Luksusdyret Skrevet 25. november 2014 #26 Skrevet 25. november 2014 Møter ofte kommentaren "barna får ikke brus, men de får gjerne saft" eller "vil helst ikke at barna drikker brus, men saft er ok." Det er jo masse sukker i husholdningssaft e.l, for ikke å snakke om de fleste hjemmelagede safter. Den største forskjellen er vel kullsyre??Anonymous poster hash: ae042...505 Har aldri hørt at noen syns saft er så mye sunnere? Men forskjellen er jo ellers at saft kan man lage sjøl, da er den sunnere (av bær man plukker); og at saft kan spes ut så tynt man vil, dvs mindre sukker samla sett. Saft er uansett sunnere fordi saft inneholder frukt og bær som er fulle av antioksidanter, vitaminer og andre nyttige stoffer. Hvor tilsetter man antioksidanter i brus?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #27 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd For egen del er jeg ikke hysterisk, men har lært barna å drikke vann. Samt er det råd fra tannleger at saft og brus er ikke akkurat bra for tennene hverken til store eller små. Hvis du kaller det hysterisk å ikke drikke saft og brus hver dag.....Ja, da kaller jeg meg gjerne hysterisk med god samvittighet. jammen ikke rart mange unger ikke liker saft npr de får saft på flaske fra de er bitte små. Anonymous poster hash: ae042...505 Det er hysterisk å kun la barna drikke vann hele dagen! Hvertfall hvis de ikke liker vann. Ingen av mine har likt vann fra de var små, så her fikk de tynn saft på flaske ja. Bedre det enn at de ikke skulle drikke noe. Tennen er det ikke noe galt med på noen av de. God tannpuss er viktigere enn å unngå saft og brus. Her kan vi også fint ta oss en sjokolade bit, kakebit, is eller dessert hver dag. Sunne, tynne, aktive og friske er vi alle sammen. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Mamma jeg er tørst. Hvor er vannflaska mi? Nei gutt, nå må du drikke saft!! Skal jeg si nei når sønnen min spør hvor vannflaska hans er? De er vant til å tørstedrikke vann. Bør jeg avlære det og innføre brus og saft? Selvfølgelig skal du ikke det! Nå snakker jeg om de som sier nei til saft og brus. Det mener jeg er veldig feil. La nå barna drikke saft og brus når delvis det. Det er IKKE skadelig! Anonymous poster hash: c7adf...9bd barna dine får saft og brus når de vil?? Brus som tørstedrikk? Brus eller saft hvis de våkner på natta når de er tørste etter tannpuss? De får drikke feks cola/solo når de vil? Anonymous poster hash: ae042...505
Gjest Antarctica Skrevet 25. november 2014 #28 Skrevet 25. november 2014 Møter ofte kommentaren "barna får ikke brus, men de får gjerne saft" eller "vil helst ikke at barna drikker brus, men saft er ok." Det er jo masse sukker i husholdningssaft e.l, for ikke å snakke om de fleste hjemmelagede safter. Den største forskjellen er vel kullsyre??Anonymous poster hash: ae042...505 Har aldri hørt at noen syns saft er så mye sunnere? Men forskjellen er jo ellers at saft kan man lage sjøl, da er den sunnere (av bær man plukker); og at saft kan spes ut så tynt man vil, dvs mindre sukker samla sett. Saft er uansett sunnere fordi saft inneholder frukt og bær som er fulle av antioksidanter, vitaminer og andre nyttige stoffer. Hvor tilsetter man antioksidanter i brus? Det er mye syntetisk søl som uberettiget går under navnet "saft" i butikkene... Husker vi fikk noe fæle greier som barn, het det Gøy-saft? Hadde i alle fall aldri sett snurten av et bær
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #29 Skrevet 25. november 2014 Saft ER bedre en brus. Kullsyren gjør at brusen har lav ph, dvs. den er en syre som skader tennene. Mange er ikke klar over dette og tror feks. at farris ikke skader tennene. Anonymous poster hash: e147a...bd3 Jeg har spurt flere tannleger om det, og de sier alle at Farris ikke er så ille. Jeg har kun drukket Farris i nå ti år og har ikke syreskader. Anonymous poster hash: f5e52...49a Det er ikke slik at du må få syreskader, men du kan få syreskader. Det har også med hvordan drikkevanene er. Feks. en 1/2 liter flaske med skrukork som en "sutter" på i tide og utider er det verste. Er ikke så farlig om du drikker et glass og så ferdig. Forskjellen ligger i hvor lenge tennene er disponert for syren (den kullsyre holdige drikken). Anonymous poster hash: e147a...bd3
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #30 Skrevet 25. november 2014 De fleste typer saft er laget av ulike typer frukt og bær. Dermed får du i deg næringsstoffene derfra i tillegg til sukkeret. Brus inneholder som regel ingenting annet enn vann som kroppen har bruk for. Saft har i hvertfall noe mer. Anonymous poster hash: 283cb...346
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #31 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd For egen del er jeg ikke hysterisk, men har lært barna å drikke vann. Samt er det råd fra tannleger at saft og brus er ikke akkurat bra for tennene hverken til store eller små. Hvis du kaller det hysterisk å ikke drikke saft og brus hver dag.....Ja, da kaller jeg meg gjerne hysterisk med god samvittighet. jammen ikke rart mange unger ikke liker saft npr de får saft på flaske fra de er bitte små. Anonymous poster hash: ae042...505 Det er hysterisk å kun la barna drikke vann hele dagen! Hvertfall hvis de ikke liker vann. Ingen av mine har likt vann fra de var små, så her fikk de tynn saft på flaske ja. Bedre det enn at de ikke skulle drikke noe. Tennen er det ikke noe galt med på noen av de. God tannpuss er viktigere enn å unngå saft og brus. Her kan vi også fint ta oss en sjokolade bit, kakebit, is eller dessert hver dag. Sunne, tynne, aktive og friske er vi alle sammen. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Mamma jeg er tørst. Hvor er vannflaska mi? Nei gutt, nå må du drikke saft!! Skal jeg si nei når sønnen min spør hvor vannflaska hans er? De er vant til å tørstedrikke vann. Bør jeg avlære det og innføre brus og saft? Selvfølgelig skal du ikke det! Nå snakker jeg om de som sier nei til saft og brus. Det mener jeg er veldig feil. La nå barna drikke saft og brus når delvis det. Det er IKKE skadelig! Anonymous poster hash: c7adf...9bd barna dine får drikke brus når de vil? De tørstedrikke brus/saft hele dagen? Hva ned etter tannpuss og de er tørste? "Her er cola, jenta mi" Aldri hørt om barn som får drikke saft og brus så mye de vil og det er heldigvis ikke normalt hos ressurssterke foreldre som vet litt om tannlege og helse forøvrig. Anonymous poster hash: ae042...505
Chl85 Skrevet 25. november 2014 #32 Skrevet 25. november 2014 Tja her drikker vi litt saft til middagen, ellers får vesla vann eller melk. Har ingen illusjon om at det er så mye sunnere enn brus, men for våres del drikker vi mindre saft enn når vi har brus i huset. Har vi brus drikker jeg det oftere og fort opp, sitter ikke å drikker saft hele kvelden... Derimot har jeg brus! Da drikker jeg det hele tiden fordi jeg føler meg mer tørst?.. Så på meg virker det som om det er mer sukker i brus enn i enkelte safttyper, for blir sjelden mer tørst av saft. Bare synsing her altså, har ikke sjekket opp. Men klart at saft ikke er sunt... Ikke litt en gang
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #33 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd Oi, og der hadde vi heeeeelt andre enden av skalaen Jeg er overhodet ikke hysterisk, og barna her drikker nok et glass eller to med husholdningssaft hver dag, men det er vann som er tørstedrikk. Det går ikke an å si at man ikke liker vann, vann er livsnødvendig og noe man bare må venne seg til å drikke hver gang kroppen er tørst fra man er liten... Anonymous poster hash: 903e7...e33 Jo det går fint ann å si man ikke liker vann! Her liker ikke barna vann og det gjør heller ikke jeg! Man tvinger ingen til å drikke eller spise noe man ikke liker, så sant det ikke er medisiner man må ta. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Beklager, men dette er det mest idiotiske jeg har hørt noen gang. Du har overført DIN aversjon mot vann, og DIN avhengighet til søt drikke, til dine barn. Verken mer eller mindre. Utrolig beklagelig at du ikke innser det også. Anonymous poster hash: 2442a...e57 Hehe, jeg liker ikke søte drikker, men brekker meg av bare vann. I Norge tilsetter de så mye kalk i vannet at det virker kvalmende. Jeg drikker biola, kefir og granateplejuice uten tilsatt sukker for å få i meg nok drikke som gravid og samtidig ikke spy hele tiden så må jeg drikke annet enn vann hele dagen. Det med kalktilsetningen i vannet er da virkelig ingen sannhet for Norge som sådan. Det er stor forskjell på hardheten i vannet over hele landet. Anonymous poster hash: 2442a...e57
☆☆☆ Skrevet 25. november 2014 #34 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd Oi, og der hadde vi heeeeelt andre enden av skalaen Jeg er overhodet ikke hysterisk, og barna her drikker nok et glass eller to med husholdningssaft hver dag, men det er vann som er tørstedrikk. Det går ikke an å si at man ikke liker vann, vann er livsnødvendig og noe man bare må venne seg til å drikke hver gang kroppen er tørst fra man er liten... Anonymous poster hash: 903e7...e33 Jo det går fint ann å si man ikke liker vann! Her liker ikke barna vann og det gjør heller ikke jeg! Man tvinger ingen til å drikke eller spise noe man ikke liker, så sant det ikke er medisiner man må ta. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Beklager, men dette er det mest idiotiske jeg har hørt noen gang. Du har overført DIN aversjon mot vann, og DIN avhengighet til søt drikke, til dine barn. Verken mer eller mindre. Utrolig beklagelig at du ikke innser det også. Anonymous poster hash: 2442a...e57 Hehe, jeg liker ikke søte drikker, men brekker meg av bare vann. I Norge tilsetter de så mye kalk i vannet at det virker kvalmende. Jeg drikker biola, kefir og granateplejuice uten tilsatt sukker for å få i meg nok drikke som gravid og samtidig ikke spy hele tiden så må jeg drikke annet enn vann hele dagen. Det med kalktilsetningen i vannet er da virkelig ingen sannhet for Norge som sådan. Det er stor forskjell på hardheten i vannet over hele landet. Anonymous poster hash: 2442a...e57 Og uansett kalkinnhald, det er ikkje tilsatt. Men enig i at hardt vatn er mindre bra. Her er det heldigvis så lite kalk i vatnet at ein får beskjed når ein vil kjøpe avkalkingssalt til oppvaskmaskina at det er heilt unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #35 Skrevet 25. november 2014 Flere antioksidanter er eller består av peptider, disse blir nedbrutt ved varmebehandling. Derfor reduseres innholdet alt ettersom hvor lenge saften har blitt kokt. Fra typisk kjøpesaft vil jeg tro at disse har lang koketid for å unngå oppblomstring av bakterier i produktet, dermed kan vel ikke de akkurat kategoriseres som rike på antioksidanter som flere her inne påstår.(men de vil nok alltids ha et vist innehold) Et annet viktig aspekt er at man faktisk ikke vet om mennesker greier å utnytte antioksidantene fra ulike bær som blåbær, om vi ikke greier det har de faktisk null næringsverdi. Brus er som regel mer syrlig enn saft, og vil derfor i større grad skade tennene. Men dette kommer ikke av selve kullsyren, men sitronsyren. Sitronsyren i kombinasjon med sukker gjør tennene ekstra utsatt for skader. Anonymous poster hash: 979c8...6a5
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #36 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd Og det er nettopp slike jeg får som pasienter etter hvert. Ditt valg, men forb... synd for barna dine som tross alt ikke vet hva de gjør. Anonymous poster hash: a4b25...8a1
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #37 Skrevet 25. november 2014 Møter ofte kommentaren "barna får ikke brus, men de får gjerne saft" eller "vil helst ikke at barna drikker brus, men saft er ok." Det er jo masse sukker i husholdningssaft e.l, for ikke å snakke om de fleste hjemmelagede safter. Den største forskjellen er vel kullsyre??Anonymous poster hash: ae042...505 Har aldri hørt at noen syns saft er så mye sunnere? Men forskjellen er jo ellers at saft kan man lage sjøl, da er den sunnere (av bær man plukker); og at saft kan spes ut så tynt man vil, dvs mindre sukker samla sett. Saft er uansett sunnere fordi saft inneholder frukt og bær som er fulle av antioksidanter, vitaminer og andre nyttige stoffer. Hvor tilsetter man antioksidanter i brus? Det er mye syntetisk søl som uberettiget går under navnet "saft" i butikkene... Husker vi fikk noe fæle greier som barn, het det Gøy-saft? Hadde i alle fall aldri sett snurten av et bær Nei gøy saft er med vanlig sukker. Du mener nok fun light. Den er ikke bra for noen. Anonymous poster hash: a4d65...c2e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #38 Skrevet 25. november 2014 Alle vet jo at det er i boblene alle kalorier og skadelige stoffer er 😜 Anonymous poster hash: 180eb...424
Astrum Skrevet 25. november 2014 #39 Skrevet 25. november 2014 Om du kjøper skikkelig saft eller lager saft selv er det jo faktisk næring i den, altså fra bærene du lager den av. Finnes ikke næring i brus! Sukker i moderate mengder er ikke farlig. Jeg kjøper husholdningssaft med mindre sukker og anser det som mye bedre å drikke enn brus som er helt kjemisk fremstilt og bare inneholder søppel. Men vann er selvfølgelig beste tørstedrikken, saft er kos Anonymous poster hash: 903e7...e33 Dette er uriktig. For det første, er det mest naturlig å sammenlikne sukkerholdig brus med sukkerholdig saft (ellers hadde det så å si ikke vært næringsstoffer i de aller fleste safttyper heller). Og sukker (karbohydrater) er et næringsstoff. For det andre, sukker (da snakker vi om enkle sukkerarter) er ikke "sunt", men også usunt i lave verdier - bortsett fra i ekstreme tilfeller. Har en person med sukkersyke hypoglykemi pga. insulin, vil sukker kunne redde liv. Jeg er ikke kjent med at det finnes studier som setter grenser for hvor høyt sukkerinntaket må være for at det i det hele tatt skal være farlig, slik at alle verdier under denne grensen er ufarlige. Her har i så fall du bevisbyrden. Merk at grenser i nasjonale og internasjonale retningslinjer er satt for at det skal være realistiske for befolkningen. I tillegg tilsier ordlyden i våre nasjonale retningslinjer ("Inntaket av tilsatt sukker bør begrenses til under 10 energiprosent"[1]) at det er snakk om å ha et så lavt inntak som mulig, ikke at alt under 10 energiprosent er like bra som ingenting. For det tredje: Unngå meningsløse formuleringer av typen "kjemisk fremstilt" - det tilsier bare uvitenhet. Det meste som skjer rundt deg er "kjemiske reaksjoner" på ett eller annet plan, og uttrykket er dermed ikke mye bedre enn "kjemiske stoffer". [1]http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet/Publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet.pdf
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #40 Skrevet 25. november 2014 Saft ER bedre en brus. Kullsyren gjør at brusen har lav ph, dvs. den er en syre som skader tennene. Mange er ikke klar over dette og tror feks. at farris ikke skader tennene. Anonymous poster hash: e147a...bd3 Jeg har spurt flere tannleger om det, og de sier alle at Farris ikke er så ille. Jeg har kun drukket Farris i nå ti år og har ikke syreskader. Anonymous poster hash: f5e52...49a Det er ikke slik at du må få syreskader, men du kan få syreskader. Det har også med hvordan drikkevanene er. Feks. en 1/2 liter flaske med skrukork som en "sutter" på i tide og utider er det verste. Er ikke så farlig om du drikker et glass og så ferdig. Forskjellen ligger i hvor lenge tennene er disponert for syren (den kullsyre holdige drikken). Anonymous poster hash: e147a...bd3 Jeg drikker kun Farris, ikke vanlig vann. Drikker kanskje en og en halv liter om dagen. Det er sitronsyre som er verst for tennene, kullsyre er ikke så ille. Anonymous poster hash: f5e52...49a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #41 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd For egen del er jeg ikke hysterisk, men har lært barna å drikke vann. Samt er det råd fra tannleger at saft og brus er ikke akkurat bra for tennene hverken til store eller små. Hvis du kaller det hysterisk å ikke drikke saft og brus hver dag.....Ja, da kaller jeg meg gjerne hysterisk med god samvittighet. jammen ikke rart mange unger ikke liker saft npr de får saft på flaske fra de er bitte små. Anonymous poster hash: ae042...505 Det er hysterisk å kun la barna drikke vann hele dagen! Hvertfall hvis de ikke liker vann. Ingen av mine har likt vann fra de var små, så her fikk de tynn saft på flaske ja. Bedre det enn at de ikke skulle drikke noe. Tennen er det ikke noe galt med på noen av de. God tannpuss er viktigere enn å unngå saft og brus. Her kan vi også fint ta oss en sjokolade bit, kakebit, is eller dessert hver dag. Sunne, tynne, aktive og friske er vi alle sammen. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Mamma jeg er tørst. Hvor er vannflaska mi? Nei gutt, nå må du drikke saft!! Skal jeg si nei når sønnen min spør hvor vannflaska hans er? De er vant til å tørstedrikke vann. Bør jeg avlære det og innføre brus og saft? Selvfølgelig skal du ikke det! Nå snakker jeg om de som sier nei til saft og brus. Det mener jeg er veldig feil. La nå barna drikke saft og brus når delvis det. Det er IKKE skadelig! Anonymous poster hash: c7adf...9bd barna dine får saft og brus når de vil?? Brus som tørstedrikk? Brus eller saft hvis de våkner på natta når de er tørste etter tannpuss? De får drikke feks cola/solo når de vil? Anonymous poster hash: ae042...505 Ja det får de. Anonymous poster hash: c7adf...9bd
Gjest Julia1984 Skrevet 25. november 2014 #42 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd For egen del er jeg ikke hysterisk, men har lært barna å drikke vann. Samt er det råd fra tannleger at saft og brus er ikke akkurat bra for tennene hverken til store eller små. Hvis du kaller det hysterisk å ikke drikke saft og brus hver dag.....Ja, da kaller jeg meg gjerne hysterisk med god samvittighet. jammen ikke rart mange unger ikke liker saft npr de får saft på flaske fra de er bitte små. Anonymous poster hash: ae042...505 Det er hysterisk å kun la barna drikke vann hele dagen! Hvertfall hvis de ikke liker vann. Ingen av mine har likt vann fra de var små, så her fikk de tynn saft på flaske ja. Bedre det enn at de ikke skulle drikke noe. Tennen er det ikke noe galt med på noen av de. God tannpuss er viktigere enn å unngå saft og brus. Her kan vi også fint ta oss en sjokolade bit, kakebit, is eller dessert hver dag. Sunne, tynne, aktive og friske er vi alle sammen. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Mamma jeg er tørst. Hvor er vannflaska mi? Nei gutt, nå må du drikke saft!! Skal jeg si nei når sønnen min spør hvor vannflaska hans er? De er vant til å tørstedrikke vann. Bør jeg avlære det og innføre brus og saft? Selvfølgelig skal du ikke det! Nå snakker jeg om de som sier nei til saft og brus. Det mener jeg er veldig feil. La nå barna drikke saft og brus når delvis det. Det er IKKE skadelig! Anonymous poster hash: c7adf...9bd barna dine får saft og brus når de vil?? Brus som tørstedrikk? Brus eller saft hvis de våkner på natta når de er tørste etter tannpuss? De får drikke feks cola/solo når de vil? Anonymous poster hash: ae042...505 Ja det får de. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Stakkars unger som vokser opp slik.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #43 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd For egen del er jeg ikke hysterisk, men har lært barna å drikke vann. Samt er det råd fra tannleger at saft og brus er ikke akkurat bra for tennene hverken til store eller små. Hvis du kaller det hysterisk å ikke drikke saft og brus hver dag.....Ja, da kaller jeg meg gjerne hysterisk med god samvittighet. jammen ikke rart mange unger ikke liker saft npr de får saft på flaske fra de er bitte små. Anonymous poster hash: ae042...505 Det er hysterisk å kun la barna drikke vann hele dagen! Hvertfall hvis de ikke liker vann. Ingen av mine har likt vann fra de var små, så her fikk de tynn saft på flaske ja. Bedre det enn at de ikke skulle drikke noe. Tennen er det ikke noe galt med på noen av de. God tannpuss er viktigere enn å unngå saft og brus. Her kan vi også fint ta oss en sjokolade bit, kakebit, is eller dessert hver dag. Sunne, tynne, aktive og friske er vi alle sammen. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Mamma jeg er tørst. Hvor er vannflaska mi? Nei gutt, nå må du drikke saft!! Skal jeg si nei når sønnen min spør hvor vannflaska hans er? De er vant til å tørstedrikke vann. Bør jeg avlære det og innføre brus og saft? Selvfølgelig skal du ikke det! Nå snakker jeg om de som sier nei til saft og brus. Det mener jeg er veldig feil. La nå barna drikke saft og brus når delvis det. Det er IKKE skadelig! Anonymous poster hash: c7adf...9bd barna dine får saft og brus når de vil?? Brus som tørstedrikk? Brus eller saft hvis de våkner på natta når de er tørste etter tannpuss? De får drikke feks cola/solo når de vil? Anonymous poster hash: ae042...505 Ja det får de. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Stakkars unger som vokser opp slik. I gen oppegående foreldre som lar barna drikke cola etc "døgnet" rundt. Stakkars helse og tenner på sikt. tror det er tull, ellers må det være det mest uvitende kvinnfolk jeg har hørt om her inne. Anonymous poster hash: ae042...505
Gustav Klitt Skrevet 25. november 2014 #44 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd For egen del er jeg ikke hysterisk, men har lært barna å drikke vann. Samt er det råd fra tannleger at saft og brus er ikke akkurat bra for tennene hverken til store eller små. Hvis du kaller det hysterisk å ikke drikke saft og brus hver dag.....Ja, da kaller jeg meg gjerne hysterisk med god samvittighet. jammen ikke rart mange unger ikke liker saft npr de får saft på flaske fra de er bitte små. Anonymous poster hash: ae042...505 Det er hysterisk å kun la barna drikke vann hele dagen! Hvertfall hvis de ikke liker vann. Ingen av mine har likt vann fra de var små, så her fikk de tynn saft på flaske ja. Bedre det enn at de ikke skulle drikke noe. Tennen er det ikke noe galt med på noen av de. God tannpuss er viktigere enn å unngå saft og brus. Her kan vi også fint ta oss en sjokolade bit, kakebit, is eller dessert hver dag. Sunne, tynne, aktive og friske er vi alle sammen. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Mamma jeg er tørst. Hvor er vannflaska mi? Nei gutt, nå må du drikke saft!! Skal jeg si nei når sønnen min spør hvor vannflaska hans er? De er vant til å tørstedrikke vann. Bør jeg avlære det og innføre brus og saft? Selvfølgelig skal du ikke det! Nå snakker jeg om de som sier nei til saft og brus. Det mener jeg er veldig feil. La nå barna drikke saft og brus når delvis det. Det er IKKE skadelig! Anonymous poster hash: c7adf...9bd barna dine får saft og brus når de vil?? Brus som tørstedrikk? Brus eller saft hvis de våkner på natta når de er tørste etter tannpuss? De får drikke feks cola/solo når de vil? Anonymous poster hash: ae042...505 Ja det får de. Anonymous poster hash: c7adf...9bd Stakkars unger som vokser opp slik. I gen oppegående foreldre som lar barna drikke cola etc "døgnet" rundt. Stakkars helse og tenner på sikt. tror det er tull, ellers må det være det mest uvitende kvinnfolk jeg har hørt om her inne. Anonymous poster hash: ae042...505 Spørs hvordan du definerer oppegående? Disse menneskene finnes, altså. I min svigerfamilie får barna cola som tørstedrikk. Yngste er to år gammel. Foreldrene er ikke psykisk utviklingshemmede, såvidt jeg vet. Men de er tjukke. Og det begynner barna også å bli. Min barndomsvenninne likte heller ikke vann. Hun har slitt med overvekt hele livet. Anekdotisk, selvfølgelig. Men man tenker jo sitt.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #45 Skrevet 25. november 2014 Wow! Snakk om tema som engasjerer. Jeg lever litt etter "alt med måte". Så da har jeg ikke dårlig samvittighet når 4 åringen får 1/2 sologlass, saft eller kuli 1x i uken. Noen ganger får hun også juice. Men regelen er: vann som tørstedrikk og til mat, og melk til frokost og kveldsmat. 1-2x i uken får hun også eplejuice til middag. Spurte tannlegen ang dett med syre i saft, juice i bru- dette blir først et problem for tennene når det brukes som tørstedrikk. Ikke farlig å drikke til mat. Men ift sukkerinnhold bør det såklart begrenses. Anonymous poster hash: 47c2c...0f1
Mandala Skrevet 25. november 2014 #46 Skrevet 25. november 2014 Her er jeg uvitende nok til at jeg ikke trodde saft var noen fare med tanke på syreskader på tennene. Ikke at det har noe å si i praksis hjemme hos oss. Vi har oftere brus enn saft :-P
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #47 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd White trash... Anonymous poster hash: fa9a8...b8a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #48 Skrevet 25. november 2014 Det ene er vel ikke noe sunnere enn det andre. Men jeg tror ikke det er skadelig å drikke verken brus eller saft. Her drikker begge barna kun saft, da de ikke liker vann! Jeg drikker kun Pepsi Max og ungene får Pepsi Max til middag. Resten av dagen drikker de husholdningsaft uten tilsatt sukker. Foreldre må slutte å være så hysteriske! Anonymous poster hash: c7adf...9bd White trash... Anonymous poster hash: fa9a8...b8a Niks. Men white trash er et uttrykk kun fjortiser bruker, så du er vel en såkalt ung alenemor tenker jeg? Anonymous poster hash: c7adf...9bd
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #49 Skrevet 25. november 2014 MEN… Brus i forhold til saft. Når vi blander saft er det jo en liten dæsj saft også resten vann fra springen. Så ett glass saft som rommer 30cl er jo ikke sammenlignbart med ett glass med 30cl brus uansett?? Og over til noe annet; hvilken safttyper mener dere er best da, dere som "kan " dette?? Anonymous poster hash: b2901...a4d
Gjest Antarctica Skrevet 26. november 2014 #50 Skrevet 26. november 2014 Saft ER bedre en brus. Kullsyren gjør at brusen har lav ph, dvs. den er en syre som skader tennene. Mange er ikke klar over dette og tror feks. at farris ikke skader tennene. Anonymous poster hash: e147a...bd3 Jeg har spurt flere tannleger om det, og de sier alle at Farris ikke er så ille. Jeg har kun drukket Farris i nå ti år og har ikke syreskader. Anonymous poster hash: f5e52...49a Det er ikke slik at du må få syreskader, men du kan få syreskader. Det har også med hvordan drikkevanene er. Feks. en 1/2 liter flaske med skrukork som en "sutter" på i tide og utider er det verste. Er ikke så farlig om du drikker et glass og så ferdig. Forskjellen ligger i hvor lenge tennene er disponert for syren (den kullsyre holdige drikken). Anonymous poster hash: e147a...bd3 Jeg drikker kun Farris, ikke vanlig vann. Drikker kanskje en og en halv liter om dagen. Det er sitronsyre som er verst for tennene, kullsyre er ikke så ille. Anonymous poster hash: f5e52...49a Her er det nok en misforståelse ute og går. "Kullsyre" er verken kull eller syre som sådan, kullsyre er det gamle navne på CO2.(Fra den gang karbon het "kullstoff" og oksygen het "surstoff") Tennene dine utsettes for CO2 hver gang du puster ut... Så syreskadene man får av drikke kommer nok i hovedsak fra sitronsyren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå