Gå til innhold

Viktig angående medmorskap!

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er nettopp blitt gjort oppmerksom på at vi som _gifte_ ikke automatisk blir godkjente som (med)mødre begge to. I tilfeller hvor heteropar bruker donor ved f.eks IVF-behandling, vil ektemannen automatisk bli godkjent som far, men dette gjelder altså ikke for lesbiske. Merk: dette gjelder gifte par. Dette vil jeg kalle diskriminering av lesbiske og det er noe vi bør få gjort noe med. Hva skjer om den biologiske moren dør under fødsel f.eks? Og medmoren ikke er godkjent..? Hvem får barnet da? 

Hva tenker dere andre om dette? Hvem bør gjøres oppmerksom på dette, sånn at loven blir endret? Håper dere kommer med gode innspill!

Anonymous poster hash: 6a3aa...807
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144183582-viktig-ang%C3%A5ende-medmorskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste er jo obs på at man må søke for å bli medmor, så enn så lenge, så MÅ man søke i god tid, sånn at man er godkjent før fødselen. Såklart er det dumt at det er sånn, men når loven er som det er, så er det viktig at man følger de reglene som gjelder. Så, ved å søke i god tid, er man godkjent lenge før fødsel, og det blir ingen rettslige problemer hvis mor dør under fødsel feks. 

Anonymous poster hash: 8448b...3a0

Poenget er ikke at man "bare trenger å søke tidlig," men at dette er diskriminering! Det er ett sett regler for heteropar og et annet for lesbiske. Det bør vi ikke godta.

Jeg har sendt en mail til LLH og håper de ser på saken.

Anonymous poster hash: 6a3aa...807

Det er mange ting som diskrimineres i forhold til hetrofile par når det kommer til barn og fødsler.

La oss nå si, det er et gift par. Fruen er utro med gravid som konsekvens. Ektemannen blir betegnet som far uansett. Han må bevise det gjennom DNA for å få dette avkreftet. Frem til det er han juridisk ansvarlig. Og har også alle de rettighetene. 

Om så skulle skje i et lesbisk par. så er det ikke noe som tilsier at den andre parten vil få denne rettigheten eller ulempen alt etter som hvordan man ser det.

En viktig ting å gjøre er at dere likestiller hverandre som nærmeste pårørende. Da vil barnet i utgangspunket om noe så forferdelig skulle skje havne hos dere. Så er det opp til barnevernet å se på muligheten for om du kan være fostermor for barnet i første omgang, og dernest adoptere det. Forutsatt at det ikke er noen som kan lage hinder og forlenge prosessen. Slike noen kan være foreldre til den avdøde f.eks.

• 5 uker senere...

Det er mange ting som diskrimineres i forhold til hetrofile par når det kommer til barn og fødsler.

La oss nå si, det er et gift par. Fruen er utro med gravid som konsekvens. Ektemannen blir betegnet som far uansett. Han må bevise det gjennom DNA for å få dette avkreftet. Frem til det er han juridisk ansvarlig. Og har også alle de rettighetene. 

Om så skulle skje i et lesbisk par. så er det ikke noe som tilsier at den andre parten vil få denne rettigheten eller ulempen alt etter som hvordan man ser det.

En viktig ting å gjøre er at dere likestiller hverandre som nærmeste pårørende. Da vil barnet i utgangspunket om noe så forferdelig skulle skje havne hos dere. Så er det opp til barnevernet å se på muligheten for om du kan være fostermor for barnet i første omgang, og dernest adoptere det. Forutsatt at det ikke er noen som kan lage hinder og forlenge prosessen. Slike noen kan være foreldre til den avdøde f.eks.

Jeg satt å tenkte på denne problemstillingen istad, og jeg forstår jo at myndighetene har litt å stri med her. For, si at man er ett gift par, og den ene er utro (med en mann), og blir gravid, og den andre parten i forholdet ikke har ønsket og vært med på dette barnet, men blir allikevel registrert som forelder med alt denne innebærer. Og i ett lesbisk forhold, vil det jo heller ikke være mulig å bevise via dna. Selvom dette er en helt absurd situasjon for de aller, aller fleste, så KAN det jo faktisk oppstå for noen! Så, jeg forstår at det må være en søknadsprosses involvert i det her, hvor de to mødrene begge to faktisk vedkjenner at ønsket om barn kommer fra de begge. Men, at det skal koste penger å få stempler osv for å søke (som det ihvertfall gjør når man blir gravid i DK), det synes jeg er dumt. 

Anonymous poster hash: 8448b...3a0

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...