Gå til innhold

kan en regnskapsfører som jobber i et regnskapsbyrå ta på seg jobber privat?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som regnskapsfører og fikk en forespørsel av en kamerat om jeg kunne føre regnskapet for firmaet hans. Han har ikke råd til å sette bort regnskapet, men trenger hjelp. 

Det er to ting som gjør at jeg ikke er sikker på om dette går.

Jeg er ikke autorisert ennå (blir det over jul). 

I tillegg er jeg ikke sikker på om jeg har lov til å ta på meg oppdrag privat når jeg er ansatt i et regnskapsbyrå?

Jeg prøvde å google dette, men fant ikke noe om det, så er det noen som vet noe om dette?

Anonymous poster hash: fecdc...60b

Fortsetter under...

Hvem skal stå ansvarlig for regnskapet da? Driver han en type selskap hvor han kan føre regnskapet selv og selv stå ansvarlig for det så kan jo du hjelpe han litt uten å ta betalt for det.

Men om du skal stå ansvarlig for det fordi han driver et selskap som er for stort til at han har lov til å levere regnskapet selv vil jeg tro dere får problemer.

Anonymous poster hash: eb95d...863

Hvem skal stå ansvarlig for regnskapet da? Driver han en type selskap hvor han kan føre regnskapet selv og selv stå ansvarlig for det så kan jo du hjelpe han litt uten å ta betalt for det.

Men om du skal stå ansvarlig for det fordi han driver et selskap som er for stort til at han har lov til å levere regnskapet selv vil jeg tro dere får problemer.

Det er vel et enkeltmannsforetak, så da har han vel lov å føre regnskapet selv. 

Er det slik at hvis jeg gjør det gratis så er det ok, men hvis jeg tar med meg betalt, så er det ikke lov?

HI

Mannen min drev et enkeltmannsforetak tidligere og skrev regnskapet selv, men en nabo som er revisor hjalp han litt og kom med noen tips. Det er jo ikke ulovlig, han tok ikke betalt for det og hadde ikke noe ansvar for regnskapet, men bisto litt og forklarte noen ting min mann ikke helt hadde skjønt. Det er jo ikke ulovlig å motta gode råd og litt hjelp.

Men om du skal ta på deg å føre hele regnskapet hans og stå ansvarlig for det på papiret blir det noe rart altså, da kan det fort bli ansett som svart arbeid for du kan jo ikke bevise at du ikke har mottatt noen penger under bordet...

Du er snart autorisert regnskapsfører men vet ikke at svart arbeid ikke er ok?

Spenstig. :P

Anonymous poster hash: 6bb24...638

Hvem har snakket om svart arbeid? 

HI

Annonse

Det går fint. Men ikke bruk jobben sitt regnskapssystem da.

Anonymous poster hash: ff538...3dd

Nei, det er jo klart. Da må jo han enten ha eget regnskapssystem eller bruke et gratis et.

Men hvis han betaler meg lønn for å gjøre jobben, så regnes vel jeg som ansatt der. Så da er det ok?

HI

Det går fint. Men ikke bruk jobben sitt regnskapssystem da.

Anonymous poster hash: ff538...3dd

Nei, det er jo klart. Da må jo han enten ha eget regnskapssystem eller bruke et gratis et.

Men hvis han betaler meg lønn for å gjøre jobben, så regnes vel jeg som ansatt der. Så da er det ok?

HI

Jeg har enkeltpersonforetak, og jeg har satt ut regnskapet mitt til en bedrift (AS). De fakturerer meg, de er ikke ansatte i foretaket mitt.

Du kan imidlertid ha ansatte i enkeltpersonforetak (https://miniforetak.no/drift/joda-du-kan-ha-ansatte-i-et-enkeltpersonforetak/), men da må personen som eier foretaket, blant annet betale arbeidsgiveravgift og trekke deg i skatt. Så det blir kanskje litt voldsomt? Se lenken.

Et annet alternativ er at du selv kan starte et enkeltpersonforetak og fakturere kompisen din for arbeidet du gjør. Du trenger ikke kreve moms før du har tjent 50 000. Da kan du jo hjelpe andre også hvis du vil.

Eller så kan det hende at det ikke trenger å være så komplisert som jeg skisserer. Kan jo hende at én liten jobb bare skrives på selvangivelsen eller meldes inn et eller annet sted, jeg vet ikke.

Et annet element: Har du lov av din arbeidsgiver å jobbe for andre?

Skrev ned dette fort og gale, så ikke ta alt for god fisk. :-)

Anonymous poster hash: 50b55...269

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...