hash: fb530...e71
Mamma_til_2 Skrevet 26. november 2014 #19 Skrevet 26. november 2014 Her var veien til diagnose veldig kort. Surklet en del som liten baby og fikk en forkjølelse da hun var omkring 8 mnd. som ikke gikk vekk igjen. Far hadde kraftig barneastma og jeg har andre atopiske sykdommer, så vi visste jo at det var stor sannsynlighet for at hun kom til å få det også. Svigermor skjønte også tegninga veldig fort, da vesla holdt på akkurat som faren som baby. I tillegg til surklinga hadde hun også veldig dårlig matlyst på grunn av alt slimet, dårlig vektoppgang og orker såvidt å prøve på kryping. Var som oftest blid, men veldig slapp. Da jeg ringte fastlegen fikk vi time på dagen og ble henvist til spesialist. Kom inn der tre virkedager etterpå og fikk satt diagnosen og utskrevet medisiner. Nå har jeg en blid og smålubben toåring som oftest ikke merker noe særlig til astmaen, som endelig er godt kontrollert. Har måttet prøve oss litt fram med medisiner, og endelig funnet ut at Singulair er det eneste som hjelper ordentlig. Jeg synes ikke du skal være så altfor bekymret for om barnet ditt har astma. Det er bedre å finne ut hva det er, enn å gå rundt med en syk unge. Hvis legen tror at barnet har astma, så vil med all sannsynlighet barnet ditt ha det bedre med medisiner enn uten. De fleste astmamedisiner har få bivirkninger, men de hever livskvaliteten veldig for dem det gjelder. Ønsker deg masse lykke til med å finne ut hva som er galt! Bare send meg en PM hvis du lurer på noe. Ellers er NAAFs sider et fint sted å finne informasjon. Sungulair er en fantastisk medisin! Min jente bruker det og ett puff fluid daglig, trenger nesten aldri ventoline mer, kun ved ekstrem kulde, forkjølelse ( Noe som er sjeldent) og om hun skal på lang tur ( heldagstur) i skogen med bhg. Min jente har og atopisk eksem. Så hi ta kontakt med en spesialist!
Julie (: Skrevet 27. november 2014 #20 Skrevet 27. november 2014 Her var veien til diagnose veldig kort. Surklet en del som liten baby og fikk en forkjølelse da hun var omkring 8 mnd. som ikke gikk vekk igjen. Far hadde kraftig barneastma og jeg har andre atopiske sykdommer, så vi visste jo at det var stor sannsynlighet for at hun kom til å få det også. Svigermor skjønte også tegninga veldig fort, da vesla holdt på akkurat som faren som baby. I tillegg til surklinga hadde hun også veldig dårlig matlyst på grunn av alt slimet, dårlig vektoppgang og orker såvidt å prøve på kryping. Var som oftest blid, men veldig slapp. Da jeg ringte fastlegen fikk vi time på dagen og ble henvist til spesialist. Kom inn der tre virkedager etterpå og fikk satt diagnosen og utskrevet medisiner. Nå har jeg en blid og smålubben toåring som oftest ikke merker noe særlig til astmaen, som endelig er godt kontrollert. Har måttet prøve oss litt fram med medisiner, og endelig funnet ut at Singulair er det eneste som hjelper ordentlig. Jeg synes ikke du skal være så altfor bekymret for om barnet ditt har astma. Det er bedre å finne ut hva det er, enn å gå rundt med en syk unge. Hvis legen tror at barnet har astma, så vil med all sannsynlighet barnet ditt ha det bedre med medisiner enn uten. De fleste astmamedisiner har få bivirkninger, men de hever livskvaliteten veldig for dem det gjelder. Ønsker deg masse lykke til med å finne ut hva som er galt! Bare send meg en PM hvis du lurer på noe. Ellers er NAAFs sider et fint sted å finne informasjon. Sungulair er en fantastisk medisin! Min jente bruker det og ett puff fluid daglig, trenger nesten aldri ventoline mer, kun ved ekstrem kulde, forkjølelse ( Noe som er sjeldent) og om hun skal på lang tur ( heldagstur) i skogen med bhg. Min jente har og atopisk eksem. Så hi ta kontakt med en spesialist! Enig, alt ble bedre med Singulair. Var ofte tett på bare Flutide, men nå er hun et nytt og bedre menneske
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå